Oyunculuğun En Büyük Sorunu: Korsan Oyun Kullanımı – 3. Bölüm

Oyunculuğun En Büyük Sorunu: Korsan Oyun Kullanımı – 3. Bölüm

PC Gamer yazarlarından Ian Birnbaum’un korsan oyun kullanımı hakkında hazırladığı yazının üçüncü ve son bölümü Türkçe olarak sizlerle.

Yazı dizisinin birinci bölümünü okumadıysanız bu linki takip ederek ulaşabilirsiniz. İkinci bölüm için ise bu linke tıklayabilirsiniz. İlk iki bölümde PC platformundaki korsan oyun kullanımının tahmini oran ve sayıları ile çeşitli ülkelerde abartılı oyun fiyatlarına değiniliyordu. Üçüncü ve son bölümde ise Denuvo kullanmadan satış başarısı elde eden Witcher serisine, bağımsız yapımcıların bu sisteme olan bakış açısına ve korsan oyun piyasasının muhtemel geleceğine değinilecek.

Denuvo’nun korsan oyun kullanımına vurduğu zincirin özellikle bu son günlerde zorlanmaya başladığını bir önceki bölümde aktarmıştık. Fakat Denuvo’nun verdiği mücadele her zaman sadece korsanlara karşı olmadı. Kimi zaman oyun firmaları ve oyuncular da Denuvo’ya karşı tavır aldı. Zamanında Denuvo’nun bilgisayar donanım parçalarına zarar verdiği yönünde ciddi iddialar ortaya atılmıştı. Sistemin, donanımlardaki şifreleme verilerini istediği gibi değiştirdiği ve bu sebeple sorunlar yaşandığı iddia edilmişti. Her ne kadar bunların birer yalandan -veya yanlış anlaşılmadan- ibaret olduğu anlaşılsa da sistemin kurucu ortaklarından Reinhard Blaukovitsch bu durum için açıklamalar yapmak zorunda kalmıştı.

Anti-tamper (Kurcalama karşıtı) yazılımımızın aşılamaz olduğunu sağlama almaktan daha çok önem verdiğimiz şey; para ödeyen müşterilerimizi mağdur durumuna düşürmemek oluyor.” diyen Blaukovitsch “Kopya korumasının tüm oyunlara fazladan yük olduğu yönünde yanlış anlaşılmalar var. Bazı insanlar bunun son derece normal olduğunu, çünkü oyunlara güvenlik kodlarının eklendiğini ve bunun da performans kaybına neden olduğunu söylüyor. Sadece yükleme ekranları veya oyun başlangıç ekranları gibi aktif oynanışın bir parçası olmayan yerlere çeşitli şeyler ekliyoruz. Bu yaklaşım sayesinde oynanışa hiçbir şekilde müdahale etmiyoruz ve performans kaybına neden olmuyoruz.” sözleriyle bir diğer iddia olan oyunlardaki performans düşüklüğü sorunlarını yalanlamıştı.

denuvo vs pirates

Her ne kadar Denuvo pek çok kez eleştirilerin hedefi olup son günlerde sağladığı koruma çeşitli saldırılara maruz kalsa da şimdiye kadar sistemin fazlasıyla başarı elde ettiği gayet açık. r/CrackStatus sistem ile korunan oyunların sayısı gün geçtikçe artıyor. Ancak elbette ki her şeyin bir sonu var. Denuvo eğer ‘ömrünü doldurursa’ korsan kullanımına çözüm olacağı söylenip beklentilerin altında kalan uygulamalar arasında kendine yer edinecek. Yazının önceki bölümlerinde açıklamalarını paylaştığımız Overkill’in de söylediği gibi “İnsanlar korsan oyun kullanımının asla yok olmayacağını anlamalı. Eski güce ulaşmaları biraz süre alabilir. Ancak hiç olmadığı kadar güçlü bir şekilde geri döneceklerdir.

