Nex Machina İnceleme

Nex Machina İnceleme

Yeni arcade shooter oyunu Nex Machina mercek altında.

Housemarque ekibi birçok firmanın yapmaktan kaçındığını, yapanların da çoğu zaman hüsranla karşılaştığı bir işi yapıyor: geçmişin popüler türlerine günümüzde yeniden şans vermek. Evet, oyun dünyasının geçmişinde oyuncuların vazgeçilmezi olan, fakat şimdilerde ise pek de ilgi çekmeyen birçok oyun türü var. İşte bunlardan biri de bir zamanların atari salonlarının vazgeçilmezi olan ‘’arcade shooter’’ türü.  Finlandiyalı geliştirici firma Housemarque, son oyunu Nex Machina ile bu türü canlandırmaya ne kadar kararlı olduğunu gösteriyor. Firma, bu sefer PC platformuna da çıkarma yaparak bu ulvi amacını gerçekleştirmek için cepheyi biraz daha genişletti.

Geçmişine bakıldığında 80’li 90’lı yıllardan kopamamış olduğunu düşündüren Housemarque’un Nex Machina’sı firmanın arcade shooter türündeki oyunlarının en yenisi. Nex Machina’nın ilgi çeken yönü bundan ibaret değil. Oyunun künyesinde gördüğümüz isimler arasında bir isim var ki oyunu oynama heyecanını bir kat daha artırıyor: Eugene Jarvis. Bu abimizde kim derseniz Space Invanders, Robotron: 2084 ve Defender der susarım. Evet, evet bu efsanelerin elinden çıktığı adam. Aslında yaşım gereği bu oyunları tecrübe etme olanağım olmadı ama bu efsanelerin oyun dünyasında açtığı çığırı, oyunlarla haşır neşir olan hemen herkes gibi takdir etmek için oynamış olmaya gerek de yok. Fakat Eugene Jarvis’in sadece danışman olarak geçtiğini görünce Nex Machina’da ne kadar fiili bir katkısı olduğunu düşünmeden edemediğimi de ekleyeyim.

Peki bu efsanelerin mimarı Eugene Jarvis ile bu türe ait çok başarılı modern oyunları ile tanınan geliştirici Housemarque’ın ortaklığı ile ortaya çıkan Nex Machina nasıl olmuş?

Oyunda arcade, arena, single world ve local co-op olmak üzere oynanabilir dört adet oyun modu bulunuyor. Bunlardan ilki ‘’arcade’’ modunda amacımız toplayabildiğimiz kadar puan toplamak. Tabi bunu en fazla dört kere ölme hakkımız var. Bu hakkımızı doldurduğumuzda ya o ana kadar topladığımız puanları feda ederek tekrar deyip baştan puan kasacaksınız ya da bu puan bana yetip deyip oyununuzu sonlandıracaksınız. ‘’Arena’’ modunda ise amacımız, altı farklı dünyadan birinde mücadele ederek yine toplayabildiğimiz kadar puan toplayabilmek ve yine bunu en fazla üst üste dört kere ölerek yapmaya çalışmak. Burada farklı olarak topladığınız puana göre ödüller kazabiliyorsunuz. Mesela bir milyon puan toplarsanız 25 tane ”coin” kazanabiliyorsunuz. Kazandığınız bu ”coin”ler ile karakterinizi özelleştiriyorsunuz. Ancak bu özelleştirmeler oynanışa yönelik değil, sadece kozmetik ile sınırlı. Single World modunda ise, tüm bunların sonunda bir boss savaşının olduğunu 15 farklı aşamadan geçiyoruz; bu modda da amaç, alabileceğiniz en yüksek puanı almaya çalışarak sıralamada üst sıralara ulaşmak. Sonuncu modumuzda ise adından da anlaşılacağı üzere aynı bilgisayar üzerinde iki oyunculu olarak oyunun arcade ya da single world modlarından birini oynayabiliyoruz. Böylesine keyifli bir oyunda çok oyunculu modun sadece co-op ile sınırlandırılması ve üstelik bunun iki oyuncu ile kısıtlanmış olması oyuna yönelttiğim eleştirilerden biri oldu.

Bunun yanında oyunda ikincil amaçlarımız da var. Mesela her bölümde masum insanları kurtarmak gibi. Etrafta kıyametler koparken sanki hiçbir şey olmuyormuşçasına etrafta aylak aylak gezinen bu masum insanları kurtarmak size kalmış. Dilerseniz ”dünyayı kurtaran adam” olarak kendi canınızı riske atarak her bir masum insanı kurtarmaya çalışabilirsiniz, dilerseniz de ”önce can” diyerek hiç birini de kurtarmayabilirsiniz. Tabi her kurtardığınız insan size puan kazandırdığını unutmayın.

