Steel Division: Normandy 44 İnceleme

Steel Division: Normandy 44 İnceleme

Son dönemin en merak edilen oyunlarından Steel Division: Normandy 44’ü sizleri için inceledik.

İkinci Dünya Savaşı hiç şüphesiz neden olduğu büyük yıkımla dünya tarihinin en acı dönemlerinden biri, belki de en acı dönemi. Siz de edebiyattan sinemaya ve tabii ki oyun dünyasında birçok defa bu dönemin işlendiğini görmüşsünüzdür ama herhalde Normandiya çıkarması kadar işlenen başka bir an var mıdır, ben hiç sanmıyorum. Sağ olsun yapımcılar sayesinde onlarca kez Normandiya’ya çıkarma yaptık. Bu yazıda inceleyeceğimiz Steel Division: Normandy 44, isminden sadece Normandiya çıkarmasına odaklanan bir oyun olarak algılansa da, aslında odağı Normandiya’dan ziyade İkinci Dünya Savaşı’nın geneline odaklanan bir oyun olmuş. Oyun, daha önce R.U.S.E, Wargame serisi, Act of War gibi türün gerçekten başarılı örneklerinin arkasındaki ekip olan Eugen Systems tarafından geliştirilmiş. Strateji denince bence şu an sancağı elinde bulunduran Paradox Interactive tarafından dağıtılan Steel Division: Normandy 44, bu saydığım başarıl yapımların geleneğini sürdürmüş mü gelin hep beraber bakalım.

Açıkçası bu sefer bir farklılık yaparak beni çok şaşırtan, kalitesi ile beklentimin çok üzerinde performans gösteren grafiklere değinelim öncelikle. Aslında giriş cümlesi ile bu paragrafın adeta spoilerını verdim ama ne yapayım, gerçekten çok başarılı olmuş. Öncellikle ifade edeyim Eugen Systems’ın iddiası oyunda oynadığımız haritaların bire bir gerçeğe uygun olduğu yönünde. Eugen Systems, haritaları Normandiya’nın havadan çekilmiş fotoğraflarından tasarlandığını söylüyor. Yani haritada gördüğünüz evler gerçekte tam da oyunda gösterildiği yerde varmış. Zaten belki de oyunun adında Normandiya geçmesini en anlamlı kılan şey bu olmuş. Peki fotoğraflardan hareketle gerçeğe uygun tasarlanan haritalar nasıl olmuş? Tek kelime ile efsane. Grafikere bakarak bir savaş temalı oyunda olduğunuzu unutacağınızın garantisini verebilirim. Bir yandan akan masmavi akarsuların ve yemyeşil ağaçların arasında elinizde içeceğiniz, kulağınızda en sevdiğiniz müzikler.. Tam terapilik.

AMA savaş başlandığında işler ters gitmeye başlıyor, bu canım güzellikler tabiri caizse cehenneme dönüyor. Tam da burada Steel Division: Normandy 44’ün animasyonlarından bahsetmek gerekiyor. Birimlerinizin savaş meydanında hareketleri, çatışma esnasında birimlerin tepkileri ve en önemlisi yıkım animasyonları savaştığınızın hissiyatını çok başarılı şekilde aktarıyor. Oynadığım saatler boyunca gözüme çarpan herhangi bir glitch gibi grafiksel hatalar rastlamadım. Çevre tasarımı sadece göze hoş gelen bir ayrıntının ötesinde bazen size çok zor anlar yaşaran engellere dönüşebiliyor. Mesela sık ormanlı alanlarda birimleriniz görüş mesafeleri neredeyse sıfıra inerken, zırhlı araçlarınızın geri çekilmesini de bir o kadar zorlaştırıyor. E tabi başarılı bir strateji ile aynı zorlukları rakibe yaşatmak da mümkün. Anlayacağınız harita ve beraberinde çevre tasarımları oyunun en büyük artılarından biri.

