Expeditions: Viking İnceleme

Expeditions: Viking İnceleme

Expeditions ailesinin yeni üyesi Expeditions: Viking’e mercek tutuyoruz.

Vikingler! Tarihe hiç de hoş olmayan kayıtlarla geçmiş bir kavim. Avrupa tarihinde hep korkuyla bahsedilen, yaptıkları meşhur akınlarla Avrupa şehirlerinde tabiri caizse taş üstünde taş, baş üstünde baş koymayan Vikingler aslında eğlence sektöründe ama özellikle oyunlarda çokça işlenen bir kavim… Logic Arts’ın Expeditions oyunun ikincisi bakalım, burada da  Vikingler’i görüyoruz, nasıl işlenmiş, daha da önemlisi oyun nasıl olmuş sizinle beraber inceleyelim.

Expeditions: Viking, RYO ögelerinin yedirildiği tur bazlı bir strateji oyunu. Haliyle yeni oyun dediğinizde karşımıza ilk çıkan şey karakter oluşturma ekranı oluyor. Önce karakterinizin cinsiyetini seçip göz, ten ve saç rengini ayarlayıp giyeceği elbisenin rengini(?) belirliyorsunuz. Ancak bu aşamada oyun oldukça kısıtlı seçenekler sunuyor. Aslında bu aşamada bir karakter oluşturmaktan öte oyunun size sunduğu karakter havuzundan birisini seçiyorsunuz. Anlayacağınız oyun bir karakter oluşturduğunuz hissini vermekten çok uzakta. Fakat ikinci aşama ise birincinin aksine gerçekten dolu dolu hazırlanmış. Bu aşamada karakterinizi özelleştirebildiğiniz iki kısım var; bunlardan ilki oyun tarzınıza göre belirleyeceğiniz birincil özellikleriniz. Burada kuvvet (strength), dayanıklılık (endurance), incelik (finesse), algılama (perception), duyu (sense) olmak üzere beş özelik var. Mesela ilk ikisine önem verirseniz kılıcı, kalkanıyla bir savaşçı veya bir berserker karakter oluşturabiliyorken; incelik ve algılamaya yüklenirseniz usta bir uzun menzilli savaşçı ile oyuna başlayabiliyorsunuz. Bu bölümün ikinci kısmı ise çook daha fazla seçeneğe sahip. Öyle ki buradaki skill’lerden yani yeteneklerden bahsetmeye kalksam incelemeyi bir başka yazıda bitirmem gerekir.

Oyun içinde kazandığınız yetenek puanları ile (skill points) karakterinize uygun yetenekler açmaya devam ediyorken birinci kısımdaki birincil özelliklerinize dokunamıyorsunuz. Yok eğer ben uğraşamam bu kadar ayrıntıyla diyorsanız oyun istediğiniz savaşçı türüne göre önceden hazırlanmış taslaklar sunuyor. İlk oyununuzda bu hazır şablonları tercih etmenizde bence büyük yarar var. Karakter oluşturma ekranında yaptığınız bu seçimler sadece savaş meydanında kendini hissettirmiyor. Oyunda harcayacağınız vaktin çok büyük bir kısmını kapsayan diyaloglarda karşınıza çıkan seçenekleri de etkiliyor. Örneğin vahşi bir savaşçı iseniz sorgularda şüphelinin daha çabuk ötmesini sağlayabilirsiniz. Yahut duyu (sence) puanına abandıysanız tam bir diplomat olup mesela yanınıza daha fazla müttefik çekebilirsiniz.

Karakter oluşturma safhasından sonra artık maceraya başlama zamanı. Hikayemiz mensup olduğumuz Viking klanının yöneticisi oyunun tabiri ile ‘’thegn’’i olan babamızın bir sefer sonucu ölmesiyle klanın başına geçmemizi işliyor. Tabi bu kolay olmuyor çünkü babamızın ölümünü fırsat bilen gerek klanımız içindeki hainler gerekse diğer ‘’thegn’’ler gözü hem koltuğumuzda hem topraklarımızda. İşte hikaye boyunca amacımız bu saldırılara karşı klanımızı koruma adına seferlere çıkmak.

Bu amacı yerine getirirken oyunda savaş meydanı kadar-ki daha sonra değineceğim- bir hükümdar olarak kurduğunuz diyaloglar da çok önemli. Logic Arts neredeyse her durumda, her biri hikayede çeşitli çözümler ve sonuçlar doğuran gerçekten çok iyi yazılmış diyalog seçenekleri hazırlamış. Hikayede ilerlerken diyaloglarda yaptığınız seçimlerle karakterinizi hilekar konumuna düşürebilirsiniz, yahut klanın genç üyelerinin bir idolü haline gelebilirsiniz. Seçimleriniz sadece karakterinizin klan üyelerinin üzerine bıraktığı etkilerle sınırlı değil tabii ki. Bazı anlarda vereceğiniz kararlarla bir karakterin ölümüne sebep bile olabilirsiniz. Hatta aranızın çok iyi olduğu bir karakterle bir anda savaş meydanında karşı karşıya gelebilirsiniz. Yine yaptığınız bazı tercihler grubunuzun bir kısmının moralini yükseltirken bir kısmının moralini bozabiliyor. Moral deyip geçmeyin savaş alanında savaşçılarınızın direncini arttıran çok önemli bir faktör.

