Shadow of the Tomb Raider İnceleme

Shadow of the Tomb Raider İnceleme

Lara Croft ile yeni bir maceraya sürüklendiğimiz Shadow of the Tomb Raider’ı oynadık, bitirdik, yazdık.

Biliyorsunuz konsollar aksiyon macera oyunlarını kendine çekti. Bu türün ana üssü artık konsollar. Öyle ki PC’de bile gamepad’ler olmadan tadları çıkmıyor. İşaret etmek istediğim nokta değişim. Yeni donanım ve oyun teknolojileri şüphesiz oyunları da etkiliyor. Dünya değişirken Lara Croft’un, Tomb Raider serisinin değişmemesini, aynı kalmasını beklemek hata olurdu. Öyle bir giriş yaptım ki sanki 2013’teki çıkış yapan oyunu inceliyorum. Serinin son üç oyunu işte bu değişimi kabul edip, radikal kararlar alarak oyuncuların karşısına dikilen eserler. Kötüler mi, hayır, ancak hala o 90’ların sonuna doğru çıkan oyunların verdiği duyguyu vermekten çok uzaklar.

İdrak edebiliyorum ve kabul ediyorum, bence siz de öyle yapın. Çünkü rakipler düzeni değiştirdi. Birkaç açı ile sağa sola dönmeler yok artık ya da kargalara akimbo tabanca ile saldırmalar… Bunla şu an ilkel içerikler olarak gözüküyor. Uncharted, Last of Us… Kimi rakip koridor konseptini muazzam sunarken kimisi de openworld-sandbox’a meyletti. Hal böyle olunca benim de sizler gibi özlediğim o Tomb Raider I-II-III ve The Last Revelation’ın tadını unutun. O ilk oyunlar güzel anılar olarak geride kalmalı. Artık önümüze bakacağız.

Shadow of the Tomb Raider’da Lara ile sürüklendiğimiz yeni macerada bu sefer oyun alanımız Güney Amerika. Antik Maya-İnka-Aztek esintilerinin sarmaladığı bir oyunla karşı karşıyayız. Ancak bu sefer önceliğimiz mezar kazıcılığı değil, sizin de artık tanıyıp bildiğiniz Trinity adlı tarikat. Hem insanlara hem tarihi eserlere zarar veren bu silahlanmış zararlı tarikatın aynı zamanda Lara Croft’un ebeveynleriyle de bir geçmişi var. Lara Croft işte bu etkenlerden dolayı Trinity oluşumuna nefes aldırmak istemiyor, onların işine çomak sokmak ve sorularına cevap bulmak için yakın arkadaşı Jonah Maiava ile Meksika’ya gidiyor. Tabi bu durumdan Trinity’nin de haberi var, onlar da boş durmuyorlar.

Oyuna başlarken yine tuzaklar, ölümcül platformlar ve tarihi eserlerle karşılaşıyoruz. Oyunun geneli de böyle ancak bir önceki oyuna nazaran irili ufaklı yenilikler ve geliştirmeler hemen dikkat çekiyor. Artık asosyal bir mezar kazıcısı değiliz. Oyunda tek tabanca değiliz. Sürekli olmasa da Jonah bize eşlik ediyor, farklı haritalarda farklı şehirlerde geziyor, birçok NPC ile diyalog kuruyoruz. Kimi NPC’lerden görev alırken kimileri de gizemli bir kazının yerini ya da tarihsel bilgi verebiliyor, boş muhabbet döndüreni de var. Şehirlerin marketlerindeki tüccarlardan teçhizat alıyor ya da malzeme satışı yaparak para kazanıyoruz. İlk oyundan son oyuna bir çizelge yapsak NPC açısından en kalabalık oyunun Shadow of the Tomb Raider olduğunu söyleyebiliriz. Başlarda “tek tabanca Lara” konseptinin uçup gitmesini yadırgadım ama bir süre sonra alıştım. Böyle giderse sonraki oyunun Assassin’s Creed, The Witcher 3, Horizon Zero Dawn gibi bir içerikle karşımıza çıkacak ve ben buna hayır demeyeceğim. Bulmacalar, tarih, efsaneler ve mezar sarmalı olsun yeter.

