Sid Meier’s Civilization VI İnceleme

Sid Meier’s Civilization VI İnceleme

Civilization VI kısa bir süre önce çıkışını gerçekleştirdi. Firaxis bu sefer iddialı. Efsane serinin son üyesi oyuncuları memnun edebilecek bir yapıda mı?

Civilization, oyun tarihinin en köklü serilerinden. Bu sene serinin 25. yaşını kutlarken, Firaxis karşımıza adeta “bu sefer işi yarım bırakmayacağız” edasıyla çıkıyor. Civilization VI, iyileştirmeleriyle, yenilikleriyle ve bu değişimin getirdiği sancılarla her şeyden evvel serinin müdavimlerinin ve sıra-tabanlı strateji oyuncularının ilgisini hak eden bir oyun.

Ana formül değişmemiş: Çeşitli medeniyetler arasından tercih yapıp bu medeniyete taş çağından yakın geleceğe kadar eşlik ediyoruz. Bu süreçte şehir kuruyor, barbarlarla çatışıyor, savaşıyor, din yayıyor, mimarî ve edebî harikalar yaratıyor, ticarette bulunuyor, diplomasi yapıyoruz. Civilization V’in eklenti paketleri dahil içeriğini aşağı yukarı tutmuş Civ VI. Ana oynanış mekaniklerinden ise sadece zaten pek sevilmeyen Dünya Kongresi atılmış.

sidmeierscivilization6-1

Oyuna başladığımızda tanıdık bir simâ ile karşılaşıyoruz: Bir göçebe ve savaşçı. Ancak 5-6 tur geçmeden farklılıklar gözümüze çarpmaya başlıyor. Barbarlar çok daha aktif, kendi izcileri var. Bu izciler kurduğunuz şehri bulurlarsa kamplarına geri dönmeye çalışıp şehrinizin haberini veriyor. Ardından gelen saldırı için ister istemez erkenden asker üretmek zorunda kalıyorsunuz. Barbarlarla uğraşırken bir de bakmışsınız ki bu çatışmalar sebebiyle daha keşfetmediğiniz bir teknolojinin yarısını bir “Evreka” anıyla bitirmişsiniz. Evreka anları barbarlarla çatışmakla sınırlı değil. Teknolojiye bağlı olarak çeşit çeşit görevler var. Örneğin tarımda sulamanın keşfi için en az bir pirinç veya buğday karosunu geliştirmeniz gerekiyor. Evrekalar sadece teknolojiyle de sınırlı değil. Önceki oyundaki kültür sistemi sökülüp atılarak yerine bir “devlet” ve teknoloji ağacını andıran keşif sistemi gelmiş. Kültür keşifleri artık sabit bir bonus yerine değiştirilebilir kartlar veriyor. Kartları devletinize uygun gördüğünüz şekilde yerleştiriyorsunuz, her keşif anında da kartları değiştirme hakkınız var. Zaman geçtikçe ve devlet sisteminiz geliştikçe kullanılabilen kart sayısı da artıyor.

Din alanında da değişim var. Misyoner ve havariler birbirleriyle neredeyse komik denecek şekillerde çatışıyor. Görüntü her ne kadar komik gelse de oyunun orta döneminde dininizi yaymak ve başka dinlerin yayılmasını önlemek zorlaşmış. Üstünüze gelen misyonerleri görünce dinini yeterince yayan bir düşmanın oyunu kazandığını göz önünde bulundurup engizisyon kurmaya girişmeniz olası.