Aslında Denuvo’nun gerçek amacının korsan oyun kullanımını önlemek değil de geciktirmek olduğunu söylesek pek de yanlış yapmış olmayız. Zaten Blaukovitsch “Korsan oyun kullanımını tamamen önleme gibi bir ihtimalimiz bulunsa da biz olaya daha gerçekçi bir şekilde yaklaşıyoruz. Bizim esas odak noktamız: yayıncıların ilk satış dönemlerini sorunsuz bir şekilde geçirmelerini sağlayıp bunun devamında korsan faaliyetlerini olabildiğince geciktirmek.” açıklamasını yaparak bu amansız mücadele için kendi bakış açılarını paylaşmıştı.

witcher 3

Korsan Kullanımına Oyun Geliştiricilerinin Bakış Açısı

Büyük oyun firmalarının Denuvo’yu ve DRM sistemlerini tercih etmeleri pek çok sebebin yanısıra yeterli miktarda maddi güçleri de var. Ancak oyun dünyasının en güzel fikirlerinin bazılarını ortaya atan bağımsız oyun geliştiricileri ayrı bir DRM ve Denuvo koruması düşünecek lükse sahip değiller. Vlambeer isimli bağımsız oyun şirketinin kurucu ortaklarından Rami Ismail “DRM genel anlamda insanlar crack beklemesin ve korsan kullanımı daha da ilerlemesin diye oluşturulan bir şey. Bu da akıllara bir değer önermesini getiriyor: çıktığı gibi mi oynamak istiyorsun, yoksa ücret ödemeden mi? AAA kalitedeki yapımlar için çıkış günü eşsiz bir şeydir. Bağımsız yapımlar için ise çıkıştan sonraki sıradan bir gün gibidir. Yani DRM bağımsız yapımlara uygun şekilde oluşturulan bir sistem değil.” diyerek DRM’in bağımsız yapımcılar için yarattığı sorunlara dikkat çekti.

Büyük bütçeli yapımlar hazırlanan reklamlar sayesinde kendilerine güzel bir alıcı kitlesi oluşturabiliyor. Ancak bağımsız yapımlar için reklam kampanyaları genellike YouTube veya Steam gibi platformlardan paylaşılabilecek videolardan ibaret oluyor. Hal böyle olunca büyük bir oynayıcı kitlesi kazanmak için oyunu tanıtmak kolayca gerçekleşmiyor. Rami Ismail de bu duruma oldukça ilginç bir açıdan bakarak korsan kullanımının güzel bir reklam kampanyasına dönüşebileceğini belirtiyor. “Geniş bir hayran kitlesi kazanmak zor olduğu için belki de korsan kullanımı elimizdeki en iyi seçenektir. Bu fikir hakkında ne hissedeceğimi gerçekten hiç bilmiyorum. Bence korsan oyun kullanımına nasıl bakılacağı tamamen geliştirici firmaların vereceği karara bağlı. Çeşitli kesimlerden insanlar için çok farklı ekonomik koşullar içerisinde oyunlar yapıyoruz. Ve eğer bir oyun sever gerçekten de geliştirdiğimiz oyuna para ödeyecek durumda değilse ona bir engel teşkil etmek istemeyiz.” diyor ve bazı bağımsız yapımcıların oyunlarını çeşitli Torrent sitelerinde paylaştığını hatırlatıyor “Bunu Hotline Miami yaptı. McPixel de yaptı. Pek çok bağımsız oyun geliştiricisi korsan dünyasının elinde bulundurduğu gücün farkında. Hatta bir oyunun Torrent sitelerinde yer almadığı sürece başarılı bir oyun olarak anılamayacağını söyleyen insanlar görmüştüm.

