E3 2016 TES: Legends Sinematik Fragmanı Yayınlandı

Bethesda’nın ellerinden çıkan, Tamriel esintili ve Heartstone benzeri The Elder Scrolls: Legends için yeni sinematik fragman gösterildi.

Okumaya devam et E3 2016 TES: Legends Sinematik Fragmanı Yayınlandı

The Elder Scrolls Online: Imperial City Meydana İnmeye Hazırlanıyor

Tamriel topraklarındaki bitmek bilmeyen mücadele tekrardan alevleniyor.
Okumaya devam et The Elder Scrolls Online: Imperial City Meydana İnmeye Hazırlanıyor

The Elder Scrolls Online Guild’leri Canlanıyor!

The Elder Scrolls Online’a gelecek üçüncü güncelleme ile ilgili fragmanı yayınlayan Bethesda, güncellemenin zengin içeriğini tanıttı!

Okumaya devam et The Elder Scrolls Online Guild’leri Canlanıyor!

The Elder Scrolls Online İnceleme

Elder Scrolls serilerinin RPG dünyasında büyük bir yeri vardır. Geçmişten beri devasa bir hikayeyi tek başımıza şekillendirebildiğimiz, unutulmaz deneyimler sunan Elder Scrolls oyunlarıyla karşılaştık. Sürekli değişime uğrasa da özünde hep özgürce gezebildiğimiz, dilediğimiz yere girebildiğimiz bir deneyimdi Elder Scrolls. Şimdi ise bir MMORPG olarak karşımıza çıkıyor Elder Scrolls. Bu değişim oldukça büyük ve milyonlarca Elder Scrolls severi iyi ya da kötü bir şekilde etkilendi… Bu yazıda kendi deneyimim oldukça büyük bir yer kaplayacak. Hem MMO hem de tek kişilik rol yapma oyunlarıyla Daggerfall zamanından beri haşır neşir olduğumdan dolayı, umarım bu deneyimim siz okurlarımızın iyi ya da kötü oyun hakkında bir fikir sahibi edinmesine yardımcı olur. Lafı fazla uzatmadan incelemeye geçeyim en iyisi.

The Elder Scrolls Online, Morrowind’de geçen olaylardan yaklaşık 700 yıl öncesini konu alıyor. Interregnum (2. ve 3. çağlar arasında kaosun hüküm sürdüğü ve imparatorluk tahtının bir çok ittifak tarafından ele geçirilmeye çalışıldığı dönem) sırasında, Molag Bal’ın ev sahipliği yaptığı Coldharbour’da bir hücrede gözlerimizi açıyoruz. Bundan önce oldukça detaylı bir karakter oluşturma ekranı ile karşılaşıyoruz. 3 ayrı ittifakta yer alan 9 ırktan birini seçebiliyoruz. Bu ırklar Aldmeri Dominion için High Elf (Altmer), Wood Elf (Bosmer), Khajiit, Daggerfall Covenant için Orc, Breton, Redguard, Ebonheart Pact için Dark Elf (Dunmer), Nord, Argonian’dan oluşuyor. Eğer Imperial Edition sahibi isek herhangi bir ırkı seçip istediğimiz ittifakta yer alabiliyoruz ayrıca Imperial ırkına da sahip oluyoruz. Karakter oluşturma oldukça detaylı. Yüz ve vücut hatlarına şekil verebiliyor, çeşitli dövme saç-sakal stili arasında seçim yapabiliyor ve farklı seslerden birini karakterimize verebiliyoruz.

