Oyunculuğun En Büyük Sorunu: Korsan Oyun Kullanımı – 2. Bölüm

Oyunculuğun En Büyük Sorunu: Korsan Oyun Kullanımı – 2. Bölüm

PC Gamer yazarlarından Ian Birnbaum’un korsan oyun kullanımı hakkında hazırladığı yazının ikinci bölümü Türkçe olarak sizlerle.

Yazı dizisinin birinci bölümünü okumadıysanız bu linki takip ederek ulaşabilirsiniz. İlk bölümde PC platformundaki korsan oyun kullanımının tahmini oran ve sayılarına değiniliyordu. Şimdi ise oyunların çeşitli ülkelerdeki abartı fiyatları ve Denuvo sistemi başta olmak üzere korsan oyun kullanımının birkaç ilginç noktasına değineceğiz.

Reddit ismini duymayanınız yoktur. Çeşitli başlıklara ayrılan bu sosyal paylaşım sitesinde istediğiniz görüşü uygun başlığı seçerek paylaşabiliyorsunuz. Sitedeki başlıklardan birisinin adı da “r/CrackStatus” ve tahmin edebileceğiniz üzere oyunları korsan yolla elde etmek isteyen kullanıcıların buluşma noktası. Birçok oyuncu ve internet korsanı başta olmak üzere neredeyse 15.000 farklı kullanıcı bu başlık aracılığıyla korsan oyunlar hakkında bilgi paylaşımında bulunuyor. PC Gamer editörleri de bu başlık üzerinde gerçekleştirdikleri inceleme sonucunda Bulgaristan vatandaşı bir bilgi teknolojileri bölümü mezunu ile iletişime geçtiler.

Reddit’i ‘Overkill’ kullanıcı adıyla kullanan bu internet korsanı, korsan kullanmanın dünyanın farklı bölgelerindeki pek çok kişi için bir zorunluluk olduğunu iddia ediyor. “Yaşadığım yerdeki asgari ücreti düşünerek konuştuğumda oyunların çok pahalı olduğunu sonucuna varıyorum. Bence pek çok kişi bu yüzden illegal yollarla oyunlara sahip oluyorlar, çünkü para sıkıntıları var. Geçen yıl çıkan oyunlarda karşılaştığımız fiyaskoları göz önüne aldığım zaman kötü içeriğe sahip bir oyuna fazla para harcamayı istemiyorum.” diyen oyuncu aynı durumun pek çok ülkede geçerli olduğunu ve oyun oynamanın bir lüks halini aldığını vurguluyor.

korsan oyun

Overkill’in yaşadığı Bulgaristan’da oyun fiyatlarına baktığımız zaman işin ne kadar ciddi olduğunu anlayabiliyoruz. Eğer asgari ücretli bir Bulgar vatandaşı AAA kaliteye sahip yeni çıkan bir oyunu almak isterse aylık maaşının neredeyse üçte birini feda etmek zorunda. Hele ki oyun piyasasının yoğun olduğu, pek çok kaliteli oyunun geldiği aylarda istenileni elde etmek neredeyse imkansız bir hal alıyor. Tabi bu durum sadece Bulgaristan’da böyle değil. Savaş veya doğal afet atlatmış olan veya küçük ekonomi değerine sahip ülkeler bunların kaçınılmaz sonucu olarak yüksek oyun fiyatlarıyla karşı karşıya kalıyor. Ancak bu sorun ekonomik zorluklarla boğuşan ülkelerle sınırlı kalmıyor. Ülke ekonomisi iyi bir değerde olsa bile oyun sektörüne yatırım yapmayan hükumetler sebebiyle fiyatlar gene olması gerekenin çok üzerinde belirlenebiliyor.

