Tahira: Echoes of the Astral Empire İnceleme

Tahira: Echoes of the Astral Empire İnceleme

Duyurulduğu andan itibaren temasıyla dikkatleri üzerine çeken Tahira: Echoes of the Astral Empire’ı sizler için inceledik.

Bin yıllar ötede, Orta Doğuda geçen bir öykü…

Cihan’ı Müstmendî ki bered hûş
Hırâmed mest çün bîrûn zihargâh (Necati Beg)
“Kendini kaybetmiş zavallı dünya, başıboş gibi sarhoşça salınır”

XV. yüzyıldan kopup gelen bu dizeler, binler yıl sonrasını, Tahira’nın dünyasını tanımlıyor özünde. Zira hikayemiz günümüzden binlerce yıl sonra, bu dilin (Farsça) konuşulduğu, dinlendiği ve yazıldığı topraklarda geçiyor. İnsanlık uzaya egemen olma noktasına gelmişken, nasıl olduysa devasa medeniyetler yıkılıyor; yerini taş ve metalin hükmettiği bir çağa bırakıyor. Bu olaylar aslında bize biraz da Albert Einstein’in, Alfred Werner ile yaptığı bir söyleşi esnasında kayda geçen sözlerini çağrıştırıyor. “3. Dünya Savaşının ne tür silahlarla yapılacağını bilemem lakin 4. Dünya Savaşı sopalar ve taşlarla olacak” minvalinden esprili bir cevap veren Einstein, insanlığın savaşı ne kadar ileri bir düzeye taşıyabileceğine işaret ediyor

yazarın notu genişlet

tahira-echoes-of-the-astral-empire-4

İşte Tahira: Echoes of the Astral Empire, bu yıkılmış ve küllerinden Orta Çağın doğmuş olduğu dünyada geçiyor. İnsanlar, ne geçmişlerinden ne de yıldızlara kadar ilerlemiş teknolojilerinden haberleri olmadan elde kazma belde kılıç bir hayat sürüyorlar. Tabi Orta Çağa dönmüş olmak ademoğlunun, savaşma, yağmalama, ele geçirme ve hak iddia etme gibi huylarından vazgeçtiğinin bir göstergesi değil. Tüm bu saydıklarımız, hususiyetle oyunun geçtiği Orta Doğu coğrafyasında, şiddetle cereyan etmekte.

Peki nereden çıktı Orta Doğu, niye böyle kaotik bir ortamda yaşıyor bu insanlar. Cevabı yapımcı Whalehammer Games kendisi veriyor. Diyorlar ki “Biz oyunumuzu yaparken Türkiye’den, Irak’tan, Suriye’den, İran’dan, İsrail’den, Hindistan’dan esinlendik. Bizi en çok etkileyen kısımlar şuan cereyan eden Suriye İç Savaşı ve Orta Doğu’nun son yıllardaki çalkantılı hali”. Eee, esin kaynağı yanıbaşımızdaki topraklar olan bu oyuna haliyle ufaktan bir kanımız ısınıyor. Peki Tahira: Echoes of the Astral Empire’ın yapımcıları Orta Doğu meselesini ne kadar anlayabilmiş ve bize ne kadar yansıtabilmişler? Bunların cevabını elbette vereceğiz ama önce Tahira’nın “oyun” olarak bize ne sunduğuna bir göz atalım, ne dersiniz?

Tahira: Echoes of the Astral Empire nedir? Yenilir mi, içilir mi?

Tahira:Echoes of the Astral Empire, 3 kişilik bir ekibin el emeği göz nuru geliştirdiği bir sıra tabanlı strateji. Tabi sıra tabanlı strateji dediysem, gerçekten sıra tabanlı strateji zira oyunun sıra tabanlı savaşları hariç oynanış etmeni olarak içerdiği neredeyse hiçbir şey yok. Oynanış etmeni olmaması oyunun savaşlardan ibaret olduğu anlamına gelmiyor elbette. Oyun bu savaşların arasını, görsel roman havasında, Tahira’nın dünyasını ve karakterlerin hikayesini anlatma aracı olarak kullanıyor. Pek çok savaştan önce ve sonra hikayemizin geleceğine ve geçmişine ışık tutan bilgiler öğreniyor, bazı diyalog seçimleri yaparak, oyunun sonuna olmasa dahi, gelişecek bazı olaylara zemin hazırlıyoruz. Oynadığımız zorluk seviyesine göre yaklaşık 8 ila 12 saat arasında bitirebileceğiniz oyunun yarısı bu diyaloglar ve hikaye anlatımıyla geçiyor.

tahira-echoes-of-the-astral-empire-3

Peki Ya Savaşlar?