the-elder-scrolls-online-1

Karakterimizi şekillendirdikten sonra sıra sınıf seçimine geliyor. Oyunda Dragonknight, Templar, Sorcerer, Nightblade olmak üzere 4 sınıf bulunuyor. Sanki biraz az gibi değil mi? Ancak Elder Scrolls oyunlarına aşina iseniz bu dört sınıfın sahip olduğu 3 ayrı ağaç içerisinde yer alan yetenekler oyunda edinebileceğimiz yeteneklerin çeyreğini oluşturuyor. Eski oyunlardaki gibi silah, zırh yetenekleri dışında Crafting, World, Guild, Alliance War ağaçları altında bir çok yetenek yer alıyor. Ayrıca seçtiğiniz ırka özel bir de Racial ağacı altında pasif yetenekler de bulunuyor. Zırhlar kendi içinde hafif, orta, ağır olmak üzere üç kategoride toplanırken silahlar, kılıç kalkan, çift el, ok gibi 6 kategoriye bölünüyor. Yani hangi sınıfı seçersek seçelim, izleyeceğimiz yol oyun stilimize göre şekilleniyor. İster ağır zırh giyen bir büyücü olup ok kulanabilir, ister kocaman bir baltayla haldır haldır savaşa girişen bir Nightblade olabiliriz, seçim bize ait. Oyun klasik Tank-Healer-DPS mantığına sahip olması bu seçimlerimizi etkilemiyor. Çünkü karakterimiz hamlaştığı zaman elimizin altında tüm görevleri yerine getirecek kadar yetenek bulunuyor ve her sınıf her görevi yerine getirebilir durumda. Bu yetenekleri de 5 normal 1 ultimate olmak üzere 6 slotluk bir barda topluyoruz. Dövüş sırasında olmadığımız sürece istediğimiz gibi değişim yapmak mümkün.

Bu kadar çok yeteneğe 6 slot biraz az gibi geliyor doğru. Oyunun konsollar için de hazırlanıyor olması bence bunun en büyük sebeplerinden biri. Bu durum oyunun arayüzünü de etkilemiş durumda. Gerçekten bir PC oyuncusu için ve özellikle bir MMORPG için oyun berbat bir arayüze sahip. Parti penceresi detaysız, grup arama aracı anlamsız, karakter özellik açıklamaları çok kötü. Örneğin kritik vuruş yüzdesi gibi bir özelik mevcut ve bunu arttıran ekipmanlar oyun içerisinde var ancak karakter ekranında bu özellik bulunmuyor. Tahmin yürütmemiz bekleniyor herhalde orasını çözemedim. Neyse ki oyun mod desteği ile birlikte çıktığı için oyuncular tarafından yaratılmış harita, dövüş kayıtları, parti arayüzü, çeşitli puan takipleri, envanter, quest yardımı gibi detaylı modlar bulmak mümkün. Şayet modlarla beraber düzgün bir MMO deneyimi yaşayacakken belli özelliklerden bihaber modsuz oynamanız oyundan soğumanızı sağlayacaktır.

the-elder-scrolls-online-2

Dövüş sistemi otomatik saldırı mantığından uzak, tamamen kendi kontrolümüzde olan Morrowind, Oblivion ya da Skyrim’e benzer ancak daha iyi bir sisteme sahip. 6 yeteneğimizi dövüş sırasında kullanırken ayrıca fare ile normal ve ağır saldırılar yapabiliyoruz. 15. seviyeden sonra ise Guild Wars 2’ye benzer bir sistemle 2. bir silaha geçiş yapabiliyoruz. Bu da toplam 12 yetenek demek. 6 slotun az olduğundan bahsetmiştim, bu sayede 2. silah slotuna aynı silahları koyup farklı yetenekleri kullanabilmek mümkün. Ancak bu potansiyel 4’e kadar farklı silah taşımayı gerektiriyor, Çünkü kullandığımız bir silahı 2. silah slotuna koyamıyoruz. Dövüş ister mesafeli bir şekilde oynayın ister yakından oldukça akıcı olabiliyor ama Avrupa sunucularının halen Amerika’da oluşu bu akıcılığı zaman zaman etkileyebiliyor. Bu etki en belirgin yakın dövüşte hissediliyor. En ufak bir gecikmede çorbaya dönen dövüş sistemi alınan deneyimi biraz kötü yönde etkiliyor. Yapımcılar en kısa sürede Avrupa sunucularını Avrupa’ya taşımakta kararlı olsa da oyun çıkmadan önce yapılması gereken bir olayı halen geciktirmeleri pek affedilir değil.

