Realpolitiks İnceleme

Realpolitiks İnceleme

Üçüncü Cihan Harbi henüz çıkmadı, ama oyunu çıktı, Realpolitiks!

Gerilim artıyor, dünya bıçak ağzında… Ülkeler, aralarındaki uyuşmazlıkları artık daha fazla sümen altı edemez. 21. yüzyıl, bir dünya savaşına gebe. Evet, Realpolitiks tam da böyle bir dünyada bir devlet yönetimi vaat ediyor oyunculara. Jujubee S.A. firmasının geliştirdiği, 1C Company’nin yayımcılığını yaptığı Realpolitiks, günümüz dünyasında geçen bir devasa strateji oyunu. Haliyle bir strateji sever olarak sizler için mercek altına aldım.

Grand strateji türündeki oyunlar içerik olarak en ufak ayrıntıyla dahi ilgilenebilmemize imkan verdiği için strateji severlerleri hazzın doruklarına ulaştırır. Realpolitiks grand stratejiyi günümüz dünyasına uyarlamasıyla fazlaca dikkatimi çekti. Bu arada sadece yaklaşık 500 MB’lık boyutuyla da yüzümü güldürdüğünü de ekleyeyim. Oyuna giriş yaptığınızda sizleri çok hoş yükleme ekranları karşılıyor. Günümüz siyaset dünyasının önemli siyasi figürlerinden Almanya Şansölyesi Merkel, Rusya Devlet Başkanı Putin, Selef ABD Başkanı Obama ile halef başkan Trump’ı Realpolitiks oyunu ile vakit geçirirken görüyorsunuz. Küçük ancak hoş bir detay.

Yükleme ekranının ardından karşımıza çıkan oyun menüsünden ‘’Yeni Oyun’’ dediğiniz anda günümüz tüm devletlerin seçebildiğimiz bir dünya haritası görüyoruz. Bu ekranda herhangi bir devletin sadece ekonomik ve askeri gelişmişliğinin beş üzerinden aldığı puandan başka hakkında bir bilgi alamıyoruz. Bu değerlendirme de yeterli değil. Zira Türkiye de ABD gibi, askeri gelişmişliği 5 üzerinden 5. Buna bakarak askeri anlamda denk devletler diye düşünebilirsiniz. Özetle bu konuda yetersiz. Burada takdir ettiğim bir yana da değinelim; yapımcı Türkiye ile özel olarak ilgilenmiş. Çünkü devlet seçim ekranında tavsiye edilen ülkeler arasında Türkiye yer almakta ve Türkiye’yi seçecekseniz sizi ayrıca dört farklı senaryo bekliyor. Ayrıca 3 ana senaryoda 3. Dünya Savaşı sonrasında Türkiye’nin kazanan tarafta yer aldığını anlıyoruz. Zira Kıbrıs, Suriye Türkiye Cumhuriyeti’nin sınırlarına dahil olmuş gözüküyor. Sadece bunlar değil, oyun içerisinde de bunu hissettiriyorlar. Türkiye dünyanın en güçlü ordularından birine ve nispeten iyi ekonomiye sahip. Buradan benden bir artı kaptılar.

Oyunun senaryolarına ve oynanışına değinmeden önce eğitim kısmına bakalım. Tutorial kısmı gayet tatmin edici. Oyunun mekaniklerine tutorial kısmını bitirdiğinizde yeterince hakim oluyorsunuz. Üstelik bunu kısa sayılabilecek sürede, kısa ve öz anlatımla yapabiliyor. Haliyle oyuna başladığınızda zorluk çekmiyorsunuz. Normalde bu tür oyunların eğitim alanı başarısız olabiliyor ancak Realpolitiks sınıfı geçiyor.

