Sunless Skies İncelemesi

Sunless Skies İncelemesi

Güneşsiz göğün zifiri karanlık ufkuna
Onun altında yaşamaya gayret eden insanlara
Ve hiçliğin bağrından kopup gelmiş toprakların,
Çıplak gözle görülmeyen güzelliğine dair…

Failbetter Games oyun dünyasında, hususen günümüzde, eşine benzerine az rastlanan firmalardan biri.

Sonuna kadar sadık kalacağı ideallere sahip insanlardan mürekkep bir kadroyla; edebiyattan, sanattan ve okumaktan lezzet alan insanlara yönelik oyunlar geliştirmek için ellerinden geleni yapan bir geliştirici ekipten bahsediyorum.

Bu sebepten ötürü Sunless Skies’ın gelişimini ve erken erişim sürecini de uzaktan uzaktan takip etmekten kendimi alamadım. Kaliteli erken erişim yapımlara her daim şans tanıyan biri olarak, oyun eğer ki hikayeye ağırlık veriyorsa, tecrübe etmek için erken erişimden çıkmasını bekleyen biriyim. Sunless Skies’ı da bu şekilde beklettim ve sadece arada sırada denk geldiğim geliştirici notlarıyla idare ettim.

Divinity Original Sin 2, Ballad Singer, Torment: Tides of Numenera için de aynı şekilde erken erişim süreci bitip, oyunun tamamını tecrübe edebileceğim vakte kadar beklemiştim.

Oyun erken erişimden çıkar çıkmaz ise hemen yüklemeye koyuldum haliyle… Sunless Sea’yı da ayıla bayıla oynamış olduğum için az buz neyle karşılaşacağımdan haberdardım. Yani yeni oyuna tıklayıp oyuna başlayana kadar öyle zannediyordum.

Geçmişinizi oluşturmaya bir yerden başlamak gerekiyor

Bir geliştirici nasıl hem bu kadar aynı, hem bu kadar farklı hissettiren bir oyun yapabilir. Neredeyse her cihetten serinin bir önceki oyununa inanılmaz benzeyen Sunless Skies, aynı zamanda nasıl bu kadar nev-i şahsına münhasır bir yapım olabilirdi. Nasıl, nasıl ateş taşı bozabilirdi…

Tabii ki atmosferi ve dahi bununla ilişkili olarak konteksti tamamen değiştirerek. Sunless evreninden çıkmadan, aynı Lore temelinde ama tamamen farklı bir dünyada (gökyüzünde), farklı bir araçla (uçan lokomotif?!), farklı bir yaşam mücadelesinde bulunarak bu hissi oyunculara sunuyordu Sunless Skies. Oyunun büyüsünün sırrı buydu.

Ubisoft, Failbetter Games’ten not almalı. Bir önceki oyunun neredeyse aynısı oyun yapmaktan sıkılmışlardır belki de. Bu vesileyle, yine formulü bozmadan fakat daha nitelikli devam oyunları yapmayı başarabilirler belki de.

Güneşsiz Britanya’nın buz gibi sularından, göğe yükselmiş şehirler kolonisine terakki ettiğimizden, yapımın atmosferi apayrı bir boyut kazanmıştı. Bizleri az buz  idrak edebileceğimiz bir dünyadan, idrak tutulmasına sebebiyet verebilecek kadar egzotik ve bir o kadar da fantastik bir dünyaya getiriyordu Sunless Skies.

İşte o dünyadaki her bir harita -birbiri arasında geçiş yapabildiğiniz 4 adet mevcut- apayrı tasarımlara, lore’a ve müziklere ev sahipliği yapan bir biçimde karşımıza çıkıyor. O kadar kendine özgü bir havası mevcut ki Sunless Skies’ın, kelimenin tam anlamıyla oyuncuyu büyülüyor diyebiliriz.

Her bir harita kendi içinde dahi inanılmaz bir çeşitlik sunabilirken, bir de 4 ayrı haritanın sunduğu çeşitlilik, tasarım açısından Sunless Skies’ı alıp direkt olarak bir önceki yapımın üzerine konumlandırmaya yetiyor da artıyor.