Yetenekleri kullanmak için Stamina ve Magicka olmak üzere 2 farklı kaynağa sahibiz. Stamina daha çok silah yeteneklerini kapsarken, Magicka diğer tüm ağaçları kapsıyor. Bir seviye atlağımızda HP, Stamina ve Magicka bir miktar artıyor ve üçünden birini seçerek bu değeri bir miktar daha ileriye götürebiliyoruz. Maksimum seviye olan 50’ye kadar bu özellikleri tercihimize göre dağıtıyor, daha sonra istersek belli bir miktar para karşılığında bu özellikleri baştan dağıtma imkanına sahip olabiliyoruz. Kullandığımız yeteneklere, silahlara ve zırhlara göre, yetenek puanı aldıkça bu yetenek, silah ve zırhlarda olan deneyimimiz artıyor ve bu ağaçlarda bulunan diğer yetenekleri tek tek açıyoruz. Tüm yeteneklerde ulaşabileceğimiz seviye maksimum 50. Bu ulaşımı hızlandırmak için istediğimiz ağaçtan daha çok yeteneği kullanıyor durumda olmamız, ya da farklı çeşit zırhları bir arada giyiyor isek tek tip zırh giymemiz gerekiyor. Seçenekler oldukça fazla bu da gayet güzel bir özellik.

the-elder-scrolls-online-3

Maksimum seviye 50 olsa da bu sadece yolun yarısı diyebilirim. 50. seviyeye ulaştığımız zaman ya da daha önce ana hikaye bitmiş oluyor. Bunun yanısıra bir de bulunduğumuz ittifakı kapsayan bir hikayeyi de bitiriyoruz. Bundan sonra Veteran denilen, son güncellemelerle 10’dan 12’ye çıkarılan yeni bir seviye sistemi geliyor. Tüm Elder Scrolls oyunlarındaki gibi görev bazlı bir gelişim mevcut. 50’ye ulaştığımızda diyelim ki Ebonheart Pact üyesi isek ve ana hikayelerimizi tamamlamışsak, Daggerfall Covenant üyesiymiş gibi oyuna devam edebiliyoruz. Bu da Daggerfall Covenant olarak açtığımız yeni bir karakter ile oyuna başlamışız gibi oluyor. Görev ve karakter gelişimi olayını bir arada incelersek oyun bize tek karaktere odaklanmamız gerektiğini üstüne basarak söylüyor gibi. Çünkü içerik olarak Veteran 10 seviyesine ulaşana kadar devasa bir zenginlikle karşılaşıyoruz. Ayrıca tüm ittifakların hikayelerini deneyim ediyoruz. Dolayısıyla aynı görevleri de farklı bir karakterle tekrarlamak sıkıcı olabilir. Tabi görevler dışında etrafı gezerek haritadaki çeşitli boss, zindan, Dark Anchor (bunlar Molag Bal’ın Tamriel’e gönderdiği dev aletler, nedenini söylersem spoiler olur)’ları bitirebiliyoruz. Diğer Elder Scrolls oyunlarına göre biraz sınırlı gibi gözükse de hikayeden ayrılıp etrafı gezmek oldukça ödüllendirici olabiliyor. Haritada gözüken bu mekanlar dışında ufak tefek Easter Egg’leri, achievement’ları etrafı gezerek bulmak mümkün (bkz. Mai’q The Liar). Evet, süper kahramanımız bu oyunda da var, kendine ait bir achievement sayfası bile var sevgili kediciğin.

