RiME İnceleme

RiME İnceleme

Hayatınız ne kadar kısa olursa olsun, film şeritinde yer alacak bir şeyler elbet vardır.

Her çocuğun gözünde baba figürü bambaşkadır. Kiminde Kral, kiminde eve sarhoş gelen bir dev. Bazı çocuk için baba akşam yemeğinde ekmek bölendir, bazısı için annesini dövendir. Çocuğun gözünde nasıl bir tasvire sahip olursa olsun, en nihayetinde Baba’dır o. Vazgeçemeyeceğiniz, tek olan, eşsiz olan.

Tequila Works’un çıkması binbir olaya şahit olan yeni oyunu Rime, hikayesini belki doğrudan anlatmayacak size. İmgelerle, tek kelime kullanmadan, arkasına muhteşem müziklerinin o serin meltemini de alarak olup biteni aktarmaya çalışacak. Bunu yaparken de duygularınıza sonuna kadar oynamaya çalışacak. Sömürü yapmadan, gözünüze gözünüze sokmadan, ama derinden, hissetmenize sebep olacak derecede yoğun bir görsel şovla.

Rime’ın ilk ve nihai çıkışını PS4’e yapacağını duyduğumda oldukça üzülmüştüm. Sonrasında Sony’nin oyunun bu haliyle desteklerini alamayacağını duyurması, oyunun haklarının tekrar yapımcı firmaya geçmesi derken Steam’e geldiğini görmek başından beri kem gözlerimin şirkete ne kadar da büyük bir etkide bulunduğunu göstermesi açısından aslında oldukça korkutucu. Nihayetinde içine birden fazla oyuna yetecek güzellikte sanat tasarımları ve müzik sıkıştırılmış bu güzide esere oldukça uygun bir fiyata ulaşabilmek sevindirici.

Rime ana karakterine kendini bir adada, martı seslerinin arasında uyanan 12 yaşlarında bir çocuğu koyuyor. Bu fantastik ortamda neden, nasıl uyanmış bilmiyoruz. Geçmişe dair hiçbir şey hatırlamayan bu zavallım, turuncu bir tilki kuyruğunun peşisıra uçuşan sonbahar yapraklarıyla yönlendiriyor. Amacımız ise serbest gibi görünen ama kesinlikle serbest olmayan bir ortamda yolculuğumuz boyunca sırayla karşımıza çıkan bulmacaları alt etmek. Gerçi alt etmek dememe bakmayın, tam anlamıyla “casual” tarzda bulmacalar bunlar. Çözmek için çok da zorlanmanıza gerek yok.

Bu noktada oyunumuzun tam olarak çizgilerini belirlemek gerekiyor. Rime’ı edinme amacınız ciddi anlamda bir Puzzle oyunu oynamaksa oyunun size vaatleri pek de üst düzey değil. Yalnız bu sözlerimden bulmacaların kötü tasarlandığı anlaşılmasın. Kimi zaman bir ninniden alıntılanan ufak bir notayı mırıldandığımız, kimi zamansa sessiz çığlığımızla hayat verdiğimiz bulmacalarda, geceyi gündüzle değiştirdiğimiz, devasa bir akbabadan kılpayı kaçıverdiğimiz, yaşamlarını notalarla bedenlerine fısıldadığımız golemlerle çözüme ulaştığımız anlar mevcut. Ama hepsi fazla kolay.

Ne kadar kolay olurlarsa olsunlar öyle güzel anlara tanıklık ettiriyor ki bulmacalar , belki de son zamanlarda hayranlıkla izlediğim ve geçmesini istemediğim sahnelere sahip yegane oyun budur diyorum. Unreal Engine 4’e sırtını dayamış görsellerde, ilk uyandığınız adadan itibaren vurucu güzellikteki ada görüntüleri, gece gündüz değişimi sürecinde yıldızların gerçekten de sayamayacağınız kadar çok olduğunu fark görsel anlamda ciddi ciddi hissettirmesi, müziğin kesildiği ufak anlarda martılardan yükselen ve sarp kayalıklarda yankılanan sesler… Bazen oyunu kapatıp, oralarda bir yerlerde gerçekten de var olan bu eşsiz görüntüleri, doğayı keşfetmek istedim. Kendimizi bilgisayarlara bu derece bağlamamız, var olanı gerçek dünyada unutup sanalda yaşamamız aslına bakarsanız rahatsız edici ama nihayetinde Rime tasvir işini, ışıklandırmasıyla, renkleriyle, bölüm tasarımlarıyla kusursuz derecede yansıtmasını biliyor.