Oyun yine koridor sistemiyle bizi çeşitli mekanlar arasında getirip götürse de özellikle ağaçlık ve ormanlık alanlar açık dünyadaymış hissine kapılmama vesile oldu. Yani bölüm tasarımları başarılı. Koridor sistemine ters olsa da yahu şu yaprakların ya da ağaçların arasından bir başka yere geçebiliyor muyum ya da bir yer atladım mı diye çoğu kez kendime sorduğum oldu. Yeni mekan yeni habitat demek. Zaten baştan bunu idrak ediyorsunuz, uluyan maymunlar, panterler, lamalar, zehirli böcekler… Önceki oyunlara nazaran toplanabilen eşya ve avlanabilen hayvan sayısında artış var. Aynı oranda zanaatkarlık içeriği de artmış. Düşmanı delirten zehirli oklar, canınızı ve gücünüzü artıracak bitkisel karışımlar yapabiliyorsunuz. Kostüm yapma ve antik kalıntıları okuma gibi içeriklerde de mini genişlemeler mevcut.

Benim en çok beğendiğim ise sürüsüne bereket toplanabilir relic, tarihsel bilgi ve günlük içerikleri oldu. Önceki oyunlara nazaran oyun dışı bilgi edinebileceğiniz bir oyun olmuş Shadow of the Tomb Raider. Yani oyun gibi oyunla alakalı metinler ve eşyaların bilgilerini okurken de bir hayli vakit harcayacaksınız. Bir diğer dikkat çeken husus ise su altında bir hayli vakit geçiriyor oluşumuz. Neredeyse amfibi insan olacaktım oyunu oynarken. Lara’da yüzgeçler falan çıkacaktı. O derece su altı bölümler artmış. Su altının artışı güzel, bol bol balıklama dalışlar yaptık oynanış da iyi ama grafikleri köklememe rağmen ne yazık ki su altı görsel sunumunun başarısız olduğunu belirtmem lazım. Su altı ile üstü arasında bir fark yok, ışık kırılması, ışık hüzmesi, hafif bulanıklık gibi efektlere neden dikkat edilmemiş anlayamadım. Cam gibi sular, hadi sular tertemiz der geçeriz bulanık gözüküp içine girince cam gibi olan sulara ne demeli? Su altında yüzmek yerine uzaydayızmış gibi süzülüyoruz, animasyonlarda sıkıntı yok sadece görsel olarak oyunun kalitesine yakışmayacak bir eksilik, oynanışa etki etmiyor.

Platform öğelerinde eksilme yok, yine tırmanıyoruz, atlıyoruz, zıplıyoruz, tutunuyoruz. Mekanlar harika, foto modu ile Lara’nın içerisinde oldu bu atmosferi arzu ettiğiniz gibi anıya dönüştürebiliyorsunuz. Hatta Lara’nın surat ifadeleriyle bile oynayabiliyorsunuz. Oyunun temelini oluşturan kısım böyle ise geriye kalan bulmaca-mezar kazma ve dövüş-mücadele dinamikleri nasıl? Açık konuşmak gerekirse öyle aman aman bir platforma dayalı bulmaca ile karşılaşmadım. Çözemediğimde başında saatler geçirdiğim ya da Lara’yı ahirete gönderecek bir içerik yok, bu hayal kırıklığı oldu. Ya da ben mi çok iyiyim (övmek değil, benzer içeriklerle alakalı çok oyun oynamaktan). Bulmacaların sonu da pek tatmin etmiyor açıkçası. O kadar atlıyorum zıplıyorum sonunda tüccara verebileceğim birkaç altın külçesiyle craft edebileceğim bir kostüm parçaları buluyorum. Ama yukarıda bahsettiğim değişimi düşününce bu içeriklerin sadece önümüzdeki engeller ya da kazanımlar olduğunu hatırlıyorum, asıl olay hikayeyi sürdürmek artık. Yani ana hedef hikaye, ulaşılması zor tarihi eser değil. Önceden onca yolu bir eşya bulmak için teperdik, şimdi bunlar çantada keklik şeyler.