sidmeierscivilization6-2

Ancak en büyük değişiklik “district” (ilçe/bölge) denen yapılarda bulunuyor. Eğer şehrinizi kültüre odaklamak istiyorsanız yakındaki bir karoda tiyatro bölgesi kurup kültür veren yapıları oraya kurmanız gerekiyor. Bu bölgeleri nereye kuracağınızı daha şehri kurarken düşünmeniz gerekiyor ki bölgelerin getirisi maksimum olsun. Örneğin dinî bölgeler yanındaki dağlardan ve ormanlardan etkilenerek fazladan inanç puanı veriyor. Bu tür ufak hesaplar son dini kurabilmek ile din kuramadan oyunu geçirmek zorunda kalmak arasındaki fark olabiliyor. Wonder’lar (muhteşem yapılar) bu bölge sistemiyle bir araya getirilerek oyuncuya doğal bir sınırlama konulmuş. Artık belirli bir bölge inşa etmeden veya yanında yer bırakmadan wonder inşa etmek mümkün değil. Şehir pozisyonu her zamankinden daha önemli.

sidmeierscivilization6-3

Maalesef yapılan değişikliklerin tümü olumlu değil. Bahsettiğimiz devlet ve kültür sistemi oyuncuya anlamlı tercihler sunmaktan uzak. Her 6-7 turda bir kartları değiştirme hakkınız olduğundan çok düşünmeniz, plan yapmanız gerekmiyor. Kartları hemen değiştirmek için para verme seçeneğiniz de var ancak bunu birkaç tura ücretsiz yapacağınız için belki oyunun en erken anları hariç kullanma gereği doğmuyor.

sidmeierscivilization6-4

Şu anda oyunda bulunan medeniyet listesi önceki oyun gibi kabarık değil. 19+1 (Antik Yunan medeniyeti iki lider arasından tercih imkânı sunuyor) medeniyetin arasından Türk tarihini tasvir eden ancak (sayıyorsanız) İskitler – Tomris Hatun var. Yüksek ihtimalle eklenti paketleriyle daha fazla medeniyet eklenecektir, bunların arasında başka Türk devletleri olması da şaşırtıcı olmaz. Her medeniyet birer özel yetenek, askeri birlik, yapı ve lidere bağlı fazladan bir özel yetenek ile geliyor.

Savaş oyununun erken döneminde kolaylaşmış. Şehirlerin duvar inşa etmeden çevresine ateş edememesi yanı başınıza kurulan bir şehri “alsam mı?” diye sordurtuyor. Duvar inşa etseler dahi, şehri kuşatmaya alarak tur başına can kazanmasını önleyebilmek de cabası. Artık bir şehri savunmak için askerî birlikler çok daha önemli çünkü iki birlik bile erken oyunda savunmasız bir şehir için ciddi tehdit oluşturabiliyor. Özellikle multiplayer oyunlarınızda çok daha fazla ihanet ve fetih bekleyebilirsiniz.

sidmeierscivilization6-5

Civilization müdavimlerini üzecek başka bir detay ise yapay zekânın hala zorluk seviyesi arttıkça hile yapması. Yapay zekânın akıllanmasındansa eski sistemi, yani yapay zekâya fazladan üretim ve savaş güçü verilmesi yolunu seçmiş Firaxis. Düşük seviyelerde bile oldukça saldırgan davranan yapay zekâ zorluk arttıkça fazla üretimden bulduğu cüretle iyice hırçınlaşıyor. Bu duruma rağmen liderlere eklenen karakter özellikleri medeniyetlerin sizi neden sevip sevmediğini anlamanız açısından iyi olmuş.

Grafiklere baktığımızda daha stilize, hatta belki karikatürize diyebileceğimiz bir görüntüyle karşılaşıyoruz. Stil haritayı daha okunabilir kılsa da ilk tanıtıldığında oyuncu kitlesini ikiye bölen bir husustu. Şahsî görüşüm olumlu, ancak Civilization V’in daha detaylı grafik stilinden hoşnut olanlar memnun kalmayabilir.

Müzik prodüksiyonu ise önceki oyuna göre adeta çağ atlamış. Medeniyetlerin ana temaları çağlar geçtikçe gelişiyor, katmanlar (fazladan enstrümanlar) ediniyor. Amerika teması antik çağda basit bir mandolin ya da keman ezgisiyle başlayıp modern çağda aynı melodinin koca bir orkestra performansına dönüşüyor. Belirtmeden de geçmeyelim, Arabistan’ı temsil eden Selahaddin Eyyubi’nin teması hepimizin tanıdığı “Üsküdar’a Gider İken – Katibim” şarkısını andırmakla kalmayıp şıkır şıkır oynatıyor.