Rime için en sık duyacağınız iki oyunun adını yazalım. ICO ve The Journey. Tabii Rime’ın etkilendiği çok daha fazla oyun var burada. Bulmaca yapısı bakımından The Witness, belki biraz Ethan Carter, hatta işin platform kısmında Assasin’s Creed (abartmıyorum). Ama ne kadar çok özellik ödünç almış olursa olsun, bu özellikleri oyuna yansıtmasındaki başarısı tartışılır. Ne Witness kadar zorlayıcı bulmacalar, ne platform kısmını içeren anların heyecan vermesi, ne de hikayesini anlatırken geçmişte neler olup bittiğini resimlerle gösteren anahtar deliklerinin varlığı oyundaki eksiklik hissiyatını ortadan kaldıramıyor. Zaten Sony bir zaman sonra oyuna olan desteğini keseceğini, çünkü oyunun büyük eksikleri olduğunu, bu halde bir PS4 özel oyunu olamayacağını ısrarla belirtmiş. O zamandan bu zamana Tequila çok çalışmış, çok emek sarf etmiş, bu konuda hakkını yememek lazım ama oyunu oynarken aslında oynanışa dair elinize pek bir şey geçmediğini anlayacaksınız.

Burada kocaman bir FAKAT yazmak istiyorum… FAKAT Rime’ın, en başta da söylediğim gibi, ekranda gördüğünüz, süreçte işittiğiniz her şeyle ilgili kalbinize işlediği hisler silsilesi var. Sevgi, Şefkat, Yalnızlık, Bağlılık, Sadakat, Keder, Çaresizlik ve Ölüm. Bu saydıklarımın bir tanesini bile kusurlu yapmıyor Rime. İnce ince, özellikle müziğin de müthiş desteğiyle kolay kolay unutamayacağınız mizansenlere ev sahipliği yaparak oyun arşivimizdeki yerini, yıllar sonra arkadaş sohbetinde hatırlayıp, “Ya Rime da ne güzel oyundu” dememize sebebiyet verecek şekilde alıyor.

Bu unutulmazlığın iki sebebi var: Birincisi David Garcia Diaz tarafından yapılan, yıllarca unutulmayacak mükemmel müzikler. Oyunun o anda hissettirmek istediği hangi duygu varsa ona göre şekillenen bu müziklerde özellikle ana karakterimizin yaşı itibariyle de karşımıza çıkan ninniler unutulmayacak seviyede. Klasik müzik kategorisine sokabileceğimiz soundtrackin özellikle yaylılarda ve pianoda gösterdiği hüner harika.

İkinci sebebi de ne kadar gizli kapaklı anlatsa da ortada kötü bir şeylerin döndüğüne dair verdiği hissiyat. Hani bir deyiş vardır, hayatın film şeridi gibi gözlerin önünden akıp gitmesi diye. Aslında Rime da tam olarak bu hissiyatı vermeye çalışan bir yapım ama bu esnada bize hissettirilen; adım adım hüzün…

Sonuç itibariyle Rime bulmaca severleri tatmin etmek değil de oyunların sanat eseri olduğunu kanıtlamak amacıyla ortaya çıkan bir eser. Rime da geçireceğiniz 12 saatlik sürenin her anında bunu sonuna kadar hissedeceksiniz. Açılış süreciyle devam eden bölümlerin etkileyicilik bakımından biraz örtüşmemesi, özellikle çöl bölümünden sonraki iki bölümün giderek tempoyu düşürmesi belki eksi hanesine yazılabilir ama final sahnesinde dökeceğiniz göz yaşlarından sonra oyunda kullanılan referansların ne kadar yerinde olduğunu anladıktan sonra ne oyunun kolaylığı, ne de oynanıştaki eksiklikler aklınızda kalıyor. Kırmızı atkılı çocuğumuz, sonbahar yapraklarını yuva edinmiş tilkimiz ve ruhumuza sarılan müziklerimiz, görsellerimizle Rime oyun dünyasını kendine mesken edinmiş oyun severlerin deneyimlemesi gereken bir eser.