Açıklamalarına devam eden Overkill ülkesinde asgari ücretin 340 Bulgar Levası (yaklaşık 600 Türk Lirası) civarında olduğunu, yeni çıkan kaliteli bir oyunun da ilk gününde 120 Bulgar Levası’na yakın bir fiyattan satıldığını belirtiyor. Fiyatları belirleyen anlaşmalar yapılırken ülkedeki ekonomik yapının yeterince dikkate alınmadığını belirten Overkill “50 Dolar ile 50 Euro’nun her ülkede aynı değere denk geldiğini düşünüyorlar. Ancak durum böyle değil. Çalışan maaşları ve ülke ekonomileri farklılık gösteriyor.” diyor. Ancak ülkedeki sinema, konser gibi diğer eğlence çeşitlerindeki fiyatlar oyunlar kadar yüksek değil. Zira bu fiyatlar belirlenirken yerel ekonomi baz alınarak anlaşmalar yapılıyor ve böylece ülke vatandaşları düşünülerek hazırlanan fiyat etiketleri ortaya çıkıyor. Oyunlarda ise yayıncı şirketlerin kullandığı döviz cinsi -genellikle Euro veya Dolar- dağıtım yapılacak ülkelere göre matematiksel olarak hesaplandığı için adaletsiz fiyatlarla karşı karşıya kalıyoruz.

Anlaşılacağı üzere korsan kullanımındaki en büyük sorun; bir oyun almak için para ödemek istemeyen kişiler değil, bu kişilerin bir oyun için biçilen fiyatları aşırı bulması, ki bu da korsan oyun kullanımına anlayışlı bir gözle bakılmasını sağlıyor. Fakat gelir düzeyinin yüksek olduğu ve oyun fiyatlarının aşırı olmadığı ülkelerde de illegal yollardan oyun edinimi oldukça yaygın. Yazının ilk bölümünde düzenledikleri araştırmadan bahsettiğimiz Tru Optik firması daha önceden korsan oyun kullanımının en yüksek olduğu ülkeyi ABD olarak belirtmişti. ABD’yi sırasıyla Brezilya ve Birleşik Krallık takip ediyordu. ABD ve Birleşik Krallık halkı genel olarak, dünyanın çoğuna kıyasla ekonomik açıdan rahat yaşam sürüyorlar. Bulgaristan vatandaşların korsan kullanımı için bir bahaneleri olabilir, ancak hiç şüphesiz ABD ve Birleşik Krallık’ta yaşayanların geçerli bahanesi yok.

Overkill’e kulak vermeye biraz daha devam edelim. Kendini korsan bağımlısı bir oyuncu olarak görmediğini belirten kullanıcı, beğendiği oyunları Steam’in indirim dönemlerinde orijinal olarak aldığını belirtiyor. Ayrıca bazen oyunları deneme amacıyla korsan olarak indirdiğini belirtiyor. Bu çoğu oyuncunun yaptığı bir şey aslında. Sitelerdeki inceleme puanlarına güvenemediyseniz, vereceğiniz paraya yazık olup olmayacağı konusunda kararsız kaldıysanız veya bilgisayarınızın oyunu kaldıracağından emin değilseniz mecburen korsan yollara başvurmak zorunda kalabiliyorsunuz.

rise of the tomb raider
Crystal Dynamics’in geliştirdiği Rise of the Tomb Raider, Denuvo ile korunan oyunlardan biri.

Denuvo ve Korsanlar Arasındaki Amansız Savaş

İlk olarak 2014 yılında piyasaya sürülen ve korsan piyasasına sağlam bir darbe indirmeyi başaran Denuvo; her ne kadar son günlerde ikide bir ‘kırıldı’ haberleriyle karşımıza çıksa da hala korsanlara karşı verilen savaşın en etkili silahı. Voksi ismindeki Bulgar bir korsan Denuvo’yu mağlup ederek son zamanlarda çıkan oyunların korsan olarak piyasadaki yerini almasını sağlamış, ancak Denuvo kısa sürede açığı kapartarak ‘Hodri meydan!’ demişti. Ancak Voksi’nin gerçekleştirdiği şey; Denuvo’nın 2014’ten beri sürdürdüğü korku krallığına adeta ‘Biz korsanlar hala buradayız!’ demek gibi bir şeydi. Bunun ardından CONSPIR4CY ismindeki korsanın Denuvo’yu tamamen kırdığını açıklayıp bu sistemle korunan Rise of the Tomb Raider’ı korsan şekilde piyasaya sürmesi ‘Acaba bu sefer oldu mu? Denuvo’ya elveda mı diyoruz?’ sorularını akıllara getirdi.