Şimdi bunları geç de asıl oynanışa geç diyenleri duyabiliyorum. E haklısınız da, başarılı bir oynanış yoksa ne edelim grafikleri değil mi? İlk olarak, Steel Division: Normandy 44 hem tekli oyuncu moduna hem de çok oyunculu moda sahip. Tekli oyuncu modunda ilk olarak tabii ki ‘’Boot Camp’’ başlığı altında bir tutorial bölümü mevcut. Toplamda sekiz adet bölüm içeren tutorialda sırasıyla oyundaki tüm birliklerin oynanışını tanıtılıp en sonunda tüm öğrendiklerinizi uygulamanız gereken bir savaşa girişiyorsunuz. Ancak tutorial kısmının başarılı olduğunu söyleyebilmek benim adıma çok güç. Zira burada öğretilenlerin birliklerin genel özelliklerinden ibaret ve bunların tamamını ilgili birimin üzerinde imlecinizi uzun süre beklettiğinizde çıkan pencerelerden görebiliyorsunuz. Ve bu eğitimler -sonuncusu hariç- mutlak kazanmanız üzerine kurulu olduğu için oyunda asıl gerekli mevzuları öğretmekten çok uzakta. Örneğin savaş esnasında en çok ihtiyaç duyduğunuz ‘’requisition points’’ denilen puanınız ve yine normalde içerdiği kart sayısı az olan destelerinizin sınırsız olması ilgili tutorial’da ilgili birimin savaş esnasında nasıl etkin kullanabileceğinizi göstermekten çok uzakta.

Tekli oyunculuda  oyunculara sunulan oyun modlarından bir diğeri ‘’campaign’’ yani tercih ettiğim çevirisi ile sefer modu. Burada ikinci dünya savaşında etkin rol oynamış tüm devletleri göremiyoruz maalesef. Bu modda yer verilen devletler Amerika Birleşik Devletleri, tabii ki Almanya ve Britanya Krallığı. Üç devlete özel üç farklı sefer seçeneği mevcut ve her birinin zorluk dereceleri farklı. ABD’nin sefer modu en kolay seviye iken onu Almanya’nın sefer modu takip ediyor. En zor ise İngilizlerin sefer modu. Ancak en kolay dediğime bakmayın. İleride değineceğim üzere oyunu zorluk derecelendirmeleri bence aldatıcı 😊 . Son olarak bu oyun moduna ileride Paradox’un alıştığımız ekonomi stratejisini dikkate alırsak DLC’lerce daha fazla devletin ekleneceğini tahmin ediyorum.

Tekli oyunculuda karşımıza çıkan son mod ise, her şeyini sizin ayarladığınız muharebeler sunan ‘’skirmish’’ modu. Oyunun her modunda olduğu gibi mihver veyahut müttefik devletlerden birinin birimlerinden oluşan ordunuzla yapay zekaya karşı mücadeleye girişiyorsunuz. Burada iki mod sunuluyor. Bunlardan ilki olan ‘’destruction‘’, adından da anlayacağınız üzere ana hedefimiz oyun süresi boyunca düşmanın ne kadar birimini yok ederseniz o kadar puan kazanıyorsunuz. İkincisi ise ‘’conquest’’. Yine adından anlayacağınız üzere burada hedefimiz ise yine oyun süresinin bitiminde düşmanın kontrolündeki alanları yüzdesel olarak en çok ele geçiren taraf olmak. Her iki modda da oynaması çok zevkli ancak, aldığınız zevki arttıran en önemli unsur seçebileceğiniz savaş alanlarının gerçekten çok çeşitli olması. Oyunda -en azından başlangıç için- yeteri kadar harita sunulmuş. Tam on dört tane oynanabilir harita mevcut. Ancak tüm tekli oyunculu için yapay zekanın sizi ciddi anlamda terletmesini es geçemeyeceğim. Nasıl olsa tecrübeliyim diyerek zor seviyede oynamaya kalkarsanız yapay zekanın şiddetli tokadıyla karşılaşırsınız. Ben oyunun başlangıcında kolay seviyede dahi tokatlandım. Normalde bu tip oyunlarda daha çok, çok oyunculu modda zorlanırsınız, ama Steel Division: Normandy 44 işler tam tersi.

Steel Division: Normandy 44’ün çok oyunculu modu ise 10vs10’a kadar oynama imkanı veriyor. Çok oyunculu modda da ’’destruction ‘’ ve ‘’conquest’’ oyun türlerini oynayabiliyorsunuz. Çok oyunculu modun şu an için yüz güldüğünü söyleyebilirim. Zira ne zaman girsem oyuna ortalama binden aşağı aktif oyuncu sayısı görmedim. Sistem ise gayet iyi işliyor. Tabi oyuncuların sistemleri ve internet hızları sıkıntılı değilse eşleştirmeler ve oyuna girişin gayet hızlı olduğunu ve oyun süresi boyunca çoğunlukla bu hızın korunduğunu söyleyebilirim.