Tutorial kısmını başarı ile bitirdik, sizi daha fazla merakta artık oyuna gerçek anlamda giriş yapalım. Bu tip diğer oyunlarda hepimizin yaptığı gibi ilk tercihim tabii ki Türkiye oldu. Daha önce kısaca değindiğim gibi Türkiye hem sahip olduğu birlik sayısı ile hem bu birliklerin nitelikleri itibari ile hem de teknoloji ağacında başlangıç araştırmaları itibari ile, oyunda en güçlü ordulardan birine sahip. Haliyle genişlemeci tarzda oynayacaksanız çevrenizdeki ülkelerin de zayıf olduğunu da hesaba katarsak işiniz Türkiye ile kolay.  Ancak ben her yere saldırırım nasıl olsa askeri olarak güçlüyüm derseniz işiniz yaş. Zira ‘’warmonger’’ seviyeniz arttıkça BM askeri koalisyonu ile karşı karşıya kalabilirsiniz. Warmonger da neyin nesi derseniz, oyunun muadili Europa Universalis’teki agressive expansion’a benzetebiliriz. Ancak warmonger mekaniğinin adil olarak işlediğini söyleyemeyeceğim. Zira Türkiye ile 50 warmonger puanında devasa BM askeri gücüyle karşılaşırken ABD 100 küsur puanla Amerika kıtasını sınırlarına katmaya devam ediyordu. Tabii günümüz uluslararası siyasetinde BM’lerin tutum ve davranışlarına bakarsak bu durum gayet gerçekçi (!).

Madem askeri dinamiklerle başladık, oyunun savaş mekaniği ile devam edelim o zaman. Bir devlet ile savaşmak istediğiniz zaman eğer warmonger cezası yemek istemiyorsanız hak iddiasında bulunmanız yararınıza olacaktır. Ancak hak iddiasında bulunmasanız da savaş açabilmeniz mümkün. Bunun için ileride değineceğim üzere en azından otoriter bir devlet olmanız lazım. Oyun savaşı bizzat yönetmenize imkan sağlıyor. Öyle göstermelik falan da değil. İlk olarak sahip olduğunuz askeri birimlerin kaçını savaş meydanına süreceğinizi seçmeniz lazım. Zamanında Sovyet Rusya’nın ve Çin’in yaptığı gibi düşmana asker atacaksanız tüm birimlerinizi meydana sürebileceğiniz gibi, özellikle düşmandan daha kaliteli birimlere sahipseniz daha az sayıda askeri birimle savaşmayı da tercih edebilirsiniz. Savaşa süreceğiniz birim sayısını belirledikten sonra ordunuzun başına geçip operasyonları yönetmenizin mümkün. Bu da sizi savaşa dahil olduğunuzu hissettiriyor. Fakat ben askeriyeden anlamam derseniz işi komutanlarınıza bırakmanız da mümkün. Hangisini tercih ederseniz edin savaş mekaniği gayet başarılı. Burada askeri anlamda zayıf devletlerin de tutunma şansı var. Doğru operasyonların seçimi belki savaşı kazandırmaz ama düşmana ağır zayiatlarla daha az kazanç elde etmesini sağlayabilirsiniz.

Savaşı bitirdikten sonra barış görüşmelerinde karşınıza çıkan seçenekler, bir grand strateji türündeki oyun için çok kısıtlı. Burada düşmandan talep edebileceğiniz, yenilirseniz de düşmanın sizden talep edebileceği üç seçenek bulunuyor. Toprak isteme, demilitarization (askeri kısıtlama) ve politik zafer. Bir de yenişemezseniz beyaz barış seçeneği.

Gelelim diplomasiye. Her şey savaş değildir biliyorsunuz. Ne demiş atalarımız kalem kılıçtan keskindir. Grand strateji türünü cazip kılan yönlerinden birisi çeşitli ve derin diplomasi seçenekleridir. Fakat Realpolitiks bunu karşılamaktan çok uzak. Realpolitiks’te diplomasi, casusluk faaliyetleri ve diplomatik hareketler olarak ikiye ayrılıyor. Burada yiğidi öldür hakkını ver misali casusluk faaliyetlerinin yeterli çeşitlilikte olduğunu hatta muadilleri ile kapışacak seviyede olduğunu ifade edelim.  Burada komşu devletler üzerinde toprak iddiasında bulunabileceğiniz gibi dünyanın herhangi bir devletine itibar suikastı yaparak itibarını yerle bir edebilirsiniz. Böylece ilişkilerini zayıflatabilirsiniz. Yahut nükleer sabotajda bulunup kendi silahı ile düşmanınızı avlayabilirsiniz. Ancak diplomatik seçenekler çok az. Yapabileceğiniz şeyler ilişki düzeltmek veya bozmak, mali yardımda bulunmak ve bloğunuza davet etmekten ibaret.

