Europa Universalis IV: Dharma İnceleme

Europa Universalis IV: Dharma İnceleme

Europa Universalis 4, 2013 yılında satışa sunulmuş olsa da hala ek paketler ve ücretsiz güncellemeler ile destekleniyor. Son çıkan Europa Universalis 4 Dharma genişleme paketini sizler için oynadım, paket ne içeriyor merak edenler içeri.

Gecikti biliyorum ama paketi 3 farklı toplulukla test ettim, gelen bir sürü başarımdan 9’unu aktif ettim. Mewar, Osmanlı İmparatorluğu ve Nerves ile oynadım. Şimdi tecrübelerimi ve düşüncelerimi aktarma vakti…

Birçoğumuz Paradox’u DLC konusunu abarttı diye eleştiriyoruz, ama realist olmamız lazım. Her yeni DLC ya da genişleme paketinin oyunun oynanma süresini aylarca uzattığı ve oyunun daha zenginleşti gerçeğini göz ardı edemeyiz. Herhangi bir şey size eğlenceli saatler vaat ediyor ve bunu başarıyorsa; bu futbol müsabakası olur, oyun olur, yeme-içme olur, fark etmiyor o olguya para harcarsınız. Europa Universalis IV ve onun için çıkan ücretli genişleme paketleri de böyle değerlendirilmeli. 5 yıl içinde aynı dönemi ve konsepti işleyen yeni oyunlar çıkarmak yerine var olanı en az 2 oyun çıkarmış kadar zenginleştirmek bence daha iyi. Kozmetiklere para vermediğinizi düşünürsek gelen içerikler toplandığında en az 2-3 oyuna denk fiyatta. Bu da bir bakıma kabul edilebilir.

Adı üzerinde Dharma, yani Hindistan temelli bir genişleme ile karşı karşıyayız. Daha önce Güney Asya’da Budist medeniyetine içerikler Common Sense DLC’si ile gelmişti. Şimdi Hindistan dolaylarına ayar çekildi, içerik zenginleştirildi ve güzelleştirildi. Hindistan’daki gerek Müslüman gerek Hindu devletlerin görev ağaçları yenilenmiş. Delhi’den Mewar’a kadar devletle yeniden yeniden ve yeniden oynayacaksınız. Ben oyuna EU4’e Delhi ile başlamış, oyunu dayak yiye yiye öğrenmiştim. O zamanlarda 50 deneme yapmışımdır. Bu yüzden Müslüman yerine, adı da Dharma, diye Hindu devleti Mewar ile başladım. 1444’den 1821’e kadar götürdüm bu oyunu ve 3 yeni başarım açtım. Çok eğlenceliydi ama bir o kadar da zordu. İncelemenin sonunda bu oyunuma ait zaman çizelgesi videomu da izleyebilirsiniz.

Hint kültürü ya da kıtasında bulunan devletlerin görev ağaçlarının yanı sıra estate dediğimiz halka ve devlete yaptırım gücü olan topluluklar da özgünleştirilmiş durumda. Visyas, Jain, Marathas, Rajput ve Brahminler devleti yönetirken sizlere ya destek olacak ya da yolunuzda taş… Devleti yönetmek, savaşları yapmak gibi işlerin yanı sıra bu topluluklarla da aranızı iyi tutmanız lazım. Bunu dengede götürdüğünüz an harika destekler alarak başarıya bir adım daha yaklaşıyorsunuz. Örneğin Mewar ile oynarken yeniçeriler kadar iyi hatta belki istatistik olarak 1 tık üste (bence olmamalı ama işte yama geldi buff aldı bu bölge) Rajput askerlerini orduya alabiliyor ve düşman yapay zekaya karşı daha güçlü duruş sergiliyorsunuz. Bu arada estate içeriği de artık ücretsiz, normalde DLC sahiplerine aktif olan bu özellik ana oyuna sahip herkes tarafından kullanılabiliyor.

Dharma ile oyunun geneline etki eden bir değişiklikle devam edelim. Yönetim şeklimizi değiştirmek ya da irili ufaklı reformlar yapmak mümkün. Daha önce belli şartlar oluştuğunda yönetim puanı harcayarak yaptığımız değişiklikleri artık kendine has ve belli bir algoritmaya göre dolan puanla yapıyoruz. Böylece yönetim tarzımızı daha kişiselleştiriyoruz hem de üç ana yönetim puanından biri olan idare puanından 100 değer harcamıyoruz zira bu özelliğin kendine has bir puanı var ve farklı algoritmaya göre doluyor. Yönetimsel reformlarda her seçimi yapabiliyorsunuz diye bir şey yok, birbiri ile uyumlu reformaları yapıyorsunuz. Reform değiştirme ya da yönetimi değiştirme yozlaşma ya da istikrarı bozma gibi durumlara gebe olabiliyor. . Çok süper bir yenilik değil ama mikro yönetim açısından genişleyen içeriğe asla hayır demem. Son olarak, bazı özel reformlar mevcut bunları da tarihte o yönetim tarzlarını sergilemiş devletlerde görülüyor yani nerede yenilik yapalımdan ziyade bir yerlerde yenilik yapalım ve sığ olmasın uğraşının hissini aldım ben, özenmişler.