İşte oyunun rengi burada değişiyor. Savaş aşamasına kadar son derece casual bir görsel roman olan oyun, savaş aşaması başladığında soğuk terler dökmenize sebep oluyor. Bu tür oyunların gediklisi, pek çok sıra tabanlı strateji oyununa binlerce saatini harcamış bir oyuncu olarak, Tahira’da beni harcadı. Her ne kadar oyunu “Leader” zorluk seviyesinde tecrübe etmiş olsamda, ben bu zorlukta başlama kararını yılların tecrübesine güvenerek aldım. Leader’ın da üzerinde bulunan “Princess” zorluk seviyesinin ne kadar zor olduğunu tahmin bile edemiyorum zira oyunu daha bu zorlukta bitirebilmiş bir oyuncu, steam istatistiklerine göre, yok. Hele oyunun achievementları akıllara zarar, oyundaki 18 achievement’ın 5 tanesi oyunu satın alıp oynamış olan 4000 den fazla oyuncunun hiçbiri tarafından kazanılabilmiş değil.

Savaş Meydanlarının Prensesi Tahira

Tahira: Echoes of the Astral Empire 10 saatlik bir oyundan beklenilemeyecek kadar çok savaş mekaniğine ve stratejik derinliğe sahip. Bahsetmiş olduğum zorluğun büyük bir kısmının müsebbibi bu çeşitli mekanikler. Daha doğrusu bu mekaniklere alışma imkanınızın olmayışı.

Belirtmiş olduğumuz gibi Tahira 10 saatlik kısa bir macera, bu macera esnasında ise 8 veyahut 9 kere büyük ölçekli savaşlara giriyorsunuz. Oyunun son savaşına kadar bütün savaş senaryolarında oyuna yeni bir mekanik ekleniyor, ve her yeni eklenen mekanik bir önceki mekaniğe hakim olmanız zorunluluğunu beraberinde getiriyor. Ayrıca yeni eklenen mekanikler farklı sınıflara ait karakterler ile farklı etkileşimlere girebiliyor. Mesela dört ya da beşinci savaşta oyuna baskın yapma özelliği ekleniyor. Baskın yapma özelliğini en etkin kullanabilen suikastçı karakterler ile tanışır tanışmaz eklenen bu özellik, daha önce belli bir alana sakladığınız askerleri çıkartarak hiçbir penaltı almadan düşmana hasar vermek üzerine kurulu. Bir sonraki savaşta çift taraflı saklanma alanları ekleniyor, bir sonrakinde zırh yenileme havzaları, bir sonrakinde üstünüze bölük bölük gelen okçulara karşı siper mevzileri ve aynı zamanda savaşı çatılarda gerçekleştirdiğiniz için belli yeteneklerin düşmanlarınız çatılardan aşağı yuvarlaması özellikleri karşımıza çıkıyor. Bu Tahira’nın en son savaş senaryosuna değin bu şekilde ilerliyor.

tahira-echoes-of-the-astral-empire-7

Hadi oyun Heroes of MM, Age of Wonders serilerindeki gibi satranç tahtası timsali bir alan üzerinde savaşmamıza olanak tanısa, bu etmenlere bir nebze katlanabileceğiz. Lakin Tahira: Echoes of the Astral Empire daha ziyade Jagged Allience ve Wasteland 2 benzeri oyunların sıra tabanlı savaş stratejisini benimsemeyi tercih etmiş. Bu oyunlar ile arasındaki en önemli fark ise; bahsi geçen oyunlarda güçlü ve az sayıda düşmana karşı taktik yaparak savaşırken, Tahira’da genelde 10 kişilik ekibinizle 40 veya 50’şer kişiden oluşan ordularla çarpışıyorsunuz. Bu 40-50 kişilik orduları yendiğinizde ise genelde 40-50 kişilik daha zorlu bir taburla daha yüzleşmek zorunda kalıyorsunuz ama kalan canınız, yetenek puanınız ve zırhınız yenilenmiyor. Önceki savaştan nasıl çıktıysanız o şekilde devam ediyorsunuz.