Peki strateji haritası? Oyunda geçirdiğimiz vaktin tamamının harcandığı strateji haritası oldukça sade. Burada haritada yönettiğimiz devletin diplomasi ve yönetimi bir yana inşaatlarını da yapabiliyoruz. Kaynaklarınızı artırabileceğiniz madenleri, ekonominize artı sağlayacak turistik binaları veyahut altyapı inşaatları yapabiliyorsunuz. Haritada bunun dışında herhangi bir devletle iletişime geçmenize yarıyor. Diplomasiye ayrıntılı değindiğim için burayı kısa tutuyorum. Ah unutmadan devasa strateji oyunlarında tarih/tur akışı gerçek zamanlı olur. Yani tur bazlı değildir geneli Realpolitiks’te de zaman sürekli akıyor.

Bu faslı kapatmadan önce yapay zekanın seçimlerinin tuhaflığından bahsedeyim. Gerçekten de yapay zeka zaman zaman anlam veremediğim tercihlerle dumura uğrattı beni. Mesela okyanus ötesindeki ABD, durup dururken bana savaş açarken, sağa sola saldırıp warmonger seviyesini Himalayalara kadar çıkaran İran’a kimse kardeş ne yapıyorsun bile demiyor…

Ekonomi ise oyunda biraz ‘’tuhaf’’ işliyor. Bütçenize etki eden temel faktör tabii ki vergiler. Oyunun gidişatına göre vergilerin düzeyi ile oynayıp bütçenizi ayarlayabiliyorsunuz. Ancak burada tamamen serbest değiliz. Vergilendirmede oyun taban ve tavan seviyeyi belirliyor. Biz oyuncular da bu aralıkta tercih yapıyoruz. Tabii ki vergiler arttıkça huzursuzluk da artıyor. Burada dipnot olarak Türkiye ile oynayacak arkadaşlara bir ipucu vereyim. Başlangıçta vergileri kökleyin. Nasıl olsa sağlam bir orduya sahipsiniz.

Oyunda her devlet, ekonomik büyüklüğüne göre bir borç ile oyuna başlıyor. Borcunuzun seviyesi arttıkça bütçenize aylık gelecek paradan götüreceği miktar artıyor. Yine bir ipucu, başlangıç paranızı borcunuzun ödemesine harcayın. Ardından köklediğiniz vergilerle kalan borcunuzu birkaç ayda bitirdikten sonra kasayı doldurmaya bakın.

Burası çok önemli zira oyunda temel dinamik para. Teknolojik ilerlemelerden, doğal olarak askeri harcamalara kadar birçok şeyde paraya ihtiyaç duyuyorsunuz. Hatta tek önemli faktörün para olduğunu söylemek zorundayım. Gelişme için paranın yanında action point (aksiyon puanı) denen bir başka dinamiğe de ihtiyaç varsa da hangi devlet ile oynarsam oynayayım eksikliğini hiç hissetmedim. Fazladan çaba sarf etmeden gereğinden fazla AP toplayabiliyorsunuz. Ez cümle AP dinamiği oyunda çok güdük kalmış. Dolayısıyla oynanışın ağırlıklı olarak paraya dayanması hatalı olmuş. Zira gelişmiş bir ekonomiye sahip değilseniz para bulmak oldukça zor. Haliyle az gelişmiş ülkelerle başarıya ulaşabilmeniz imkansıza yakın.