the-elder-scrolls-online-4

Görevler klasik MMO mantığından uzak oyuncuyu dünyanın içine çeken bir sisteme sahip. Star Wars Old Republic bu sisteme en yakın oyunlardan biri, ama SWTOR’un aksine bu oyunda 10 domuz kes 5 odun getir gibi seslendirilmiş ve görselleştirilmiş de olsa tekdüze diyebileceğimiz görevler yok denecek kadar az. Var olanların bile Fighters Guild ve Mages Guild ağaçları altında yer alan Persuade ve Intimidate pasif yetenekleri sayesinde üstesinden gelmek mümkün. Örneğin bir NPC’nin size verdiği toplama görevini NPC’yi ikna ederek ona yaptırabiliyor ve biz daha önemli bir işe koşabiliyoruz. Ya da etrafı araştırmaktansa NPC’nin gözünü korkutarak istediğimiz bilgiye hemen ulaşabiliyoruz. Bu seçenekler görevlere çeşitlilik katmış ancak Skyrim ya da Oblivion’daki kadar detaylı değil. Görev diyalogları da eski oyunlara nazaran daha kısa, sorduğumuz sorular ve verdiğimiz cevaplar çoğu yan görevde tekdüze, bu da MMO olmanın getirdiği bir kısıtlama olsa gerek. Ancak ittifak ana görevleri ve ana hikayenin yanı sıra birçok yan görev oldukça etkileyici hikayelere sahip. Ve çoğu görevde 2 farklı seçenek mevcut ve verdiğimiz karara göre kendi gözümüzden gördüğümüz oyun dünyası değişim gösteriyor. Yapımcıların hiç olmazsa bu özellikten vazgeçmemeleri oldukça iyi olmuş. Bazen bu değişim ufak tefek sıkıntılar yaratmıyor değil. Benim ”Fringe olayı” diye tanımladığım garip bir şekilde NPC, düşman, kaynak gibi şeyleri beş metre öteden görebilirken, yanlarına gelince kaybolmaları gibi olaylara tanık olunabiliyor. Bu aslında Megasunucu’nun getirdiği bir özellik. Oyun birçok farklı özellikli mekanı bir arada tüm oyunculara sunabiliyor bu sistem sayesinde. Bizde yanmış bir köy başka bir oyuncunun gözünde normal şekilde gözükebiliyor ama oyuncuları her halükarda görebiliyoruz. 2 adım ötede dünya üzerinde değişiklik yaptığımız bir bölgeye girerken, girmeden önce gördüğümüz bazı şeyler bir anda ortadan kaybolabiliyor. Çoğu NPC, görev eşyası da kendimize özel yani başka oyuncuların gelip görevimizi altüst etmesi gibi birşey çok nadir oluyor.

the-elder-scrolls-online-5

MMO’ların olmazsa olmazı gruplaşma The Elder Scrolls Online’da da zindan, PVP, açık dünyada sürekli meydana gelen bir olay. Açık dünyada aynı Guild Wars 2’deki gibi çeşitli Boss’lara giderek ya da grup gerektiren Anchor’lara giderek o an etraftaki oyuncularla bu zorlukların üstesinden, ister grup kurarak ister kurmadan hep beraber gelinebiliyor. Düşmana hasar vermişsek bize özel deneyim puanı ve loot geliyor. Oyunda ”Need-Greed” sistemi yok. Bu açık dünyada sıkıntı yaratmasa da zindanlarda problem olabiliyor. Son gelen güncellemelerle biraz olsun iyiye gitse de zindanların ödüllendirme sisteminin üzerinde durulması gerek. 4 kişilik gruplardan oluşan zindanlarda loot ana olarak etrafa dağılmış sandıklar ve bosslardan toplanıyor. Bosstan herkese ayrı bir loot düşüyor. Ama kime ne düştüğünü göremiyoruz. Eğer arkadaş çevresi içerisinde oynanıyorsa bu pek bir problem değil. Ancak tanımadığımız kişilerle girdiğimizde, örnek olarak 6 seferdir denediğimiz bir bosstan düşen spesifik bir eşya, grupta işine yaramayan birine çıkıp bize çıkmaması ve o kişinin değiş tokuşa yanaşmaması gibi problemler doğabiliyor. Ya da kimseye oldukça zor bir dövüşün sonunda en ufak bir mavi bile çıkmayabiliyor.

Zindanların kendine has hikayeleri bulunuyor. Tüm zindanları 1-50 arasında hikayelerini bitirip tamamlayabiliyoruz. Veteran seviyesine geçildiğinde zindanlar bir hayli zorlaşmakla beraber daha önce geçmediğimiz yollardan geçip dövüşmediğimiz bosslarla karşılaşıyoruz ve hikayelerinin devamı niteliğinde yeni bir yol açılıyor. Veteran seviyesinde boss dövüşleri oldukça farklılık gösteriyor. Normal versiyonlarında dövüştüğümüz bossların çoğunda belirli bir taktik olsa da oldukça basitler ancak veteran seviyesindeki bosslar hem farklı mekanikler sunuyor hem de tüm takımın kusursuz koordine olmasını gerektiriyor. Oldukça eğlenceli dövüşler olduğunu söyleyebilirim. Veteran zindan bosslarının ödülleri de set eşyalarından oluşuyor. Tabii aynı loot sistemi yukarıda yazdığım gibi ve bu sefer set parçaları ‘Bind on Pickup’ yani değiş tokuş edilemiyor. Loot sistemi, üzerinde mutlaka değişiklik yapılması gereken bir konu. Zindanların dışında 12 kişiye kadar raid gruplarıyla üstesinden gelinebilen Craglorn bölgesindeki Trial’lar bulunuyor. Craglorn Veteran 10-12 seviyesi oyuncular için hazırlanmış bir bölge ve oldukça zor. Bu bölgedeki görevler de Trial’lar dışında 4 kişilik gruplar için hazırlanmış. Trial’lar ayrıca limitli yeniden doğma sayısına ve zamana sahip.