Benim en sevdiğim özelliklerden biri alaycı nota-ültimatom vermek oldu. Düşmanlarınızı dürttüğünüz, bak sana dalacağım kendine gel mesajları artık karşıyla alay geçerek de yapabiliyorsunuz. Ama bunu yapınca -5 prestij kaybına uğruyorsunuz, uyarının gittiği devlet ile aranız berbatken daha berbat oluyor ve bunların karşılığında kime uyarı attıysanız onun düşmanları size karşı olumlu bakmaya başlıyor. Burada asıl mevzu gönderdiğiniz mesajların tebessüm ettirici oluşu. Kimileri genel kimileri de ülkelere özgü aşağılayıcı ithamlardan oluşuyor. Tam da diplomasi içeriğinde görmek istediğim şeyler. Umarım bu tür diplomasiyi zenginleştiren içeriklerin gelişi devam eder.

Ticaret cephesinde de gelişmeler var. Ticaret noktaları mevcut, dikilebilir inşa edilebilir bina olarak değil, hazır olarak varlar. Bu noktaları paranızla 2. ve 3. seviyeye atlatarak bölgelerdeki ticaret gücünüzü artırabiliyorsunuz. Ek olarak Amerika harici ticaret şirketlerinin kurulabildiği yerlerde bulunan gerek yerel gerek batılılarca ele geçirilmiş noktaları savaşmadan diplomasi ile elde edebiliyorsunuz. Elde ettikten sonra buralara normal bina inşatlarına ek olarak ticaret şirketine has toplam 12 yeni inşa işlemi de gerçekleştirebiliyorsunuz. Bu dinamiği de sevdim, yineliyorum ne kadar mikro yönetim, o kadar fazla oynanış süresi ve eğlence! Ancak burada bir eleştirim var. Bu dinamik elden geçmeli. Çünkü neredeyse parası ve o an imkanı olan her ülke savaşmadan ticaret üssü satın alıyor. Hindistan’da Kızılderili ne geziyor yav? Bu durum global güce göre imkanlı olmalı, her önüne gelen Afrika’da Hindistan’da fink atıyor.

İsyan dinamiğiyle alakalı olumlu bir genişleme daha olmuş. Biliyorsunuz gerek tarihi vakalar, gerek rastgele oluşan vakalar ve savaşlar yüzünden bol bol isyanlarla uğraşıyoruz. İsyanlar gerçekten mühim kale almayınca ya da geçiştirilince önemli toprakları kaybedebiliyorsunuz. Misal Osmanlı ile son yamayı denerken bir savaş esnasında uç beyliğim olan Kırım’ın toprakları içerisinde Kazaklar isyan ederek Kazak Hanlığını kurdu. Oysa benim bu isyanı bastırmam gerekiyordu. Oyunu çok iyi bilenlerin bile yaptığında geri dönüşü külfetli olan bir şey isyan. üzere isyan çıkınca bastır seçeneği vardı ordularda. İşte bu özellik gelişmiş ve değişmiş. Bastırma-sindirme içeriğiyle bölgesel kontrole evrilmiş. Bu seçeneği açınca bölgedeki huzursuzluk oranı düşüyor. İsyan çıkınca avlamak yerine çıkartmamaya dönük hareket ediyorsunuz. İsyan çıkarsa zaten ordu gereğini yapıyor.

Bir başka yenilik de hava şartları ile alakalı. Muson yağmurları kış gibi bir hayli etkili olarak oyunda yer almaya başladı. Ekvator ve hafif kuzeyde kalan coğrafyalarda yani güney yarım kürede bu doğa şartlarına maruz kaldığınızda ordularınız etkileniyor. Çok hissedilir bir içerik değil bunu belirtmem lazım. Yani varlığını ve yokluğunu anlamadım. Bunun için gerçekten çok çok çok mikro yönetime odaklanmak, mevsimleri kontrol edip harita türlerinde gezmek lazım. Vallahi ben bir  tek Rusya ile savaşırken mevsimlere bakıyorum, gerisi fasa fiso :)

Dharma’yı aldığınızda edindiğiniz yenilikler bunlar. Daha fazla detaya girmiyorum ki incelemeden tam çözüme dönmesin yazı zira okumuyorsunuz. Eğer siz daha bilgi edinmek isterseniz yazının sonunda vereceğim linke bakabilirsiniz.