Sadece bütçeden ibaret değil ekonomi. Gross Domestic Product ifadesinin kısaltılması olan GDP ve işsizlik dikkat etmeniz gereken diğer iki dinamik. İşsizliğin artmasının tek olumsuz sonucu huzursuzluğu arttırması.  GDP ise BM güvenlik Konseyi üyeliğine seçimde işleve sahip. Eğer GDP sıralamasında ilk 12 ye girerseniz Konseye seçiliyorsunuz. Ancak bunlara müdahale edebilmemiz mümkün. Türkiye için başka bir ipucu.. Oyunun başlarında GDP’ye önem vermeniz.

Devlet yönetimi dediğinizde en önemli işiniz iç siyasettir. Realpolitiks’te iç siyaset(internal politics)te karşımıza ilk çıkan şey yönetim sistemi oluyor. Oyunda demokratik, otoriter ve totaliter olmak üzere 3 sistem var. Eğer genişleme yanlısı oynayacaksanız en avantajlı sistem totaliter sistem. Zira herhangi bir kısıtlama olmaksızın savaş açabiliyorsunuz ve toprak talebinde bulunabiliyorsunuz. Bu üç sistemde geçişler interventionism, personal control ve militarism dinamiklerindeki ilerlemeye veya gerilemeye bağlı. Bu üç dinamiğe etki edebilmenizin çok çeşitli yolları var. Temel olarak teknoloji araştırmaları, seçimler ve rastgele çıkan eventler etki ederken; işsizlikle mücadeledeki başarınız, ekonomik gelişmişliğiniz de bu dinamiklere etki ediyor. Realpolitiks bu hususta ortaya hem gerçekçi hem de sağlam işleyen bir iş ortaya koymuş.  Bu arada Türkiye, otoriter sistem ile oyuna başlıyor. Bu da oyuna herhangi bir askeri kısıtlama olmaksızın başlamanız demek.

Realpolitiks’in en başarılı yanı teknoloji ağacı. Yedi farklı kategoride düzenlemiş teknoloji ağacı gerçekten derinlemesine hazırlanmış. Her teknolojinin getirileri ile götürüleri dengeli hazırlanmış. Herhangi bir mantıksızlıkla karşılaşmadım. Türkiye ile uzay istasyonu kurmak, derin denizlerde ve uzayda kolonicilik yapmak müthiş zevkli idi. Teknolojide tercihleriniz ile isterseniz din kuralları ile yönetilen bir devlet olarak halkın tam desteğini almanız mümkün iken isterseniz komünist felsefeye yaklaşmanız mümkün. Oynanıştaki diğer dinamiklerde böylesine mükemmel olsaymış efsane bir oyun olması içten bile değildi.

Oyunun türün diğer oyunlarından en önemli farklılıklarından birine, ‘’funding’’ sistemine değinelim. Aslında zaman zaman rastgele olarak karşımıza çıkan eventlerden biri fakat verilen genel sürede para ve/veya AP harcayarak ilk üçe girip bonuslardan yararlanabiliyorsunuz. Mesela ben 2024 olimpiyatlarında bütçeyi altyapıya aktararak madalya sıralamasında Türkiye’yi ilk sıraya çıkarabildim. Veyahut 2050’li yıllarda okyanus derinliğinde koloni hakkı elde edebildim. Funding sisteminin bu tip olaylarda gerçekte olan rekabeti oyuna aktarması Realpolitiks’in gerçekçikliğini artıran bir başka mekanik olmuş.

Son olarak teknik açıdan da oyunumuzu değerlendirelim. Müzikler konusunda fazla beklentiye girmeyin. Müziklerin çeşitliliği çok az. Haliyle sürekli tekrarlanıyor müzikler. Kaliteli olduğunu da pek söyleyemem. Strateji oyunu olduğu için dalıp bir zaman sonra duymaz hale geldiğiniz için rahatsız edeceğini düşünmüyor. Ancak en nihayetinde başarılı olduğunu söyleyememem. Kullanıcı arayüzü sade ve kullanışlı. Elbette ilk defa bu türde bir oyunu oynayacaksanız mikro yönetim biraz yorabilir. Eğer daha önce bu türe aşina olduysanız çok kolay bir şekilde Realpolitiks’e alışacaksınız. Son bir husus da var, haber/vaka (event) mesajlarındaki görsellerin ortalama altına düşüyor. Oyunun diğer cephelerdeki başarısı tasarımlarda hissedilmiyor. Strateji haritasında o kadar vakit geçiriyoruz, biraz daha özenilebilirmiş. Gerçi bu oynanışınızı baltalamıyor, tamamıyla şahsi bir düşünce. Artık incelemeyi bitirelim.