Bütün bunlar yetmezmiş gibi, her savaşta; savaş esnasında hiçbir kahraman karakterin ölmemesi, savaş alanının en arka safında bulunan 10 karelik alana hiçbir düşman askerinin girmiş olmaması, rehinelere zarar gelmemesi gibi birbirinden güzel görevler mevcut. Bunlardan birini yerine getiremezseniz, yaklaşık yarım saat süren savaşı en başından yönetmek zorunda kalıyorsunuz. Askerlerinizi tekrar konuşlandırıyor, baskın noktalarınız yeniden ayarlıyor, kahramanlarınızın ve tüm askerlerinizin statlarını tekrar tekrar kontrol ediyor ve yeniden başlıyorsunuz.

Bunların hepsini geçtim, oyuna 5 defa yama çıkmış olmasına rağmen neredeyse her savaşta karşınıza bir bug çıkabiliyor. Yapımcı firma rapor edilen bug’ları jet hızında temizlese de, uzun bir süre beta sürecinde kalmış bir oyunda bu kadar bariz hatalarla karşılaşmak can sıkıcı olabiliyor. Bu hataların bir kısmı savaş sistemini tamamen bozduğu için, haliyle, oyunda ilerlemenize de mani olabiliyorlar.

tahira-echoes-of-the-astral-empire-2

“Yav birader amma şikayet ettin ha, yok mu bu oyunun oynanışının güzel bir noktası?” Dediğinizi duyar gibiyim. Şimdiye kadar yazdıklarım, 10 saatlik bir oyunda, savaş sisteminin oyuncuyu boğmasının gereksizliği ve karşılaştığım hatalar üzerineydi. Bütün bunlar, indie oyunlara hüsn’ü zanla yaklaşan birinin nazarında; savaşların zorlayıcılığının altındaki tatmin hissinin büyüklüğü, oyunun inanılmaz taktik gerekliliği ve mikro planlamanın öneminin yanında can sıkan ufak detaylar nev’inden kalabiliyor. Yine de hatırlatmam gerek, sinek de ufaktır ama mide bulandırır. Tahira: Echoes of the Astral Empire’ın savaş mekaniklerinin sıklığı, bug’ları ve oyunun gereksiz bir hızda yükselen zorluk ivmesi bu bağlamın içerisindeki o mide bulandıran sinek oluyor.

Tahira, Avestan’ın Son Umut Işığı

Savaşlardan yeterince söz ettik. Peki ya oyunun Orta Doğu esintili hikayesi, o nasıl bir etki uyandırıyor? Açık açık söylemek gerekirse; Tahira’yı bu savaş sistemine rağmen başından sonunu kadar oynamamı sağlayan yegane şey, oyunun incelikle dokunmuş hikayesi oldu.

Yapımcı Whalehammer Games’in, Tahira’yı geliştirirken Ortadoğu’da cereyan eden olaylardan esinlendiğini belirtmiştik. Bu esinlenme sadece son dönemde yaşanılan acı hadiselerle kısıtlı değil. Tahira: Echoes of the Astral Empire’da; Orta Doğu coğrafyasında gerçekleşmiş, tarihin farklı nüshalarına yayılmış pek çok vakıaya paralel bir evren penceresinden bakıyoruz.

tahira-echoes-of-the-astral-empire-1

Hikayemiz; 20 yaşındaki, ak saçlı, sert mizaçlı prensesimiz Tahira’nın ve sadık atı Iba’nın bir kamp ateşinin etrafına oturmuş sohbet ediyor oluşuyla başlıyor. Bir yandan kurumuş dalların ateşin hararetiyle çatırdamasını dinliyor, bir yandan da atımızla lak lak ederken birden göğü yaran bir ışık huzmesi beliriyor. Bu ışık Tahira’nın kamp alanının biraz ötesindeki ormanlık alanın göbeğine indikten sonra, Iba’yı sakinleştiriyor ve ışığı kontrol etmeye gidiyoruz. Işığa yaklaşıyoruz ki o da nesi? Tahira’nın yıllar önce terkettiği babası Kral Tarık bir ışık hüzmesi olarak karşısında. Seni burada bulabileceğimi biliyordum, diye sözlerine başlayan Kral Tarık; Krallıklarının düşmek üzere olduğunu, Tahira’nın inadından vazgeçip Avestan’ın başkentine dönmesi gerektiğini belirtiyor. Tam “ama baba, ne oldu niçin derken” 4-5 adet asker kralın etrafında beliriyor, kral kızına veda edip askerlerle birlikte kendini öbür tarafa gönderiyor.