Dövüş sistemi ya da silahlı çatışmaya girdiğimiz anlar azalmış gibi, onca silah ne diye oyunda yer alıyor anlamadım. New Game plus ya da en zor mod için mi? Bilemiyorum, ancak kesinlikle Rise of the Tomb Raider’a nazaran ben daha az silalı çatışmaya girdiğime eminim. Çoğu zaman da gizlenerek düşmanları avladım. Burada bir yenilik var o da kendinizi çamura bulayıp daha fazla habitat içerisinde kendinizi gizleyebiliyor olmanız. Kimi kıyafetler de düşmanların sizi görme yüzdesini düşürüyor. Yani bir bakıma dişi Predator oluyorsunuz. Bu arada new game plus demişken ilk oyunu bitirdiğiniz anda hangi seviyedeyseniz yeni oyuna aynı şekilde başlıyorsunuz. Ayrıca 3 oynanış türü içeriği ilk oyunda olmadığınız şekilde açılmış oluyor. Saklanmak yerine vura kıra ilerleyim diyorsanız “Path of the Jaguar” özelliğini aktif ediyorsunuz. Yetenek ağacınız oyun tarzınıza göre birkaç tık adım daha genişliyor. Laf lafı açıyor, bunlar yeni paragraf olmalı ama devam edeyim. Yetenek ağacında yenilikler var, kimi yetenekleri de puanla değil gizemleri açığa çıkarak, mezar kazarak ya da antik kalıntıları okuyarak aktif ediyorsunuz.

Oyunu yaklaşık 30 saatte bitirdim. Başlarda 1-2 yan görev, avlanma, bitki toplama ve mağaralardaki gizemleri çözme gibi her detaya dikkat ederek gittim. Ancak yarısından sonra bu işi bırakıp senaryoya odaklandım. Genele yaydığımızda bu normal bir oynayış ve bu tarzla 30 saat yeterli bir süre. Şu an toplanacak bir sürü nesne, yapılacak yan görevler ve daha girmem, keşfetmem gereken bir sürü mezar var. Okumadığım günlükler, incelemediğim ve bulduğum tarihi eserler mevcut. Bu tür oyunların en güzel yani gerçek tarihi oyun alanı yapmaları. Ben artık bu mantıkla baktığım için mutluyum. Ben ne zaman gideceğim Meksika’ya Peru’ya da o atmosferleri göreceğim, bu kültürlere özel olarak eğilim gösterip araştıracağım, temel değerlerini öğreneceğim? Bu açığı oyunlar sayesinde kapatıyoruz bir nebze. Ha tarih kültür oyundan mı öğrenilir? Hayır ama girişte bir uyarı var, oyunun içeriği arkeologlar ve tarihçilere danışılarak hazırlanmıştır diye, şüphesiz bu eğlenceli vakitleri bilinçlenerek de geçirebilirsiniz, “ne öğreneceğim” diyerek kesip atmak kaybettirir.