Meraklısına Not: Oyunun ben oynarken optimizasyonu berbat durumdaydı. Gtx970 li sistemimde, kimi zaman sabit 60 FPS ile oynarken, anlamsız yerlerde 30 FPS’nin altına düştüğü yerler oldu. Ben yazıyı yazmadan iki gün önce oyunun kullandığı koruma sistemi Denuvo kırıldı ve yapımcı oyunun Denuvosuz halini Steam’de yayınladı. Bu yayınlamadan sonra ilginç bir şekilde oyunun kare oranı arttı. Tabii hala yer yer düşmeler mevcut ama en azından eskisi kadar kötü değil.

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
21
Bu yazıyı paylaş :
Genel Ortalama 79

Hayatınız ne kadar kısa olursa olsun, film şeritinde yer alacak bir şeyler elbet vardır. Her çocuğun gözünde baba figürü bambaşkadır. Kiminde Kral, kiminde eve sarhoş gelen bir dev. Bazı çocuk için baba akşam yemeğinde ekmek bölendir, bazısı için annesini dövendir. Çocuğun gözünde nasıl bir tasvire sahip olursa olsun, en nihayetinde Baba’dır o. Vazgeçemeyeceğiniz, tek olan, ..

Sonuç OFD: 79.0% 79 İyi
6,5 6 62 8
Bulmaca etiketiyle ön plana çıksa da Rime'ın Sevgi, Şefkat, Yalnızlık, Bağlılık, Sadakat, Keder, Çaresizlik ve Ölüm üzerine söyleyeceği çok şey var.

Oyunun Steam sayfası:
http://store.steampowered.com/app/493200/RiME/

Benzer Yazılar

Merakla Beklenen Gran Turismo Sport Çıkışını Gerçekleştirdi

Merakla Beklenen Gran Turismo Sport Çıkışını Gerçekleştirdi


Merakla Beklenen Gran Turismo Sport Çıkışını Gerçekleştirdi

PlayStation 4’e özel olarak geliştirilen ve merakla beklediğimiz Gran Turismo Sport nihayet çıkışını gerçekleştirdi. Polyphony Digital şirketinin Kazunori Yamauchi önderliğinde geliştirdiği Gran Turismo Sport artık piyasayadaki yerini aldı ve oyuncular için hazır durumda. PlayStation 4'ün ilk...

Gothic Serisinin Yapımcılarının Yeni Oyunu ELEX Çıkışını Gerçekleştirdi

Gothic Serisinin Yapımcılarının Yeni Oyunu ELEX Çıkışını Gerçekleştirdi


Gothic Serisinin Yapımcılarının Yeni Oyunu ELEX Çıkışını Gerçekleştirdi

İncelemesi yakında Oyunfest'te Rpg oyunlarıyla az buz haşır neşir olmuş pek çok kişi Piranha Bytes Stüdyolarını biliyordur. Bilmeyenler için, Gothic ve Risen serilerinin geliştirici stüdyosu diyebiliriz. Piranha Bytes yıllardır bıkmadan usanmadan, kendi tarzında, Rpg'ler geliştirip piyasaya...

Divinity Original Sin 2 PC İnceleme

Divinity Original Sin 2 PC İnceleme


OFD: 98.0%

Divinity Original Sin 2 PC İnceleme

OFD: 98.0%

Bu kadar vakit ne mi yaptım? Cidden ben de bilmiyorum ve bu inceleme bu kadar geciktiği için üzüntü içerisindeyim.  Oyunun inceleme kopyası elime çıkış günü ulaşmış olmasına rağmen bir türlü oturup incelemesini yazamadım. Oyunun çıkışının ardından seyreden 10-11 günlük süreçte oyunu...

Kimler Neler Demiş?

1 Yorum - "RiME İnceleme"

Bildir
avatar
Sıralama:   En Yeniler | Eskiler | Beğenilenler
Abdullah
Ziyaretçi

Eline sağlık hocam, güzel inceleme. İlk fırsatta oynayacağım oyunu. :)

wpDiscuz