yazarın notu genişlet

Bu noktadan sonra, krallığa saldıranların; kendilerini ve inandıklarını tüm insanlıktan üstün gören, kendi ırklarına müntesip olmadığı sürece herkesi aşağılık hayvanlar olarak nitelendiren, kutsal olduğunu iddia ettikleri bir sefer düzenleyen ve bu uğurda karşılarına çıkacak herkesi katletmekten çekinmeyecek olan, bu toprakların kendi kutsal hakları olduğunu iddia eden! Astral İmparatorluk olduğunu öğreniyoruz.

Talha Turhal'ın notunu genişlet

Bu bilgiler ışığında genç prensesimiz Tahira’nın ve yıkılmanın eşiğinde olan Avestan krallığının geleceği bizim ellerimize bırakılıyor. Hikayenin devamı boyunca günümüz hadiseleriyle benzerliği inkar edilemeyecek boyutlarda olan bir takım olaylara şahit oluyor, birbirinden ilginç ve detaylı canlandırılmış karakterlerle tanışıyoruz.

yazarın notu genişlet

tahira-echoes-of-the-astral-empire-6

Dana’nın Kuyruğu Nerede Kopacak?

Hikaye ve sunum alanında her şey iyi ve hoş gözüküyor öyle değil mi? Evet aynen öyle, oyunun inanılmaz açık uçlu sonu hariç hikaye muntazam işlenmiş. Peki tüm hikayeyi bu kadar detaylı işleyen Whalehammer Games niye oyunun sonunu bu kadar boş bırakmış. Bunun altında yatan sebep aslında oldukça açık. Tahira’nın hikayesi başından itibaren bölümlerden oluşan bir oyun serisi olarak tasarlanmış. Bu belki de savaş sistemindeki karmaşayı da açıklayabilecek bir neden. Yine de, belki satış oranlarından belki şirket içi başka bir politika dolayısıyla, oyunun devamı adına hiçbir haber veyahut bilgi kırıntısı yok. Şirket başta Episode I olarak tanıttığı Echoes of The Astral Empire’ı yanında herhangi bir takı olmadan yayınlamış durumda. Umarım oyunu bu şekilde öksüz bırakma gibi bir hataya düşmezler.

Tablo Gibi Oyun Yapmak

Tahira: Echoes of the Astral Empire’ı hikayesinden hariç çekici kılan bir diğer yanı ise görsel tasarımı. Rotoskopik animasyon filmlerini (American Pop, Lady and the Tramp, Titan A.E ve Disney’in eski jenerasyon tüm çizgi filmleri) anımsatan görsel tarzı, Tahira’yı türündeki diğer oyunlardan keskin çizgilerle ayırmayı başarıyor. Bu görselleri eli yüzü düzgün karakter tasarımları da izleyince “hah” görsel anlamda bu oyun olmuş diyebiliyorsunuz. Tabi 3 kişinin ellerinde şekillenen bir oyunda bazı ufak tefek hatalar, belli noktalarda göze batan görseller olabilir, o kadar kusur kadı kızında da olur diyorum. Zira ufak bir oyun stüdyonuz varsa sizin için en zor şeylerden biri oyunun görsel yapısını hazırlamaktır.

tahira-echoes-of-the-astral-empire-5

yazarın notu genişlet

Bir diğeri de ses yönetmenliği ve dublajdır diyeceğim, fakat Tahira’da seslendirme maalesef yok. Ses efektleri ise oldukça yerinde ve tok kullanılmış. Müzikler atmosferi çok güzel desteklese de, oyunun OST’si 5 parçadan oluştuğu için bir yerden sonra aşina olduğunuz parçalar, ilk duyduğunuzdakiyle aynı etkiyi bırakmayacaktır.