Sözcüklerin güneşsiz dansı

Elbette Sunless oyunlarının özü ve Failbetter’ın uzmanlık alanı bu yukarıda saydıklarım değil, bunu pek çok oyuncu biliyor. Bilmeyenler için belirtmiş olalım, geliştirici firmanın, belki oyun geliştirmekten de öte, uzmanlık alanı kelimelerle dans edebilmesi.

Geliştirdikleri her bir oyun istisnasız bir şekilde, yazım dili ve kalitesi açısından, İngiliz Edebiyatı klasikleri seviyesinde seyrediyor. Failbetter oyunlarında okuduğunuz her bir satır, her bir betimleme ve diyaloğun oyuncuya lezzet verecek şekilde kaleme alınmış olduğundan emin olabiliyorsunuz.

Sunless Skies özelinde konuşmamız gerekirse… evet aynı kalite kesinlikle yakalanmış fakat oyunun dünyasındakı değişiklik hasebiyle, kullanılan dil birazcık bilimkurguya kaçmış diyebiliriz.

1900’ler İngilteresi romantizminden sonra bu kadar kararlı bir geçişi kaldıramayan oyuncular olmuş elbette, onların şikayetlerine forumlarda şahit oldum.

Bu oyuncuların hataya düştükleri kısım; pek çok yazar dahi bir eserinden diğerine geçişte inanılmaz radikal kararlar alabilirken, aynı kaliteyi korumuş olmalarına rağmen, Failbetter’ın bu değişiminden rahatsız olmaları.

Oyunun Sunless Sea 2 olmadığı açık bir şekilde belirtilmiş olmasına rağmen böyle şikayetlerin ortaya çıkması, geliştiricinin penceresinden bakarsak, can sıkıcı gerçekten.

Açıkca söylemem gerekirse, Sunless Skies “en az” Sunless Sea kadar kaliteli bir hikayeye, diyaloglara, altmetinlere ve dünya inşasına sahip. Ha, Sunless Sea’yı hikaye veyahut anlatış biçiminden ötürü beğenmeyen oyuncular için yorumlamak gerekirse, sizler burada da aradığınızı bulamayacaksınız maalesef. Zira oyun önümüze özünde aynı edebiyatı getiriyor.

Uçan lokofotif… fokomotif… lokomotifler!

Gelelim zurnanın zırt dediği noktaya. İlk Sunless oyunu olan Sunless Sea’nın en çok eleştirilen kısmı ağır, tepkisiz ve aşırı zorl(ama)u savaş mekanikleriydi. Sunless Skies’ta bunların çözüldüğünü söyl…

Yok, çözülen bir şey yok. Uzay lokomotifleri belki daha hızlı ve tepkili fakat savaş sistemi hala aynı. Ama bu Failbetter bu sorunu farketmemiş demek değil elbette. Genel olarak yapıyı değiştirmek istemeselerde, daha kolay bir savaş tecrübesi yaşamak isteyen oyuncular için, her yeni oyuna başlayışta seçebilecekleri zorluk seçenekleri sunulmuş durumda.

Bunların başlıcası ateş mekaniği kolaylaştırması. İki kademeli olarak kolaylaştırılabilen ateş mekaniği, ilk kademede sıktığınız torpido veyahut mermilerin “çooook hafif” bir şekilde düşmana doğru meyletmesini sağlıyor. İkinci kademe ise, düşmanın olduğu yöne doğru sıktığınız sürece, her türlü alnının çatına denk getirmenize olanak veriyor.

İkinci bir seçenek ise, yine iki kademeli olarak, düşmanların biraz daha yavaş hareket etmesini sağlayan kolaylaştırıcı. Oyundaki bazı agresif düşmanlardan kaçmanın çelik gibi refleksler istediğini göz önünde bulundurduğumuzda, aşırı zorlu bir savaş tecrübesi ile karşılaşmak istemeyen oyuncuların yukarıdaki seçenekle birlikte bunu da aktive etmesi akıllıca duruyor.

Bir de oyunda tayfanızın ve geminizin ihtiyacı olan gıda malzemesi ve yakıtın tüketimini bir nebze azaltan iki kademeli zorluk seçeneği mevcut. İtiraf etmem gerekirse, şahsen yukarıdaki iki zorluk seçeneğine dokunmadım, ama bu kaynak tüketimini azaltmanın ilk kademesini her yeni oyuna başladığımda seçiyorum. Gideceğim rotayı belirlemek için elime cetvel alıp haritanın üzerineki en kısa yolu hesaplamaktansa, oyun zevkimi arttıracak bu seçeneği açmayı yeğliyorum.

