Oyunculuğun En Büyük Sorunu: Korsan Oyun Kullanımı – 1. Bölüm

Oyunculuğun En Büyük Sorunu: Korsan Oyun Kullanımı – 1. Bölüm

PC oyunculuğunun yıllardan beri en büyük sorunlarından biri olmuş korsan oyun kullanımını sizler için mercek altına aldık.

PC Gamer’dan Ian Birnbaum’un yazısını sizlere aktarmanın önemli olacağını düşündük. Yazı uzun olduğu için bölüm bölüm yayımlayacağız.

Korsan oyun kullanımı her ne kadar oyuncu kesimin büyük bir kısmı tarafından hoş karşılanmasa da -en azından böyle bir algı yaratılsa da- bu yola başvuran kişilerin sayısı da azımsanmayacak kadar fazla. Haliyle “Korsan oyun kullanımı her ne şekilde olursa olsun yanlış bir şeydir.” diyerek söze noktayı koyamıyoruz. Eksiksiz bir değerlendirme için oyun piyasasındaki korsanlığın bugün geldiği duruma, olumlu ve olumsuz yanlarına iyi bir şekilde hakim olmamız gerekiyor.

Korsan oyunların tarihçesi neredeyse ilk oyunların piyasaya sürülmeye başlandığı zamana kadar ulaşıyor. Para ödenilmesini doğru bulmayan internet korsanlarının hedefi olan bu yapımlar; kimi zaman çıkışından hemen sonra, kimi zamansa uzun süreler sonra kırılarak illegal kullanıma hazır hale geliyor. Ancak bu yazdığımız sistem, artık eskisi kadar kolay bir şekilde işlemiyor. Denuvo isimli Dijital Haklar Yönetimi (DRM) yazılımının geliştirilmesi sayesinde korsan sektörü ciddi anlamda sekteye uğramış, bir nevi dar boğaz ile karşı karşıya kalmıştı. Yine de bir hafta kadar önce Voksi isimli bir hacker tarafından Denuvo kırılmış, bu sistemle korunan Just Cause 3, Total War: Warhammer, Abzu, Inside ve Rise of the Tomb Raider gibi oyunlar erişime açık hale gelmişti. Tabi Denuvo’nun geliştiricileri sistemlerindeki açığı kısa sürede kapatıp korsan kullanıcılarının uzun süreli bir eğlence yaşamasının önüne geçmişti.

game dev tycoon korsan kullanımı

Suç Oranı

Korsan kullanımının böylesine büyük bir sıkıntı olmasındaki başlıca etkenlerden birisi de sıkıntının boyutunu tahmin edemiyor olmamız. Evet korsan oyun kullanan büyük bir çoğunluk var, ancak ne kadar büyük bilemiyoruz. Zira fiziksel veya dijital bir satış işlemi gerçekleştirilmediği için tam olarak kaç kişinin bu yazılımları tükettiğini hesaplamak mümkün olmuyor. Yapılan hesaplamalar genellikle belli kriterler baz alınarak oluşturulan tahminlerin önüne geçmiyor. Bu tahminlerin en ünlülerinden birisi de Ubisoft CEO’su Yves Guillemot’un 2012 yılında yaptığı varsayım. Guillemot PC oyuncularının %93’ünün oyunlara para ödemeyen, bunun yerine korsan kullanımını tercih eden kişiler olduğunu iddia etmişti. Sadece %7’lik kesimin tüm oyunlarını yasal yollarla aldığını belirterek çarpıcı bir açıklamaya imza atmıştı. Hatta Ubisoft olarak korsan kullanımının bu denli büyük olmasından dolayı son yıllarda daha çok oynaması ücretsiz oyunlara yöneldiklerini açıklamıştı.