2015 yılının en iyi oyunu seçilen Witcher 3: Wild Hunt gayet güzel satış rakamlarına ulaştı ve bunu Denuvo veya DRM desteği olmadan gerçekleştirdi. Yapımcı şirket CD Projekt RED’in kurucularından Marcin Iwinski bu durumu “Oyunumuz kırılması kolay olduğu için mi kolayca geniş çaplı bir hayran kitlesine ulaştı? Bunu gerçekten bilmiyorum. Ancak dolu içeriğe sahip olması, yüklemesi ve güncellemesinin son derece kolay olması ve online bağlantı gerektirmemesi hiç şüphesiz bu durumda etkili oldu. Witcher 2 ve Witcher 3’de DRM kullanmayıp çıkış sonrası sağladığımız destek sayesinde pek çok insan bize güvendi. İlk altı haftalık süreç içerisinde Witcher 3 altı milyon kopya sattı. Yani bize güvenen pek çok oyuncu bizim için para harcamayı seçti.” sözleriyle özetledi. DRM ve Denuvo’nun geçici birer çözüm olduğunu, gerçek çözümün oyuncularla güçlü bir bağ oluşturmak olduğunu vurgulayan Iwinski “Bağlılık; oyunların geleceğinin gerçek koruması ve bu şekilde düşünen firmaların sayısı da gün geçtikçe artıyor. Bu ödül ve ceza sistemi gibi. Biz her zaman ödüle ulaşmayı amaçlıyoruz.” diyerek başarılarının sırrını açıkladı.

Korsan kullanımının yıllar içinde geldiği durum ve kullanılan yöntemler fark gösterse de hiç değişmeyen, göz ardı edilemeyecek bir gerçek var: Korsan oyun kullanımı; oyunlar geliştirildiği sürece devam edecek. DRM ve Denuvo her ne kadar korsan kullanımını önemli ölçüde engellemiş olsalar bile tam bir çözüm getirebilmiş değiller. Geçtiğimiz günlerde kırılan Rise of the Tomb Raider; Denuvo’nun şimdiye kadar verdiği en büyük açık olarak karşımıza çıkıyor. Fakat belki ilerleyen günlerde diğer Denuvo korumalı oyunlar da teker teker korsan olarak piyasada yer almaya başlarlar. Belki de yazılımı hazırlayan uzmanlar, korsanların keşfettiği bu açıkları yamalamanın bir yolunu bulurlar. Yazımıza son vermeden önce Overkill’in sözünü hatırlatmakta fayda var: “İnsanlar korsan oyun kullanımının asla yok olmayacağını anlamalı.

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
5
Bu yazıyı paylaş :

Benzer Yazılar

Witcher Serisinin Crossover’ları Durdurak Bilmeden Devam Ediyor!

Witcher Serisinin Crossover'ları Durdurak Bilmeden Devam Ediyor!


Witcher Serisinin Crossover'ları Durdurak Bilmeden Devam Ediyor!

Geralt'ın bu sefer hangi oyuna misafir olduğuna inanamayacaksınız Tamam tamam, aslında inanması zor değil, sadece şaşırtıcı. Zira Geralt'ın bu seferki durağı, Soulcalibur VI'nın aksine, kendi mesleğine inanılmaz yakın bir oyun serisi. Böyle en bol canavarlısından, bol aksiyonlu bir...

Gerçek Zamanlı Strateji Oyunu Conan Unconquered Duyuruldu!

Gerçek Zamanlı Strateji Oyunu Conan Unconquered Duyuruldu!


Gerçek Zamanlı Strateji Oyunu Conan Unconquered Duyuruldu!

Petroglyph Games tarafından geliştirilen gerçek zamanlı strateji oyunu Conan Unconquered sinematik fragman eşliğinde duyuruldu. Funcom tarafından geliştirilen ve 2018'in ikinci çeyreğinde oyunculara sunulan Conan Exiles'ın ardından Barbar Conan fırtınası hız kesmeden devam ediyor. Adlarını...

Sony’nin Retro Oyun Konsolu PlayStation Classic Ne Kadar Başarılı?

Sony'nin Retro Oyun Konsolu PlayStation Classic Ne Kadar Başarılı?


Sony'nin Retro Oyun Konsolu PlayStation Classic Ne Kadar Başarılı?

Retro oyun konsolu çıkarma furyasına PlayStation Classic ile katılan Sony başarılı olmuş mu? 1994 yılının Aralık ayında ilk kez piyasaya sürülen PlayStation, oyun dünyasının kilometre taşlarından biri olmayı başarmıştı. 2018 yılının başlarında da efsane konsolun 100 milyon satışı geçtiği...

Kimler Neler Demiş?

avatar
  Subscribe  
Bildir