Velhasılı kelam, Realpolitiks eksiklerine rağmen tür olarak çok da örneği olmayan devasa strateji ailesi içerisinde hatırlanacak bir içeriği oyunculara sunuyor.  Benim gibi bu türün bağımlısı oyunculara zevkli vakitler geçirme vaadini yerine getiriyor. Yani sınıfı geçiyor. Fiyatı da gayet cüzzi. Eğer şu aralar yakın dönemde geçen bir strateji oyunu arıyorsanız ilaç gibi gelecektir.

 

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
1541
Bu yazıyı paylaş :
Genel Ortalama 74

Üçüncü Cihan Harbi henüz çıkmadı, ama oyunu çıktı, Realpolitiks! Gerilim artıyor, dünya bıçak ağzında… Ülkeler, aralarındaki uyuşmazlıkları artık daha fazla sümen altı edemez. 21. yüzyıl, bir dünya savaşına gebe. Evet, Realpolitiks tam da böyle bir dünyada bir devlet yönetimi vaat ediyor oyunculara. Jujubee S.A. firmasının geliştirdiği, 1C Company’nin yayımcılığını yaptığı Realpolitiks, günümüz dünyasında geçen bir devasa ..

Sonuç OFD: 74.0% 74 İyi
Modern dönemde geçen devasa strateji oyunu arayanlar için cüzzi fiyatı ve tatmin edici içeriği ile Realpolitiks, başarılı bir çıkış yaparak akıllarda yer edinmeyi başardı. Türkiye'nin oyunda yer alması ve oyundaki en güçlü devletlerden biri olması da bizler için ayrı bir gurur kaynağı.

Oyunun Steam sayfası:
http://store.steampowered.com/app/553260/

Benzer Yazılar

Darwin Project İlk Bakış

Darwin Project İlk Bakış


Darwin Project İlk Bakış

Burası Sörbaybır, burda şaka yookh, her şey gerçek! İnsanlar genelde bıkkınlık veren ve yanlış addettikleri şeyleri nitelerken "milletçe şöyleyiz, milletçe yaptık, milletçe *****" gibisinden tabirler kullanmaya gittikçe alıştılar. Doğrudur veya yanlıştır, beni alakadar etmiyor zira bu girizgahı...

Call of Duty: WWII İnceleme

Call of Duty: WWII İnceleme


OFD: 73.0%

Call of Duty: WWII İnceleme

OFD: 73.0%

Call of Duty: WWII ile modern savaş, hatta uzay savaşları konseptini bir yana bırakıp serinin çıkış noktasına, İkinci Dünya Savaşı'na dönüyoruz. Call of Duty serisi son birkaç oyundur gelecek savaş deneyimini oyunculara sunmayı tercih ediyordu. 2011'de çıkış yapan Modern Warfare 3'ün ardından...

ELEX İnceleme

ELEX İnceleme


OFD: 79.0%

ELEX İnceleme

OFD: 79.0%

Gothic serisinin ruhani devamı, 2017’nin son çeyreğine sert bir giriş yapıyor Hikayemiz Magalan isminde, dünya benzeri bir gezegende başlar. Magalan, bundan 50 sene kadar evvel, devasa medeniyetlere ve ileri teknolojiye sahip insanların yaşadığı bir gezegendir. Derken göklerden yıkım gelir...

Kimler Neler Demiş?

İlk Yorum Hakkı Senin!

Bildir
avatar
wpDiscuz