the-elder-scrolls-online-6

Oyunun Guild sistemi de değişik yanlarından biri. Maksimum 5 guilde üye olabiliyoruz. Guildler 500 kişiye kadar üyeden oluşuyor. Bu guildler, içerisinde bir market de barındırıyor. Marketlerde eşyalarımızı diğer guild üyelerine satıp onlardan eşyalar alabiliyoruz. Bir nevi Auction House ve bunlardan 5 tanesine sahip olabiliyoruz.

Oyunun can alıcı noktalarında biri de meslekler. Eski oyunlara aşina olanlar The Elder Scrolls Online’daki meslek sistemine yabancılık çekmeyecekler. Oldukça geniş bir meslek sistemine sahip oyunda Enchanting, Alchemy, Provisioning, Blacksmithing, Woodworking, Clothing olmak üzere 6 tane meslek bulunuyor. Enchanting çeşitli runeleri toplayıp anlamlarını çevirmek, daha sonra 3 tanesini kullanarak çevirilen kelimelere göre zırh ya da silahlara takabileceğimiz Glyphleri yaratmaktan ibaret. Enchanting oldukça zengin bir kombinasyon yelpazesine sahip. Alchemy eski oyunlardaki gibi topladığımız her bitkinin 4 özelliğini sürekli farklı kombinasyonlarla açabiliyor ve bunlardan çeşitli iksirler yaratabiliyoruz. Provisioning ise bildiğimiz ahçılık. Tüm dünyada karşımıza çıkan binlerce varil, sandık, bohça gibi yerlerden topladığımız bilimum materyalle yiyecek ve içecek yapabiliyoruz.

Blacksmithing, Woodworking ve Clothing meslekleri ortak bir şekilde yaratabildiğimiz stillerden oluşuyor. Oluşturduğumuz karaktere göre baştan bildiğimiz tek bir stil var. Diğer ırkların stillerini oyun sırasında bulabileceğimiz stil kitaplarından öğrenebiliyoruz. Irklar dışında nadir bulunan Daedric, Barbaric, Eski Elf gibi değişik stil kitapları da mevcut. Her yeni karakter tüm mesleklerin en basit üretimlerini yapabiliyor. Daha ileriye götürmek için yetenek puanlarını harcamak gerekiyor ve ustalaşmak için oldukça fazla yatırım yapmak gerek. Yukarıdaki bu üç mesleğin en can alıcı özelliği ise elimizde bulunan herhangi bir ekipmanı bir üst seviyeye taşımak mümkün. Oyun dünyasında çeşitli bölgelerde set eşyası yapılabiliyor, ancak açık dünyada ya da zindanlarda elde ettiğimiz set eşyaları yaratibildiklerimizden farklı olabiliyor. İstediğimiz bir seti bu sayede yeşilden maviye, maviden mora ve en son mordan sarıya çevirebiliyoruz. Eğer çevireceğimiz silah ya da zırhın mesleğinde usta isek harcanacak materyal azalıyor ve başarı şansı da yükseliyor.

the-elder-scrolls-online-7

Oyunun PVP’si RvR (Realm versus Realm) manatığına dayalı devasa Cyrodiil haritasında geçiyor. Her 3 ittifakın haritanın 3 ayrı köşesinde ana üsleri bulunuyor. Her üç köşede bulunan 6 Elder Scroll’ü çalıp kendi ittifakımızın kalelerinde tutmanın yanısıra, çiftlikler, değirmenler ve kuleleri ele geçirmek başlıca görevler arasında yer alıyor. Ana üsten alabileceğimiz çeşitli PVP görevleri ve haritada ittifakımız için yaptığımız herşey bize puan getiriyor ve bu puanlarla çeşitli ekipmanlar ve set eşyaları alabiliyoruz. Setler başka yerde bulunmayan özelliklere sahip. Her savaş süresinin sonunda en çok PVP puanını elinde tutan oyuncu İmparator oluyor ve yeni bir yetenek ağacına sahip oluyor.