Tahira’nın Yolculuğunun Sonu

Tahira: Echoes of the Astral Empire, iyisiyle kötüsüyle eşsiz bir deneyim. Yaşattıklarıyla, hissettirdikleriyle; oyun dünyası içinde atılmış cesur adımlardan biri. Bu adımı atma cesareti gösteren Avustralyalı Whalehammer Games’ı canı gönülden tebrik ediyor, aynı zamanda kendilerine teşekkür etmeyi bir borç biliyorum. Ne zaman oyunları ile alakalı bir soru sorsam veyahut ne vakit bir bug raporlasam, daha gün bitmeden cevap veren koca yürekli yapımcılar onlar. Umarım Tahira’nın macerasını yarım bırakmazlar. İlk oyunlarından aldıkları geri bildirimler ile ayakları üzerinde daha sağlam duran bir oyunla bizi buluştururlar. Ve sen sevgili takipçi, bu yazıyı buraya kadar huzur içinde okuyabildiysen; ülken Avestan gibi zorluklar içerisinde değil demektir. Kıymetini bilmen dileğiyle…

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
42
Bu yazıyı paylaş :
Genel Ortalama 75

Duyurulduğu andan itibaren temasıyla dikkatleri üzerine çeken Tahira: Echoes of the Astral Empire’ı sizler için inceledik. Bin yıllar ötede, Orta Doğuda geçen bir öykü… Cihan’ı Müstmendî ki bered hûş Hırâmed mest çün bîrûn zihargâh (Necati Beg) “Kendini kaybetmiş zavallı dünya, başıboş gibi sarhoşça salınır” XV. yüzyıldan kopup gelen bu dizeler, binler yıl sonrasını, Tahira’nın dünyasını ..

Sonuç OFD: 75.0% 75 İyi
- - - - -
Eksiğiyle, gediğiyle; eşsiz bir oyun tecrübesi yaşamak isteyen herkese tavsiye ediyorum. İlk oyunları olan Tahira’daki, sanat yönetimi ve hikaye anlamındaki üstün çabalarından dolayı ise Whalehammer Games’a takdirlerimi iletiyorum.

Oyunu Steam'de 25 TL gibi cüzzi fiyata edinebilirsiniz:
http://store.steampowered.com/app/396660/

Benzer Yazılar

Battlefield 1 They Shall Not Pass İnceleme

Battlefield 1 They Shall Not Pass İnceleme


Battlefield 1 They Shall Not Pass İnceleme

Battlefield 1'in ilk genişleme paketi olan They Shall Not Pass'i sömürdük. Battlefield 1 Premium Pass sahipleri, ilk genişleme paketi olan They Shall Not Pass'i asıl çıkış tarihine nazaran yaklaşık iki hafta önceden denemeye başladı. Playstore'un katkıları ile bu talihe ben de eriştim...

Mount & Blade II: Bannerlord Geliştirici Günlüğü Blog 15 – Değerli İlişkiler

Mount & Blade II: Bannerlord Geliştirici Günlüğü Blog 15 – Değerli İlişkiler


Mount & Blade II: Bannerlord Geliştirici Günlüğü Blog 15 – Değerli İlişkiler

TaleWorlds, Bannerlord için hala ser verip sır vermediği bir dönemde bizlere sürpriz yaparak yeni bir geliştirici günlüğü yayınladı! Sizler için çevirdik! Bu ay dünyaca ünlü PC Gamer dergisine kapak konusu olan Bannerlord, bizleri gururlandırırken çıkış gününü iple çektirmeyi ihmal...

Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands İnceleme

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands İnceleme


OFD: 78.0%

Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands İnceleme

OFD: 78.0%

Ghost Recon: Wildlands ilgi gösterdikçe güzelleşen, eksikleri olsa da bir şekilde merakınızı perçinleyen bir oyun. Aranızda Breaking Bad izlemeyen var mı? Yok mu? E güzel o zaman. Kel kafasından kendisi suçlu olan Walter White'ın nam-ı diğer Heisenberg'in uyuşturcu kartelleriyle olan pek...

Kimler Neler Demiş?

İlk Yorum Hakkı Senin!

Bildir
avatar
wpDiscuz