Oynanış gelirsek, oldukça basit ve gayet akıcı olduğunu söyleyebilirim. Oyunda hareket etmek ve atış yapabilmek için kullandığımız iki tuşun yanında biri ‘’dash’’ saldırı yapabilmek için gereken diğeri de ikincil silahınız kullanmak için gereken sadece iki tuşa daha ihtiyacımız var. Tabi oynanış teoride bu kadar kolayken işin içine girdiğimizde ise durum hiç de kolay değil. Bu kadar basit görünen kontrollere oyunda alışmak gerçekten zaman alıyor. Oynanış hızlı olduğundan bu kontrollere oyun içinde hâkim olmak hiç de kolay olmuyor. Oyun tam bir mermi cehennemi. Nereden, hangi düşmandan, kaç tane geleceğin belli olmayan oynanış sırasında adrenalin patlaması yaşıyorsunuz. Bir de adrenalin patlamasının üzerine defalarca ölmenin kızgınlığı ve hatta sinirini eklediğinizde zamanın nasıl akıp gittiğini fark etmedim. Anlayacağınız oynanış konusunda yöneltilebilecek eleştiri bulamadım. Housemarque, bu alandaki uzmanlığını bir kez daha göstermiş.

Oynanışla ilgili değinmek gereken bir başka nokta da bölüm tasarımları. Nex Machina burada da çok zengin bir içeriğe sahip. Bu zenginlik sadece sayısal anlamda değil. Sayıca çok fazla haritalar birbirinin kopyası değil ve her birine özenildiği çok kolay fark ediliyor. Her bölümün konsepti birbirinden farklı olduğu gibi her bölümün kendi içindeki haritalar da birbirinden farklı. Bir de üstüne benim için oyunun en önemli artılarından olan her haritanın gizli eşyalar ve görevler barındırması eklenince oyun bu anlamda da mükemmel seviyesine ulaşmaya başarıyor. Gerçekten de bir haritayla ilk karşılaşmanızda zaten haritanın görünen taraflarını oynanış sırasında keşfetmek zorken bir de bunları aramak oyunun tekrar oynanabilir kılmış. Nex Machina’yı tekrar tekrar oynanabilir kılan özelliklerinden bir diğeri de ‘’feat’’ listesi. Burada oyun içinde zorluk seviyesine, oyun moduna göre değişen bir nevi başarım hedefleri mevcut. Haliyle bu başarımların peşinden koşmak, elde etmeye çalışmak oyunun başından kalkmamızı uzun süre engelleyecektir. Bu başarımlardan her birini yerine getirdiğinizde yine ‘’coin’’ elde ediyorsunuz.

Nex Machina’nın oynanışını zevkli kılan bir diğer yönü de düşman çeşitliliğini fazlaca olması. Gerçekten her bir bölümde ve bu bölümlerin her bir haritasında her seviyede karşınıza farklı düşmanlar çıkıyor. Bunlardan bazıları ölümüne size doğru koşup adeta intihar saldırıları gerçekleştirirken, bazıları gerçekten de ”yapay” da olsa zekasının olduğunu hissettiriyor. Bu da haliyle oynanışın tekdüzeleşmesini engellemiş oluyor. Her seviyede oyun stratejinizi ve stilinizi yeniden belirlemeniz gerekiyor. Tabi daha önce bahsettiğim gibi çok sık ölüp ve bunun sonucunda aynı bölümü defalarca oynayınca bir süre sonra bunları ezbere yapar hale geliyorsunuz. Karakterimizin sahip olduğu/olabileceği silah ve ekstralar için ise aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Burada Nex Machina oyunculara oldukça kısıtlı seçenekler sunuyor. Tüm oyunda esas silahınız genel olarak değişmiyor, ancak oynanış sırasında rastgele çıkan ekstralar ile silahınızın menzili, attığı mermi sayısının artması gibi özellikler ediniyorsunuz. Öldüğünüzde ise bu özellikleri kaybediyorsunuz. Bunun yanında sahip olabileceğiniz ikincil silahlar ve ‘’dash’’ atakları da hem sayıca az hem de bu sayıca az olan çeşitlilik oynanışta çok da bir farka neden olmuyor.

Oyunda bir seviye sistemi var  ancak bu seviye sisteminin oynanışa çok büyük bir etkisi bulunduğunu söyleyemeyeceğim. Açıkçası burada seviyeye göre değişen ve gelişen oynanış bu tip oyunlarda aradığım ve arandığına inandığım özelliklerden biridir. Olmaması benim için büyük bir eksiklik.