Gelelim oyuniçi oynanışa yani muharebelere. Steel Division: Normandy 44’ün oynanışı aslında birden fazla dinemiği barındırıyor. İlk olarak bir ‘’deck-building’’ oyun gibi savaş esnasında komuta edeceğiniz birlikleri desteler halinde ediniyorsunuz. Yani oyunda kullanabileceğiniz birimler sınırsız değil, elinizdeki deste (birim kartları) ile sınırlı. Tabi bu desteleri bir anda değil, oyunun ‘’requisition points’’ olarak nitelendirdiği oyuna özgü para birimi diyebileceğimiz puanla savaşa dahil ediyorsunuz. Başlangıçta oynadığınız oyun moduna ve genel olarak sizin tercihlerinizle belirlenen temel ‘’requisition points’le başlıyorsunuz. Oyun içinde ise her bir dakikada puan elde ediyorsunuz. Oyunda yönlendirebileceğiniz birimler gözcü, piyade, tank, destek birlikler, anti tank, anti hava, topçu ve uçaklar olmak üzere 8 farklı kategoriye ayrılmış halde. Oluşturacağınız ordu taslakları (battlegroups) bu birimlerden oluşuyor. Ancak bu taslakları belirli sınırlar dahilinde oluşturabiliyorsunuz. Tabi burada stratejik kararlar vermeniz gerekiyor.

Tüm bu aşamalardan sonra taslağınız hazırsa artık bir mod seçip muharebeye başlayabilirsiniz. İşte bu anda Steel Division: Normandy 44’ün RTS yani gerçek zamanlı bir strateji olduğunu söylemek lazım. Savaş meydanına giriş yaptığınızda haritanın üçe ayrıldığını göreceksiniz. Bu üç bölgeden ikisi tahmin edeceğiniz üzere oyunculara ait. Üçüncüsü tarafsız. Birliklerinizi daha önce de bahsettiğim ‘’requisition points’’ harcayarak haritanın size ayrılmış bölümünde istediğiniz yere yerleştirebiliyorsunuz. ‘’launch battle’’ diyerek oyun başladıktan sonra ise yine ‘’requisition points’’ harcayarak getirttiğiniz birimler istediğiniz yerlere en geriden gelip yerleşiyorlar.

Gelelim bence en hassas mevzuya, birim yönetimlerine. Sonda söyleyeceğim en başta söyleyerek Steel Division: Normandy 44’te birim yönetiminin başarılı olduğunu ifade etmem gerekiyor. Her kategorideki birimlerinizi muharebe esnasında avantajlarına ve dezavantajlarına göre yönlendirmeniz gerekiyor. Burada yapımcılar birim yönetiminde basitliği tercih etmişler. Birimlere verebileceğiniz komutlar çok sınırlı. Bunun yerine oyunda muharebe esnasında birimlerinizin dizilimi ve yayılımı belirleyici faktör olmuş. Bunun oyunun gerçekçiliğini arttıran ve belki de bir savaş simülasyonu haline getirdiğini ifade edeyim. Oyun A, B ve C olmak üzere üçe ayrılıyor ve ilk ikisi onar dakikadan, son kısım ise oyunun sonuna dek sürüyor C bölümünün sonunda oyun bitiyor ve belirttiğim gibi oynadığınız moda göre değişen hedeflerde kim daha çok başarılı olmuşsa galip o taraf oluyor.

Oyunun üçe ayrılmasındaki espri, üç kısmın her birinde oluşturduğunuz ordu taslaklarındaki birimleri ne zaman muharebeye dahil edebileceğinizde. Yani taslağınızda her biri oyunun başlangıcında sonuna dek kullanamıyorsunuz. Her birini, taslağınızı oluştururken görebildiğiniz kendileri için belirlenen oyunun safhalarında kullanabiliyorsunuz. Tabi elit ama pahalı birlikler oyunun son safhası olan C’de kullanıma açılıyor. Ancak bu noktada eleştireceğim husus stres mekaniği. Oyunda askerleriniz yoğun baskı altında ise hemen üzerlerindeki kırmızı bardan takip edebileceğiniz stres seviyeleri artmaya başlıyor. Eğer bu baskıdan kurtaramazsanız askerleriniz strese giriyor ve bu bar düşene dek birime geri çekil komutundan başka komut veremiyorsunuz. Buraya kadar bunun da gerçekçi olduğu söylenebilir. Zira gerçekten de yoğun baskı altında askerlerin stresi artar da yahu stresliyim diye yerinde çakılı bir birim olabilir mi? Bunun yerine oyuncunun kontrolünden çıkıp sağa sola koşturan birimlerin yanında daha elit ve eğitimli birliklerin daha soğuk kanlı olarak taktiksel geri çekilmelerini görmek daha mantıklı olmaz mıydı? Özetle stres mekaniği haricinde farklı oynanış tarzlarına olanak sağlayan ve bence çok ayrıntıya boğmayan oynanışıyla Steel Division: Normandy 44 buradan da sınıftan geçiyor.