CONSPIR4CY tarafından bulunan açığın kısa sürede geliştiricler tarafından yamalanacağını ve hukuki işlemler başlatılacağını tahmin etmek zor değil. Ancak geçmişte Denuvo sistemi yüzünden çoğu korsan yaptıkları işten vazgeçmiş, çalışmalarını yarıda bırakmıştı. Şimdi ise tekrardan meydan savaşının başlaması korsan oyun piyasasının eski haline döneceği yönünde atılan ciddi bir adım. Şimdilik korsanların yaptıkları vur kaç taktiğinin ötesine geçemese de kat edilen gelişmeden dolayı Denuvo yapımcıları arasında bir panik havasının yaşandığını tahmin etmek zor değil.

Denuvo’nun son zamanlarda geldiği duruma yeterince değindiğimize göre sistemin en ihtişamlı dönemlerine değinebiliriz. Kimi zaman yasal yollarla oyuna sahip olan kullanıcıların da hedefi haline gelen Denuvo’nun tam olarak ne işe yaradığı bazılarımız için hala muamma. Bu noktada sistemin kurucu ortaklarından Reinhard Blaukovitsch devreye giriyor ve “Önemli bir noktaya değinmemiz gerek: Bir anti tamper (kurcalama karşıtı) yazılım Dijital haklar yönetimi (DRM) arasında değerlendirilemez. Bu yönetimi çeşitli oyun platformları tek seferli doğrulama için yaparlar. Kurcalama karşıtı yazılımımız ise DRM ile birleşerek sistemin aşılmasını iyice zorlaştırır.” diyor ve DRM’in işleme mantığı hakkında bilgilendirme yapıyor “Steam ve Uplay gibi platformlar; bu platformlara ait olan oyunlar için birer DRM görevi görürler. Örneğin Steam üzerinden bir oyunu başlattığınız zaman bilgisayarınızdaki oyun dosyaları ile Steam sunucuları arasında bir iletişim gerçekleşir. Sunucular dosyaları kontrol eder ve ‘Evet, oyunun yasal bir kopyasını satın almışsın.’ diyerek yasallığı doğrular. Korsanlar ise bir oyunu kırdıklarında geçersiz bir satın alma kanıtı ile sunucuları aldatırlar. Denuvo’nun tam olarak önüne geçmeye çalıştığı şey de bu tahrif edilmiş iletişim.

Yazının üçüncü ve son bölümünde Denuvo kullanmadan satış başarısı elde eden popüler oyunlara, bağımsız yapımcıların bu sisteme olan bakış açısına ve korsan oyun piyasasının muhtemel geleceğine değinilecek. Takipte kalın…

Üçüncü bölümü için bu linke tıklayabilirsiniz.

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
81
Bu yazıyı paylaş :

Benzer Yazılar

Pro Evolution Soccer 2020 İncelemesi

Pro Evolution Soccer 2020 İncelemesi


Pro Evolution Soccer 2020 İncelemesi

https://yabgunizampasha.com/efootball-pro-evolution-soccer-2020-inceleme.html

Sekiro: Shadows Die Twice İncelemesi Huzurlarınızda

Sekiro: Shadows Die Twice İncelemesi Huzurlarınızda


Sekiro: Shadows Die Twice İncelemesi Huzurlarınızda

Gölgeler iki defa ölür, kimileri ise her bossta… Bekledik, günlerce bekledik. From Software’in yeni bir IP’ye hayat verdiğini düşündükçe heyecanımız katlandı, kalbimiz pır pır etti; dağıtımcının Activision olduğunu hatırladıkça göğsümüz sıkıştı, heyecanımız kursağımıza dizildi. Kafalarda...

The LEGO Movie 2 Videogame nasıl olmuş?

The LEGO Movie 2 Videogame nasıl olmuş?


The LEGO Movie 2 Videogame nasıl olmuş?

The LEGO Movie 2 Videogame, LEGO oyunlarının tekdüzeliğinden sıyrılmayı başarabiliyor mu? Cevabı incelememizde. 1929 yılında patlak veren Büyük Buhran, Amerika ve Avrupa başta olmak üzere tüm dünyada geri dönüşü olmayan felaketlere neden olmuştu. Büyük iş adamlarından ufak dükkanında çalışan...

Kimler Neler Demiş?

avatar
  Subscribe  
Bildir