Sonuçta nereye varıyoruz? Shadow of the Tomb Raider başarılı bir oyun, 2013’teki değişimi sürdürüyor, kimilerine aynı oyuna kaplama giydirip piyasaya sürmüşler gibi gelebilir. Gelsin, bu gayet doğal. Böyle hissetmeleri gayet doğal. Ancak oyunu çöpe atmak için yeterli değil. Motor aynı, son oyunlardaki hikayeler arasındaki süre yakın olduğundan Lara’nın fiziki görünümü ve yan karakterler aynı, oyunun isminin yanında 2-3-4 gibi ibareler yok, aslında son oyunla bir üçleme tamamlanıyor, bunlar asıl bombalara hazırlık, spin-off’lar, bunu spoiler vermemek adına çok açmadan işaret ediyorum. Böyle de olsalar şahsen ben daha zorlayıcı platform öğeleri ve bulmacalar görmek isterdim, daha çok çatışmaya girmek isterdim, bunlar yapılarak da hikaye odaklı ilerleme kaydedilebilirdi. Ancak geliştiriciler bunu daha çok çevreyle etkileşim, sosyallik, diyalog, hikaye anlatımı, tırmanma ve ara sahne ile yapmış. Oyun vaat ettiğini gerçekleştiriyor, yani sınıfı geçiyor, finali ile de sonraki oyun için daha şimdiden hype trenini yola çıkarmış durumda…

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
Bu yazıyı paylaş :
Genel Ortalama 80

Lara Croft ile yeni bir maceraya sürüklendiğimiz Shadow of the Tomb Raider’ı oynadık, bitirdik, yazdık. Biliyorsunuz konsollar aksiyon macera oyunlarını kendine çekti. Bu türün ana üssü artık konsollar. Öyle ki PC’de bile gamepad’ler olmadan tadları çıkmıyor. İşaret etmek istediğim nokta değişim. Yeni donanım ve oyun teknolojileri şüphesiz oyunları da etkiliyor. Dünya değişirken Lara Croft’un, Tomb ..

Sonuç OFD: 80.0% 80 Harika
90 60 84 75
Sonuçta nereye varıyoruz? Shadow of the Tomb Raider başarılı bir oyun, 2013'teki değişimi sürdürüyor. Oyun vaat ettiğini gerçekleştiriyor, yani sınıfı geçiyor.

Oyunu temin etmemize yardımcı olduğu için http://www.aralgame.com 'a teşekkür ederiz.

Benzer Yazılar

Gerçek Zamanlı Strateji Oyunu Conan Unconquered Duyuruldu!

Gerçek Zamanlı Strateji Oyunu Conan Unconquered Duyuruldu!


Gerçek Zamanlı Strateji Oyunu Conan Unconquered Duyuruldu!

Petroglyph Games tarafından geliştirilen gerçek zamanlı strateji oyunu Conan Unconquered sinematik fragman eşliğinde duyuruldu. Funcom tarafından geliştirilen ve 2018'in ikinci çeyreğinde oyunculara sunulan Conan Exiles'ın ardından Barbar Conan fırtınası hız kesmeden devam ediyor. Adlarını...

Darksiders III İncelemesi

Darksiders III İncelemesi


OFD: 68.0%

Darksiders III İncelemesi

OFD: 68.0%

Yanan yalın kılıçları çarparak söğütlere koşuyordu kızıl atlılar güneşin battığı yere – Nazım Hikmet Ran THQ’nun iflası ve elinin altındaki markaların muhtelif oyun şirketleri tarafından pay edilmesinden sonra pek çok kişi yeni bir Darksiders oyunu görebileceğimizi düşünmüyordu. Zira...

Crusader Kings II: Holy Fury İnceleme

Crusader Kings II: Holy Fury İnceleme


OFD: 85.0%

Crusader Kings II: Holy Fury İnceleme

OFD: 85.0%

Devasa strateji oyunları içerisinde parmakla gösterilen Crusader Kings II, Holy Fury ile çok daha eğlenceli! Giriş cümlesinden geçer not aldığını anlayabileceğiniz Holy Fury, Crusader Kings II'nin en son satışa sunulan genişleme paketi. Yeni içerikler sunmak bir yana var olan dinamikleri de...

Kimler Neler Demiş?

avatar
  Subscribe  
Bildir