Artık incelemeyi bitirirken Eugen Systems, Steel Division: Normandy 44’ün başarılı grafikleri, sade ama bir o kadar farklı stratejilere olanak sağlayan oynanışının, bir de üstüne yapay zekasının zorlayıcılığı ve çok oyunculu modunun benim gördüğüm kadarıyla büyük aksaklıklar olmadan işlemesi ile bu türdeki başarısını sürdürmüş. Zaman içerisinde oynanabilir devlet sayılarını artıracaklarını da umuyorum. Eğer bu türün severlerinden iseniz Steel Division: Normandy 44 mutlaka denemeniz gereken bir yapım olmuş.

 

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
1861
Bu yazıyı paylaş :
Genel Ortalama 90

Son dönemin en merak edilen oyunlarından Steel Division: Normandy 44’ü sizleri için inceledik. İkinci Dünya Savaşı hiç şüphesiz neden olduğu büyük yıkımla dünya tarihinin en acı dönemlerinden biri, belki de en acı dönemi. Siz de edebiyattan sinemaya ve tabii ki oyun dünyasında birçok defa bu dönemin işlendiğini görmüşsünüzdür ama herhalde Normandiya çıkarması kadar işlenen başka bir ..

Sonuç OFD: 90.0% 90 Harika
87 88
Adeta bir sinide farklı strateji dinamiklerini yoğuran Eugen Systems, türün başarılı isimlerinin yanına adını yazdıran Steel Division: Normandy 44 ile başka bir başarıya imza atmış. Oyun, kütüphanenizde yer almayı hak eden bir yapım.

Desteklerinden dolayı http://www.playstore.com 'a teşekkür ederiz.

Benzer Yazılar

NBA 2K18 İçin Yeni Bir Oynanış Fragmanı Yayınlandı

NBA 2K18 İçin Yeni Bir Oynanış Fragmanı Yayınlandı


NBA 2K18 İçin Yeni Bir Oynanış Fragmanı Yayınlandı

Başta basketbol severler olmak üzere pek çok kişinin merakla beklediği NBA 2K18 için oyun içi görüntülerden oluşan yeni bir fragman yayınlandı. FIFA ve PES kadar çekişmeli bir hal almasa da basketbol oyunları piyasası, birkaç yıl öncesine kadar 2K ve Live serileri arasındaki rekabete sahne...

THQ Nordic, Yeni Black Mirror Oyununu Duyurdu!

THQ Nordic, Yeni Black Mirror Oyununu Duyurdu!


THQ Nordic, Yeni Black Mirror Oyununu Duyurdu!

Gothik tarzdaki point&click türündeki gerilim ve aksiyon oyunu Black Mirror yeniden bizlerle olacak! THQ'nün oyun endüstrisinde çok büyük saygı duyduğum bir ekip olduğunu daha önce de ifade etmiştim. Firma ne yazık ki maddi sıkıntıları ile baş edip kepenk indirince ne kadar üzüldüğümü...

Ubisof Skull & Bones’un Özel Bir Oyun Olmasını İstiyor

Ubisof Skull & Bones'un Özel Bir Oyun Olmasını İstiyor


Ubisof Skull & Bones'un Özel Bir Oyun Olmasını İstiyor

Ubisoft'un merakla beklenen yapımı Skull & Bones için gerçekleştirilen röportaj sayesinde merak edilen pek çok soru yanıt buldu. Ubisoft'un güzel anlar yaşattığı E3 2017 konferansında en dikkat çeken oyunlarından birisi de Skull & Bones olmuştu. Assassin's Creed IV: Black Flag ile...

Kimler Neler Demiş?

İlk Yorum Hakkı Senin!

Bildir
avatar
wpDiscuz