Anladığınız üzere oyunda diyaloglar ve burada yapacağınız tercihler çok önemli. Haliyle hikayeyi anlamak, seçimlerinizi doğru yapabilmek için oyunun diyalog kısmına önem vermeniz gerekiyor. Burada oyunu oynayabilmek içşn gerçekten iyi bir yabancı dil bilgisine ihtiyacınız var. Ancak bazen haddinden fazla uzun betimlemeler ve diyalog metinleri canınızı sıkabiliyor. Hele benim gibi oyunlarda dahi mükemmeliyetçi iseniz yani oyunun her şeyine hakim olma gibi bir takıntınız varsa bunalabilirsiniz. Ancak bu biraz renk zevk meselesi, kimisi de metinlerden çıkmak istemiyor.

Oynanış ise en az hikaye kadar sağlam. Expeditions: Viking, kareler yerine daha çok taktiksel seçenekler sunan altıgen alanlar kullanmayı seçen, sıra tabanlı bir strateji oyunu. Beceri puanlarını nasıl uyguladığınıza bağlı olarak siz ve yanınızdaki savaşçılarınız, kılıç, balta, ok veya mızrak kullanabiliyorlar. Düşman kendini korumaya almadığı sürece okçular uzun mesafelerden hedeflerini vurabilir, mızraklılar ise iki boşluk öteden hedefine saldırabilir. Yahut kılıçlı ve baltalı savaşçılarınızla yakın dövüşe geçebilirsiniz.

Her turda her bir savaşçının belli bir hareket menzili var. Bu menzili savaşçılarınızı savaş meydanında hareket ettirmek için kullanabileceğiniz gibi saldırı veya özel yetenek kullanımı için feda edebilirsiniz. Savaştığınız ve çeşitliliği gerçekten yeterli meydanlar alacağınız stratejik kararlara doğrudan etki ediyor. Dolayısıyla hemen savaşmaya geçmeden önce savaş meydanını iyice analiz etmek faydanıza olacaktır. Expeditions: Viking’i türünün diğer oyunlarından ayıran önemli bir özellik olmuş bu. Savaş meydanının sadece atmosferi yansıtması bu tip oyunlar yeterli değil, tam da Expeditions: Viking’in yaptığı gibi oyun içinde stratejilerimize doğrudan etki etmesi gerekiyor.

Savaşı kazanırsanız ne ala. Bu takdirde ekibinizdeki diğer Vikingler yetenek puanı kazanıyor ve bu yetenek puanlarını doğru kullandığınız takdirde giderek yenilmez birer savaşçılara dönüşüyorlar. Fakat ya yenilirseniz? Ekibinizdeki Vikingler’den her biri, ki sizin karakteriniz de buna dahil, savaşta tüm HP’lerini kaybederse ölmüyorlar, ancak güçsüzleşiyor ve hatta ciddi şekilde yaralanıyorlar. Güçsüzleşen ve yaralanan savaşçılarınızı, dünya haritasında bulunan kamp yerlerinde veya bir süre savaşta kullanılmamaları ile zamanla tedavi olabiliyorlar. Bir savaş kaybetmenin hikayeye etkisini ise karşınıza çıkabilecek diyalogların farklılığında görüyorsunuz. Yoksa hikaye akmaya devam ediyor.

Expeditions: Viking için aynı zamanda açık dünya bir oyunu da diyebiliriz. Oyunda hikayenin akışıyla çok farklı mekanlar karşınıza çıkıyor. Buralarda asli görevlerinizin yanı sıra yan görevler alabileceğiniz gibi karşılaştığınız bazı karakterlerle senaryoya çok da etkisi olmayan kapışmalar da yapabiliyorsunuz. Yine bazı mekanlarda ekibinizin seyahati ve düzenleyeceğiniz seferler için gerekli malzemeleri pazarlardan alabiliyorsunuz. Kendi köyünüzde yapacağınız geliştirmeler ve yeni inşaatlar birtakım bonuslar veriyor. Ancak yine de haritaların sahip olduğu alanların büyük çoğunluğu boş, oyuncuya etkileşime geçebileceği bir şey sunmuyor.

