Project Winter İlk Bakış

Project Winter İlk Bakış

Erken erişim nasıl yapılmaz: 101

Erken erişim kavramı ortaya çıktığı andan itibaren, iyisiyle kötüsüyle, oyun dünyasına çok şey kattı. İdealist fikirlerin doğru ellerde yeşermesini sağladığı gibi, paragöz geliştiricilerin iştahını da kabarttı. Sabırsız kişilerin oyun geliştirmeye soyunup günün sonunda müşterilerine bitmeyen ürünler ve kırık hayaller bırakmasına da, birbirinin aynı yüzlerce tamamlanmamış oyunun peydahlanmasına da vesile oldu.

Elbette kontrolsüz bir şekilde büyüyen her sektörel gelişim gibi; erken erişimde de elle tutulur ürün sayısı genel olarak vasatı aşmayı başaramayan yığınların altında ezilip kaldı. Aradan zar zor sıyrılmayı başaran Dead Cells, Slay the Spire, Subnautica, Sunless Sea, The Long Dark, Slime Rancher hatta ve hatta Divinity Original Sin 2 gibi şaheser niteliğinde yapımlar olsa da, erken erişim genel olarak geliştirme süreci bitmek bilmeyen oyunlar mezarlığı olarak akıllarımıza kazınmış durumda şuan.

Azimle oyununa sarılan bağımsız geliştiricileri tenzih ediyorum. Yukarıda saydığım gibi nice harika yapım onların sayesinde erken erişimden mezun oldu.

Yazının girizgahından da çoktan anlamış olacağınız üzere, Project Winter “erken erişimden mezun olan şaheser yapımlar” kategorisinde bir yapım değil, kendisi zaten erken erişim sürecine de daha yeni başladı. Fakat geliştirici Other Ocean Interactive o kadar ciddi hatalarla bu yola başlamış ki, sonunu görme ihtimalleri şimdiden oldukça düşük görünüyor.

Erken erişmek veyahut erken erişmemek

Bir oyunun Erken Erişim sürecine girer girmez oyuncuları çekmesi için gereken 3-4 temel unsur mevcut. Bunlardan ilki oyuncuyu en azından belli bir müddet oyalayacak ve oynadığı oyunun bir demodan fazlası olduğuna inandıracak kadar içeriğe sahip olması. Bir diğeri temel mekaniklerin sorunsuz çalışıyor olması. Bir başkası arayüz ve görsellerin oyuncuyu korkutup kaçıracak seviyede “çiğ” durmuyor olması. Bunları oturtmadan erken erişime çıkıp da başarılı olabilen bir yapım (Dayz, Rust gibi erken erişimin ilk jenerasyon üyelerini saymazsak) mevcut değil.

Project Winter bu noktada sadece temel mekaniklerin “eh işte” denebilecek kadar çalışması ve arayüz/görsellerin kalitesi ile kendini gösterebilen bir yapım. Sadece ve sadece multiplayer olarak oynanabilen takım bazlı bir hayatta kalma oyunu için sahip olduğu içerik içler acısı seviyede. Oyunda eşya üretme ve avlanma gibi mekanikler o kadar içler acısı bir durumda ki şuan, görmeden inanamazsınız. Yani düşünün, oyunda belli sistemleri tamir etmeniz için gereken devre kartlarını tahta ve taş ile üretiyorsunuz zira oyunda başka üretim malzemesi yok.

Tabi tek sıkıntı bu değil, her şeyi üretmenize yarayan bu iki basit kaynağın oyunun haritasına boydan boya yayılmış olması ve neredeyse hiç eksikliğini çekmiyor olmanız da apayrı bir hikaye. Hayatta kalmanız için oldukça mühim olan yiyecekler de elbette haritada bolca mevcut, böylece kıtlıktan kıvranmaya gayret göstermediğiniz sürece hayatta kalmakta neredeyse hiç zorluk çekmiyorsunuz. Oyunun temelini kurduğu soğuk etmeniyse sadece kar fırtınaları esnasında korunaklı bir yerde kalmazsanız size sorun oluyor. Koca oyun haritasında sizi hayatta kalmaya iten yegane etmenler; hainler (hain olarak oyun tarafından seçilmiş diğer oyuncular) ve nadiren rastladığınız ayılar.