Tabii ki bu kolaylıklar gemiyi, yani lokomotifi, hala sizin kullandığınız ve bunun da pek kolay bir iş olmadığı gerçeğini değiştirmiyor.

Güneşsiz dünyanın ufkuna yaklaşırken

İncelemede bu raddeye gelene kadar, farketmişsinizdir ki, sizlere oyunun ne hikayesiyle ne de dünyasıyla alakalı detaylı bilgi vermedim. Bunun yegane sebebi, bu kadar muazzam ve muntazaman kaleme alınmış bir yapımın hikayesini, atmosferini baltalamak istemiyor olmam.

Olur da Sunless Skies’ı almaya karar verirseniz, her bir detayı, sanki bir romanı ilk defa elinize alıyormuşcasına, sizlerin birinci elden tecrübe etmenizi istiyorum. O yüzden bu incelemeyi okuduktan sonra kendinize sormanız gereken sorular şunlar aslında: Buraya kadar okuduklarım bende heyecan oluşturdu mu? Sabırlı bir oyuncu muyum? Zorlu oyunlarla bir alıp veremediğim var mı? Kitap okumaktan zevk alan biri miyim? Sunless Sea’yı oynayıp beğenmiş miydim?

Bu sorunların en azından üçüne vereceğiniz cevap “Evet” ise, sizleri güneşsiz Britanyanın göklerine davet ediyorum.

 

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
31
Bu yazıyı paylaş :
Genel Ortalama 89

Güneşsiz göğün zifiri karanlık ufkuna Onun altında yaşamaya gayret eden insanlara Ve hiçliğin bağrından kopup gelmiş toprakların, Çıplak gözle görülmeyen güzelliğine dair… Failbetter Games oyun dünyasında, hususen günümüzde, eşine benzerine az rastlanan firmalardan biri. Sonuna kadar sadık kalacağı ideallere sahip insanlardan mürekkep bir kadroyla; edebiyattan, sanattan ve okumaktan lezzet alan insanlara yönelik oyunlar geliştirmek için ..

Sonuç OFD: 89.0% 89 Harika
- 8,0 90 8,8 -
Yaptıkları her oyun ve genişleme paketiyle, kendi standartlarından kesinlikle ödün vermediklerini defaatle ispatlayan Failbetter Games, Sunless Skies ile de oyuncuları memnun edecek bir sonuca imza atmayı başarıyor.

Oyunun Steam sayfası: https://store.steampowered.com/app/596970/

Benzer Yazılar

Trials of Fire’a Bir Bakış Attık

Trials of Fire'a Bir Bakış Attık


Trials of Fire'a Bir Bakış Attık

Trials of Fire İlk Bakış. Erken erişimin meyvelerinde bugün... Erken erişime çıkışını gerçekleştirmiş oyunlar üzerine yazdığım her ilk bakışta değindiğim bir husus var: erken erişim her zaman kötü değildir. Erken erişim nitelikli geliştiriciler ve oyunları için , normal şartlar altında...

Fade to Silence İncelemesi

Fade to Silence İncelemesi


Fade to Silence İncelemesi

Farklı bir hayatta kalma tecrübesi Fade to silence hayatta kalma oyunları arasında ayrı bir yere oturtulması gereken yapımlardan. Tek kişilik hikayeye ve oynanışa odaklanan yapısıyla oyun kendini diğer pek çok hayatta kalma oyunundan ayırıyor. Bu ayrımı en belirgin şekilde gösterense oyunda...

Badiya: Desert Survival’a Göz Attık

Badiya: Desert Survival'a Göz Attık


Badiya: Desert Survival'a Göz Attık

Badiya bizi Birinci Dünya Savaşı’na, Arabistan çöllerine götürüyor. Bundan sonra erken erişim oyunlara, irili ufaklı bağımsızlara daha fazla odaklanacağım. Zaten yazılı olarak içerik üretiminde AAA oyunlardan daha fazla odaklanıyoruz ama video içerik hususunda, canlı yayınlarda da bunu...

Kimler Neler Demiş?

avatar
  Subscribe  
Bildir