Bir de ücretsiz içeriklere bakalım. Biliyorsunuz her içerikle birlikte dinamikler değiştiği için kesinlikle ücretsiz yeniliklerin gömülü olduğu bir yama da geliyor. İşte 1.26 ve 1.27 ile neler geldi onlara da kısaca değineceğim. Başta Hindistan’a eklenen yeni şehirler, devletler, eyaletler göze batıyor. Hint bölgesi devletleri için yeni idealar. Hindistan ile birlikte Tibet tarafları içinde yeni görevler. Seslendirmeler değişmiş durumda ve kesinlikle önceki çatışma, top atış seslerine göre daha iyiler. Üste yazmıştım, estate dinamiği artık herkese sunulmuş durumda ki bu süper bir içerik. Parlemento içeriklerinde genişlemeler var. Yeni harita görünümleri, kuşatmalarda tasarımlarda Hint esintileri, yeni bir sürü Steam başarımı vs. bunlar 1.26 ile gelen bir sürü ücretsiz genişleme ve gelişmenin öne çıkanları. Yoksa devasa bir liste mevcut. Bu arada iyileştirmelere girmiyorum bile. Hadi bir örnek vereyim. Beni Delhi’nin yapay zekası çok şaşırttı. Neredeyse her oyunumda büyük buhranlardan kurtulmayı başarıp güçlü bir rakip olarak önünüze dikiliyor. Yani en az yenilik kadar iyileştirme cephesinde de bir sürü gelişme söz konusu.

Son tahlilde Dharma, benim nezdimde genişleme paketi ile odak paketi arasında bir içeriğe sahip. Daha önce Britanya ve Rusya için immersion pack çıktı, Dharma ise aynı konsepte Hindistan’a odaklanırken diğer ülkelere de etki edecek yeni genel içerikler barındırıyor. Bir Rights of Man, bir Mandate of Heaven ve bir Mare Nostrum değil ama yine sizlere çok eğlenceli vakitler vaat eden, içeriği zenginleştiren bir paket diyebilirim Dharma için. Bence sınıfı geçiyor, edinilebilir. Hindistan da öyle küçümsenecek bir coğrafya değil. Görevleri ve rastgele vakalarıyla zenginleşen bu coğrafya odaklı oyunlar planlayanlar için kesin öneriyorum. Daha fazla bilgi, yüzlerce detay için yukarıda bahsettiğim link http://paradoxfan.com/forum/europa-universalis-iv

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
Bu yazıyı paylaş :
Genel Ortalama 75

Europa Universalis 4, 2013 yılında satışa sunulmuş olsa da hala ek paketler ve ücretsiz güncellemeler ile destekleniyor. Son çıkan Europa Universalis 4 Dharma genişleme paketini sizler için oynadım, paket ne içeriyor merak edenler içeri. Gecikti biliyorum ama paketi 3 farklı toplulukla test ettim, gelen bir sürü başarımdan 9’unu aktif ettim. Mewar, Osmanlı İmparatorluğu ve Nerves ile ..

Sonuç OFD: 75.0% 75 İyi
- - - - -
Hindistan odak noktalı olmanın yanı sıra oyunun genelini de etkileyecek geliştirmeler, genişletmeler ve yeni özellikler barındıran bir paket Dharma. Öneriyorum, hele Hindistan'da at koşturmak isteyenler kaçırmasın.

DLC'nin Steam sayfası:
https://store.steampowered.com/app/827240

Benzer Yazılar

Gerçek Zamanlı Strateji Oyunu Conan Unconquered Duyuruldu!

Gerçek Zamanlı Strateji Oyunu Conan Unconquered Duyuruldu!


Gerçek Zamanlı Strateji Oyunu Conan Unconquered Duyuruldu!

Petroglyph Games tarafından geliştirilen gerçek zamanlı strateji oyunu Conan Unconquered sinematik fragman eşliğinde duyuruldu. Funcom tarafından geliştirilen ve 2018'in ikinci çeyreğinde oyunculara sunulan Conan Exiles'ın ardından Barbar Conan fırtınası hız kesmeden devam ediyor. Adlarını...

Darksiders III İncelemesi

Darksiders III İncelemesi


OFD: 68.0%

Darksiders III İncelemesi

OFD: 68.0%

Yanan yalın kılıçları çarparak söğütlere koşuyordu kızıl atlılar güneşin battığı yere – Nazım Hikmet Ran THQ’nun iflası ve elinin altındaki markaların muhtelif oyun şirketleri tarafından pay edilmesinden sonra pek çok kişi yeni bir Darksiders oyunu görebileceğimizi düşünmüyordu. Zira...

Crusader Kings II: Holy Fury İnceleme

Crusader Kings II: Holy Fury İnceleme


OFD: 85.0%

Crusader Kings II: Holy Fury İnceleme

OFD: 85.0%

Devasa strateji oyunları içerisinde parmakla gösterilen Crusader Kings II, Holy Fury ile çok daha eğlenceli! Giriş cümlesinden geçer not aldığını anlayabileceğiniz Holy Fury, Crusader Kings II'nin en son satışa sunulan genişleme paketi. Yeni içerikler sunmak bir yana var olan dinamikleri de...

Kimler Neler Demiş?

avatar
  Subscribe  
Bildir