Nex Machina’nın övgüye değer bir başka yönü ise oyun içi müzikleri. Ari Pulkkinen’nin elinden çıkan bu oyun içi müzikler, oyunun heyecanını yansıtan ve atmosferini tamamlayan ir unsur olmuş. Her bir müzik oyunun genel konseptine uygun bir tarzda bestelenmiş.

Oyunun, 80’li yılların teknolojisinin modern zaman imkanları ile elden geçirilmiş izlenimi veren grafikleri de beni şaşırtan bir başka başarılı yanı oldu Nex Machina’nın. Tepe kamerasından oynadığımız oyunda buna rağmen detaylar gayet net şekilde fark edilebiliyor. O kadar ki, bir haritada girinti ve çıkıntılar dahi rahatça görülebiliyor. Bunun yanında dört bir yandan gelen mermiler, düşmanlar tam bir görsel şölen oluşturuyor. Tüm bunların üzerine bir de başarılı efektler eklenince Nex Machina bu açıdan da tatmin edici bir oyun olarak karşımıza çıkıyor.

İncelemenin sonuna geldiğimizde özetle Nex Machina, çıldırtan zorluk seviyesi, akıcı ve karmaşık olmayan oynanışına eşlik eden başarılı grafik ve müzikleri ile zamanın nasıl akıp gittiğini anlayamayacağınız bir oyun olmuş. Üstelik bir de nostalji severseniz Nex Machina bu sıralar aradığınız oyun diyebilirim. Ancak çok oyunculu seçeneğin sadece iki kişi ile sınırlandırılmış co-op ile kısıtlı olması ve seviye sisteminin oyunda çok büyük bir etkisinin olmaması bu canım oyuna yakışmayan eksiler olarak karşımıza çıkıyor.

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
431
Bu yazıyı paylaş :
Genel Ortalama 89

Yeni arcade shooter oyunu Nex Machina mercek altında. Housemarque ekibi birçok firmanın yapmaktan kaçındığını, yapanların da çoğu zaman hüsranla karşılaştığı bir işi yapıyor: geçmişin popüler türlerine günümüzde yeniden şans vermek. Evet, oyun dünyasının geçmişinde oyuncuların vazgeçilmezi olan, fakat şimdilerde ise pek de ilgi çekmeyen birçok oyun türü var. İşte bunlardan biri de bir zamanların atari ..

Sonuç OFD: 89.0% 89 Harika
80 90
Nex Machina, çıldırtan zorluk seviyesi, akıcı ve karmaşık olmayan oynanışına eşlik eden başarılı grafik ve müzikleri ile zamanın nasıl akıp gittiğini anlayamayacağınız bir oyun olmuş.

Oyunun Steam sayfası:
http://store.steampowered.com/app/404540

Benzer Yazılar

Yono and the Celestial Elephants İnceleme

Yono and the Celestial Elephants İnceleme


OFD: 77.0%

Yono and the Celestial Elephants İnceleme

OFD: 77.0%

Fil zelda ve arkadaşları (Link’in Zelda olmadığını biliyorum, taşlamayın hemen) “Dünya birbirinden olabildiğine farklı medeniyetlere ev sahipliği yapan bir gezegendi. Farklı medeniyetler farklı kültürleri, kültür farklılıkları ise çatışmayı doğurdu. Her bin yılda bir, tam çatışmanın en yoğun ve...

Assassin’s Creed Origins’in Çıkış Fragmanı Yayınlandı

Assassin's Creed Origins'in Çıkış Fragmanı Yayınlandı


Assassin's Creed Origins'in Çıkış Fragmanı Yayınlandı

Cuma günü çıkacak olan Assassin's Creed Origins'in çıkış öncesi son fragmanı YouTube üzerinden paylaşıldı. Merakla beklenen Assassin’s Creed Origins bu cuma günü çıkışını gerçekleştirecek. Oyun hakkında son bilgiler ve detaylar paylaşılmaya devam ederken YouTube üzerinden oyunun çıkış...

Gothic Serisinin Yapımcılarının Yeni Oyunu ELEX Çıkışını Gerçekleştirdi

Gothic Serisinin Yapımcılarının Yeni Oyunu ELEX Çıkışını Gerçekleştirdi


Gothic Serisinin Yapımcılarının Yeni Oyunu ELEX Çıkışını Gerçekleştirdi

İncelemesi yakında Oyunfest'te Rpg oyunlarıyla az buz haşır neşir olmuş pek çok kişi Piranha Bytes Stüdyolarını biliyordur. Bilmeyenler için, Gothic ve Risen serilerinin geliştirici stüdyosu diyebiliriz. Piranha Bytes yıllardır bıkmadan usanmadan, kendi tarzında, Rpg'ler geliştirip piyasaya...

Kimler Neler Demiş?

İlk Yorum Hakkı Senin!

Bildir
avatar
wpDiscuz