Oyun motoru yepyeni olduğundan Firaxis’ten beklenmeyecek şekilde temiz bir çıkış yapıldı. Elbette her zamanki gibi hatalar var ancak kısa multiplayer deneyimim hüsranla sonuçlanmadı. En azından çıkış gününde multiplayer oynanabilmesi bile bir gelişme temsil ediyor Firaxis için.

Civilization VI, fiyatı sebebiyle tuzlu gelse de alınmayı hak eden bir oyun olmuş. Eğer sıra tabanlı strateji oyuncusu veya Civilization müdavimiyseniz kesenize göre çekinmeden alabilirsiniz. Ayrıca seriyle ilk defa tanışacaklar için düzgün bir eğitim sistemi mevcut.

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
1272
Bu yazıyı paylaş :
Genel Ortalama 90

Civilization VI kısa bir süre önce çıkışını gerçekleştirdi. Firaxis bu sefer iddialı. Efsane serinin son üyesi oyuncuları memnun edebilecek bir yapıda mı? Civilization, oyun tarihinin en köklü serilerinden. Bu sene serinin 25. yaşını kutlarken, Firaxis karşımıza adeta “bu sefer işi yarım bırakmayacağız” edasıyla çıkıyor. Civilization VI, iyileştirmeleriyle, yenilikleriyle ve bu değişimin getirdiği sancılarla her şeyden evvel ..

Sonuç OFD: 90.0% 90 Harika
94 90 93 95 -
Civilization VI, serinin en parlak örneklerinden biri. Yeni mekanikler denemekten çekinilmemiş, içerikten kırpılmamış ve seriye ihtiyacı olan tazelik getirilmiş. Bazen kendinizi boş işlerle uğraşırken bulsanız da genele bakıldığında tekrar tekrar oynayarak zevk alabileceğiniz, multiplayer oynarken de sınanacağınız bir oyun olmuş. Şayet sıkılacak kadar oynarsanız da envai çeşit mod sizi bekliyor.

Oyunu temin etmemize yardımcı olduğu için http://www.playstore.com 'a teşekkür ederiz.

Benzer Yazılar

Darwin Project İlk Bakış

Darwin Project İlk Bakış


Darwin Project İlk Bakış

Burası Sörbaybır, burda şaka yookh, her şey gerçek! İnsanlar genelde bıkkınlık veren ve yanlış addettikleri şeyleri nitelerken "milletçe şöyleyiz, milletçe yaptık, milletçe *****" gibisinden tabirler kullanmaya gittikçe alıştılar. Doğrudur veya yanlıştır, beni alakadar etmiyor zira bu girizgahı...

Call of Duty: WWII İnceleme

Call of Duty: WWII İnceleme


OFD: 73.0%

Call of Duty: WWII İnceleme

OFD: 73.0%

Call of Duty: WWII ile modern savaş, hatta uzay savaşları konseptini bir yana bırakıp serinin çıkış noktasına, İkinci Dünya Savaşı'na dönüyoruz. Call of Duty serisi son birkaç oyundur gelecek savaş deneyimini oyunculara sunmayı tercih ediyordu. 2011'de çıkış yapan Modern Warfare 3'ün ardından...

ELEX İnceleme

ELEX İnceleme


OFD: 79.0%

ELEX İnceleme

OFD: 79.0%

Gothic serisinin ruhani devamı, 2017’nin son çeyreğine sert bir giriş yapıyor Hikayemiz Magalan isminde, dünya benzeri bir gezegende başlar. Magalan, bundan 50 sene kadar evvel, devasa medeniyetlere ve ileri teknolojiye sahip insanların yaşadığı bir gezegendir. Derken göklerden yıkım gelir...

Kimler Neler Demiş?

İlk Yorum Hakkı Senin!

Bildir
avatar
wpDiscuz