Oyunun hayatta kalma etmenleri bundan ibaret işte. Bunun üzerine bir de vasat harita tasarımı, kaçış metodlarının ve temel görevlerin eksikliği, server seçme imkanının olmaması (Sesli chat’in neredeyse zorunlu olduğu bir oyunda sürekli olarak Ruslar ile oynamaktan bıkkınlık geldi) gibi etmenler Project Winter’ı iyice çekilmez hale getiriyor.

Bir de bütün bunların üzerine, daha oyunun kemik çerçevesi dahi oturmamışken, geliştiricinin 20$’dan piyasaya sürdüğü erken erişim oyununa ilk günden oyun içi kozmetik eşya marketi getirmiş olması… Hatta kozmetik eşya marketiyle kalmayıp, kozmetik eşya Lootbox’u da koymuş olması…

Sen daha oyununu tamamlamamışsın arkadaş! Erken erişime dün girmişsin, oyununda içerik namına bir şey yok, sadece multiplayer oyun tecrübesi sunuyorsun ve onda da sekiz kişilik bir lobby’i doldurmak 3-4 dakika sürüyor (herkes Rus olmasına rağmen) bunlara rağmen gidip yaptığın ilk şey oyuna set set kozmetik eşyalar ve lootboxlar eklemek.

Kimse kusura bakmasın, bu devirde çok oyunculu tecrübeyi mecbur kılan Erken Erişim oyun yapmak (bknz: Murderous Pursuits, WTL Online, Foxhole, Darwin Project vs) zaten kendi topuğuna sıkmak anlamına geliyor. Şirket olup, stüdyo kurmuş adamlara bunu benim anlatmama gerek yok, azıcık sektör araştırması ile bunu rahatlıkla kendileri de keşfedebilirler. Bu tecrübeyi, Darwin Project gibi oyunların aksine, parayla satmaya çalışmak yine cesaret isteyen ve mantıksız bir karar (direkt olarak kozmetik satışlardan kâr elde etmeye çalışılabilirdi). Bunların üstüne bir de 20 dolara fiyatlandırdığınız oyuna ilk günden oyun fiyatından fazla tutan kozmetik eşya çıkartmak ve şans kutuları eklemek.

Bu yukarıda saydığım, yakındığım, eleştirdiğim noktalar, yazının başlarında belirttiğim Erken Erişim mezarlığına gömülen bir oyunun emareleri işte. İdealistik bir fikir ile harekete geçip, o fikri hayata geçirme aşamasında çok ciddi hatalar yapmış bir geliştiriciyle karşı karşıyayız. Umarım Other Ocean Interactive bir sonraki oyunlarında Project Winter’da düştükleri hatalara düşmez.

Bir sonraki oyunlarında diyorum zira Project Winter şimdiden ölmeye yüz tutmuş bir yapım

 

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
511
Bu yazıyı paylaş :

Benzer Yazılar

E3 2019 Konferanslarında Neler Yaşandı?

E3 2019 Konferanslarında Neler Yaşandı?


E3 2019 Konferanslarında Neler Yaşandı?

E3 2019'da büyük isimlerin konferansları nasıldı, hangi oyunlar duyuruldu ve ne düşünüyoruz? Duyurulan oyunlar hakkında detaylar, yeni duyurulanlar ve canlı yayını izlerken yaptığımız yorumlar aşağıdaki yönlendirme içeren başlıklarda mevcut. Ubisoft E3 2019 Konferansıyla Hayal Kırıklığı...

Dauntless Mercek Altında

Dauntless Mercek Altında


Dauntless Mercek Altında

Fakir adamın Monster Hunter’ı. Böyle yazınca bir kendimden tiksinmedim desem yalan olur. F2P oyunlara “fakir adamın şusu” yakıştırmasını yapmaktan hoşlanmam, lakin bu başlığın bir nedeni var. Dauntless, gerçekten, Monster Hunter World’e para vermek istemeyen oyuncuları çekmek için yapılmış...

Team Sonic Racing İnceleme

Team Sonic Racing İnceleme


Team Sonic Racing İnceleme

Hepimizin özlediği Kirpi Sonic yeni macerasında pistlerin en hızlısı olmak için mücadele veriyor. Sumo Digital’ın geliştirdiği Sonic & All-Stars Racing Transformed isimli kart yarış oyunu piyasaya sürüldüğü 2012 yılında oldukça olumlu yorumlar elde etti. Öyle ki oyunun Steam sayfasındaki...

Kimler Neler Demiş?

avatar
  Subscribe  
Bildir