Dediğim gibi Cyrodiil devasa. Guild Wars 2 oynamışsanız oradaki haritalarla karşılaştırınca ne kadar büyük olduğunu göreceksiniz. Guild Wars 2’deki Eternal Battlegrounds haritasının bir ucundan öbür ucuna 3 dakikada gidebilirken, Cyrodiil’de birbirine yakın 2 kulenin arası aynı sürede katediliyor. Cyrodiil aynı anda 2000 oyuncu kapasitesini destekliyor. Ekranda görebileceğimiz maksimum oyuncu sayısı da 200. Ancak devasa kale savaşlarında en ufak bir performans problemi, eksik görüntü, gecikme gibi sorunlarla karşılaşmadım. Çalınan bir Elder Scroll peşinden 100 atlı arasında koşturmaktan, bir o kadar kişinin mancınıklarla kaleye saldırmasından bahsediyorum. Bunların yanısıra Cyrodiil’in 5 şehrinde çeşitli görevler yapabiliyor, bölgede bulunan tek kişilik olsa da normallerden daha zor zindanlara girebiliyoruz. Ve bunları sürekli düşman tehdidi altında yapıyoruz. Başlarda uzun yükleme süreleri ve gecikmelerle boğuştu Cyrodiil ancak şu an genel olarak oldukça iyi bir PvP deneyimi sunuyor. Belki ufak çaplı grup PVP’sine imkan tanıyan güncellemeler getirilebilir çünkü şu haliyle kaleden kaleye güruh halinde koşuşturmacadan fazla pek bir aksiyonla karşılaşılmıyor, şayet tüm haritayı bitirmeye uğraşmıyorsanız.

the-elder-scrolls-online-8

Oyun Hero Engine üzerine kurulu. Daha önce Old Republic’de tanık olduğumuz bu motordan öncelikle hiç umutlu değildim. SWTOR benim için performans açısından çok sıkıntılıydı. Yapımcıları tebrik ediyorum, The Elder Scrolls Online hem güzel gözüküyor hem de performansı çok iyi, bunun en iyi kanıtı da PVP sırasında görülüyor.

The Elder Scrolls Online ne bir Skyrim ne de dalında çığır açan bir MMORPG değil ancak harcadığınız zamana değecek kadar eğlenceli, bol içerikli bir oyun. Her MMO gibi, görev bugları bunların başında olmak üzere, çıkış sonrası problemlerle cebelleşiyor. Oyunu erken erişimden beri oynadığım için şunu söyleyebilirim ki ortalamanın üstünde bir çıkış yaptı ve her güncellemede daha da iyiye gidiyor. Şu sunucuları da taşısalar çok daha iyi olacak. Aylık ücret ödemek şu zamanda etrafımızı saran F2P oyunlar yüzünden zor gelebilir ancak F2P oyunların saçma ‘Shop’ para tuzağından eser olmayan The Elder Scrolls Online’da verdiğiniz paranın karşılığını alıyorsunuz. Yalnız çok kötü bir forumları var değinmeden edemeyeceğim, oyundaki sorunlar beni bu kadar rahatsız etmedi. Ciddi bir TESO topluluğu için sitelerinin forum bölümünü adam etmeleri lazım.

The Elder Scrolls Online’a Ait İlk Video Geldi

Bethesda bekleneni oyunculara verdi. Nihayet The Elder Scrolls Online’ın ilk oynanış videosu yayınlandı. Videoda yapımcılar oyun hakkında bizzat bilgiler de veriyor. Okumaya devam et The Elder Scrolls Online’a Ait İlk Video Geldi