Bir diğer Ubisoft yetkilisi Chris Early (Dijital Yayıncılık Kolu Yardımcı Başkanı) yakın zamanda yaptığı açıklamada “PC’nin en gözde oyunlarından bazılarının kullanımının neredeyse %95’ini korsan oyuncular oluşturuyor.” diyerek oranın gitgide büyüdüğünü ifade etmişti. Ubisoft’un açıklamaları bazı kesimler tarafından ‘abartı’ olarak yorumlansa da desteğini esirgemeyenler de var. Game Dev Tycoon’un yapımcıları 2013 yılında yaptıkları açıklamada; oyunlarının ilk gün iyi bir satış grafiği çizdiğini, ancak sonrasında kullanıcıların %94’ünün oyunu korsan kullanmaya başladığını belirtmişlerdi.

Yükselen rakamları düşürmek için pek çok firma DRM teknolojisinin kullanımına başvurmak zorunda kaldı. Aslında DRM özünde iyi bir sistem olsa da kimi zaman oyunları orijinal olarak satın alan oyuncuları da mağdur durumuna düşürebiliyor veya çeşitli baş ağrılarına sebep olabiliyordu. Bu yüzden bazı büyük çaplı oyun firmaları da sisteme karşı durmaktan çekinmiyor. Bu firmalara örnek vermemiz gerekirse; ünlü Witcher serisinin yapımcısı CD Projekt RED’i gösterebiliriz. Firmanın kurucu ortaklarından Marcin Iwiński bir süre önce yaptığı açıklamada “Nihai kullanıcılar için engellemeler, rahatsızlıklar, perfomans düşmeleri veya başka türlü sıkıntılar var olduğu sürece DRM-Free (DRM kullanılmayan yapım) yaklaşımını izleyeceğiz. Oyuncularımız eğer oyunu almak istiyorsa; korsan olarak elde etme imkanları bulunmadığı için değil, gerçekten de oyunu oynamak istedikleri için almalarını tercih ediyoruz. Bizim işimiz her zaman için daha iyisini sunmak, daha fazla değer vermek ve bu sayede tüketicileri oyunlarımızı almaya ikna etmek olmuştur.” diyerek kendinden emin bir duruş sergilemişti.

torrent istemcileri

Iwiński açıklamasının devamında böyle bir kategoride kesin rakam vermenin imkansız olduğunu belirtmiş, firmaların buradaki kıstasının yasal satışlar olmasını gerektiğini vurgulamıştı. Witcher serisinin toplamda 20 milyondan fazla kopya sattığını belirtip “Beni en çok mutlu eden şeylerden birisi de ilk başlarda oyunlarımızı korsan olarak oynayan, ancak dağıttığımız ücretsiz DLC’leri, sıkı çalışmamızı ve adaletimizi fark ettikten sonra oyunu yasal şekilde satın alan kullanıcılar oluyor. Bana göre belirtilen rakamlar; aldığımız olumlu geri dönüşlerin yanında oldukça etkisiz kalıyor.” diyerek iyi bir oyunun korsan kullanımını takip etmesine gerek olmadığını vurgulamıştı.

Iwiński’nin söylediği gibi kesin rakam veya oran vermek mümkün olmasa da Yves Guillemot’un %93’lük görüşünün biraz uçuk kaçtığını söylememiz pek yanlış olmaz gibi. Guillemot’un 2012 yılında yaptığı açıklamaya cevap olarak Intel çalışanı Matt Ployhar detaylı bir araştırma gerçekleştirerek korsan kullanımı hakkında somut gözüyle bakılabilecek bir sonuç elde etmişti. Torrent sitelerindeki beş popüler oyunu çıkış yaptıkları tüm platformlarda kıyaslamış, resmi satış rakamlarına ulaşmış ve internet üzerinde korsan indirilme sayılarını takip etmişti. Bu araştırma sonucunda şu anki PC oyun pazarının sadece %14.6’sını illegal indirmelerin oluşturduğunu tespit etmişti. Sonradan araştırmasına Steam’i de dahil eden Ployhar; platformun donanım araştırma verilerini bir dizi incelemeye tabi tutmuştu. Steam’in uzun süreli kullanıcılarının da gönüllü olarak katıldığı bu incelemelerde; gönüllülerin kişisel bilgisayarlarının yaklaşık %35’inde çeşitli Torrent programlarına rastlanmıştı. Elbette ki programları indirenlerin hepsinin amacı korsan oyun elde etmek değil. Kimisi sevdikleri dizi veya filmleri, kimisi de oyun harici yazılımları indirmek için Torrent istemcilerini kullanıyordu. Ama incelemelere kötümser bir gözle baktığımızda bile PC’deki korsan oyun kullanımının azami seviyede %35’e vardığını, bunun da %93’lük değerin çok altında olduğunu görüyoruz.