Expeditions: Viking’in grafik ve sesler hususunda da başarılı sayılabilecek bir iş ortaya koyduğunu söylemem gerekiyor. Öyle ki oyunu tepe kamerası açısıyla oynamamıza rağmen çok fazla ayrıntıyı görebildiğimizi çok rahat söyleyebilirim. Ancak Expeditions: Viking’in müzikleri için güzel diyemiyorum, vasat. Oyunun sesleri ise vasat dahi değil. Çünkü ne ses efektlerinin çeşitliliği yeterli ne de oyuna yedirilebilmiş. Ses ve müzikler benden geçemedi.

İşin teknik kısmına gelirsek ne yazık ki Expeditions: Viking bu hususta sınıfta kalıyor. Oyuna gelen çeşitli güncellemelerle sıklığı azaltılsa da yaşanılan çökmeler ve oyundan atmalar alacağınız keyfi baltalıyor. Hele hele bu aksilikler tam da kazanmak üzere olduğum çok önemli bir muharebe esnasında meydana gelince çoğu zaman oyunu yeniden oynamak dahi istemedim. Oyunun ‘’yüklenme’’ süresi maalesef yine bir facia. Bunun sahip olduğum sistemden kaynaklandığını düşünüyor olabilirsiniz ancak sırf bunu test etmek için bir başka sistemde de oyunu denedim, bir iki saniye fark olsa sonuç benzer çıktı. Dediğim gibi oyuna gelen güncellemeler bunların sıklığını önemli ölçüde azalttı, fakat Expeditions: Viking  halen sağlıklı bir performans sunamıyor.

Kısaca toparlayacak olursak teknik kısım bakımından Expeditions: Viking sınıfta kalıyor olsa da başarılı diyalogları, çok çeşitli stratejilere olanak sağlayan oynanışı ve özenle hazırlandığı belli hikayesi ve incelemenin tamamında değindim artıları ile strateji türünü seven bir oyuncu iseniz şans tanıyabileceğiniz bir yapım.

 

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
61
Bu yazıyı paylaş :
Genel Ortalama 80

Expeditions ailesinin yeni üyesi Expeditions: Viking’e mercek tutuyoruz. Vikingler! Tarihe hiç de hoş olmayan kayıtlarla geçmiş bir kavim. Avrupa tarihinde hep korkuyla bahsedilen, yaptıkları meşhur akınlarla Avrupa şehirlerinde tabiri caizse taş üstünde taş, baş üstünde baş koymayan Vikingler aslında eğlence sektöründe ama özellikle oyunlarda çokça işlenen bir kavim… Logic Arts’ın Expeditions oyunun ikincisi bakalım, burada ..

Sonuç OFD: 80.0% 80 Harika
60 60
Kısaca toparlayacak olursak teknik kısım bakımından Expeditions: Viking sınıfta kalıyor olsa da başarılı diyalogları, çok çeşitli stratejilere olanak sağlayan oynanışı ve özenle hazırlandığı belli hikayesi ve incelemenin tamamında değindim artıları ile strateji türünü seven bir oyuncu iseniz şans tanıyabileceğiniz bir yapım.

Oyunun Steam linki:
http://store.steampowered.com/app/445190

Benzer Yazılar

Total War Three Kingdoms İncelemesi

Total War Three Kingdoms İncelemesi


Total War Three Kingdoms İncelemesi

23 Mayıs’da satışa sunulacak olan Total War Three Kingdoms ile Total War ailesi Çin’i, evet Çin’i ziyaret ediyor. Çoğu kişi Rome 2’nin çıkmasından sonra Medieval 3’ü gelir deniyordu, Çin söylentileri ve talepleri olsa da ihtimal verilmezken, gelen o duyuru ile çekirdek Total War kitlesi bir yana...

Pax Nova Nasıl Bir Oyun?

Pax Nova Nasıl Bir Oyun?


Pax Nova Nasıl Bir Oyun?

Pax Nova; Stellaris, Endless Space, Galactic Civilizations ve Masters of Orion serileri gibi 4x uzay stratejisi türünde bir oyun. Bu yapımlardan yegane farkı ise kendisinin şuan erken erişimde olması. Erken erişim dedim diye hemen yüzünüzü buruşturmayın, yukarıda saydıklarımın bir kısmı da...

Pandemic Express Nasıl Olmuş?

Pandemic Express Nasıl Olmuş?


Pandemic Express Nasıl Olmuş?

Gelecek vaat eden bir erken erişim daha: Pandemic Express – Zombie Escape. Bir başka erken erişim oyununu gösteriyorum size. Videoları ile dikkatimi cezbeden oyunu geçen oynadım, akabinde kısa bir süre önce Twitch’te canlı yayınını yaptım. Gayet eğlenceliydi, yayın da oyun da. Video...

Kimler Neler Demiş?

avatar
  Subscribe  
Bildir