Elbette ki yapılan araştırmalar bu kadarla sınırlı değil. Önde gelen piyasa araştırma şirketlerinden Tru Optik ise 2014 yılında yaptıkları araştırmayla %35’lik azami oranın öngörülerinin çok altında olduğunu belirtmişti. Çeşitli Torrent sitelerini ve yasadışı oyun dağıtımı yapan siteleri birkaç yıldır mercek altına alan şirket; 2014 yılında 2.4 milyar kez korsan oyun kullanımına başvurulduğunu açıklamıştı. Bu rakam; Ployhar’ın öngördüğü 17 milyon kez illegal oyun indirimi gerçekleştiği öngörüsünün tam 136 katına denk geliyor. Ancak Tru Optik’in araştırmasını sadece PC platformu için kısıtlamayıp konsolları da dahil etmiş olması bu derece yüksek bir rakamın ortaya çıkmasındaki başlıca sebeplerden biri. Tabi gene de bu 2.4 milyarlık indirmedeki aslan payını PC’nin kaptığını rahatlıkla söyleyebiliriz.

2012 yılında 18.6 milyar dolar gibi bir değerde olan PC oyun sektörü, son zamanlarda neredeyse 30 milyar doları buldu. %61 oranındaki bu büyüme; korsan oyunlara karşı daha sert yaptırımları beraberinde getirdi. Yukarıda bahsettiğimiz DRM sistemi son zamanlarda daha agresif ve detaycı bir yola başvurarak şartlarını katılaştırdı. Kick Ass ve Torrentz gibi en bilindik Torrent sitelerinden ikisinin kapatılmasıyla korsan oyun piyasasına sağlam bir darbe indirildi. DRM’den tekrar bahsetmişken, sisteme karşı olan Marcin Iwiński’ye bir kez daha kulak vermemizde fayda var “Kanımca yakın bir zamanda tüm bu DRM tartışmalarının yersiz olduğu ortaya çıkacak. Bugün bile DRM’in önemi birkaç yıl öncesine kıyasla çok daha az. Oyunların çevrim-içi fonksiyonları gitgide zenginleşiyor. Bu fonksiyonlar iyi hazırlandığı takdirde oyun deneyimine fazlasıyla değer katacak ve bununla da kalmayıp korsan oyunculuğu önemli ölçüde azaltacaktır.”

Yazının bir sonraki bölümünde; dünyanın çeşitli ülkelerinde Torrent kullanımının geldiği durum ve Denuvo ile sanal korsanlar arasındaki amansız rekabet başta olmak üzere korsan oyun piyasasının çarpıcı başka yönlerini de ele alınıyor. Takipte kalın…

Yazı dizisinin ikinci bölümünü okumadıysanız bu linki takip ederek ulaşabilirsiniz. Üçüncü bölüm için ise bu linke tıklayabilirsiniz.

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
14
Bu yazıyı paylaş :

Benzer Yazılar

Pro Evolution Soccer 2020 İncelemesi

Pro Evolution Soccer 2020 İncelemesi


Pro Evolution Soccer 2020 İncelemesi

https://yabgunizampasha.com/efootball-pro-evolution-soccer-2020-inceleme.html

Total War: THREE KINGDOMS – Eight Princes Chapter Pack Duyuruldu

Total War: THREE KINGDOMS – Eight Princes Chapter Pack Duyuruldu


Total War: THREE KINGDOMS – Eight Princes Chapter Pack Duyuruldu

https://yabgunizampasha.com/total-war-three-kingdoms-8-prens-ve-cine-damga-vuran-turkler.html

Killsquad İlk Bakış

Killsquad İlk Bakış


Killsquad İlk Bakış

https://yabgunizampasha.com/killsquad-ilk-bakis.html

Kimler Neler Demiş?

avatar
  Subscribe  
Bildir