Domina İnceleme

Domina İnceleme

Yeter futbol menajerlik oyunları oynadığınız. Domina ile biraz da gladyatör eğitin, “Lanista” olun, “Dominus” olun.


Bağımsız oyun geliştiricileri PC oyunculuğunu kurtardılar. Türkiye’deki Global Game Jam faaliyetinde birçok kez jürilik yapmış biri olarak istekli ekiplerin bırakın 48 saati 24 saatte bile harika işler ortaya koyabileceğini gördüm. Steam’i de unutmamak lazım. Steam sayesinde PC oyunculu kesinlikle büyük bir sıçrayış yaptı. Greenlight da bu sıçrayışı çok daha ileri taşıdı. Çünkü prosedürleri zor olan konsollar için oyun geliştirmek ciddi anlamda bir külfet. Fakat PC’de böyle bir durum söz konusu değil. Oyuncuların sosyal medyası haline gelmiş olan Steam de bağımsız geliştiricilerin önünü açınca bugünlere erişebildik. Ancak bir sıkıntı var bu iyi durumu suistimal edenler de olabiliyor. Gerçekten oyun olmaktan uzak, çöp hücumuna uğrayan Steam Greenlight sistemi arasından iyi oyunları seçmek için fazladan güç harcamaya başladık.

Domina, Steam Greenlight’ın iyi niyetini suistimal eden bağımsız geliştiricilerin oyunları arasından sıyrılarak çıkan bir yıldız diyebilirim. Önce künyesine bir bakalım. DolphinBarn adlı Kanada menşeili bağımsız oyun geliştiricisi ekip tarafından oyun dünyasına kazandırılan Domina, birçok farklı türü bünyesinde özümsemiş bir oyun. Aksiyon var, strateji var, hayatta kalma var, simülasyon var, rol yapma var, var oğlu var… Kendimce güzel bir yakıştırma da buldum Domina için “gladyatör menajerlik oyunu” diyorum. Gerçekten böyle, şimdi ne demek istediğimi çok daha iyi anlayacaksınız. İçeriğe geçmeden önce “gladyatör” etiketinden aklınızda “yetişkinlere göre bir oyun”, “Roma’nın iğrençlikleri” gibi alakalı etiketler canlanmış olmalı. Eğer olduysa doğru düşündünüz, olmadıysa da öğrenmiş oldunuz. Oyunu ufaklıklara kesinlikle önermiyorum, her ne kadar sevimli gözükse de baştan söyleyeyim Domina yetişkinler için.

Sınırlardaki olumsuzluklar, devlet kurumlarındaki yozlaşma ve sivil halkın rahatsızlıkları yüzünden Roma’nın ihtişamı sekteye uğramış durumda. İmparator, bu buhranı atlatmak için ekonominin canlanması gerektiğini düşünüyor. Bu canlanma için de en ideal yol amansız mücadelelerin yaşandığı, gladyatörlerin çarpıştıkları ve muhteşem organizasyonların düzenlendiği şampiyonalar! Domina da işte böyle bir atmosferi konu alıyor. Biz ise bu atmosferde bir gladyatör eğitim arenasının (ludus) sahibi (dominus) ve aynı zamanda eğitmeni (doctore) rolünü üstleniyoruz. Sadece ludus yönetmekle kalmıyor gladyatör ticareti (lanista) de yapıyoruz. Hadi bir sıfat daha ekleyeyim, bu işlerin yanı sıra gladyatör (gladiator) rolüne de bürünebiliyoruz. Kulağa gayet dolgun geliyor değil mi? Çapı küçük ama içeriği dolgun olan Domina’ya merceğimizi şimdi daha da yakınlaştıralım.

Ailemizden bize kalan bir ludus var, fakat durum hiç iç açıcı değil. Ancak imparatorun verdiği karar da tam bizim için bir fırsat. Batık bir gemiden farkı olmayan bu mirası bir çöp yığını olmaktan kurtaracak şampiyonaya katılarak büyük ödülü elde etmeliyiz. Burada bir not düşmem lazım, Domina’daki karakterimiz bir kadın. Bunu yapacağız ama nasıl? Hikayeye göre biçare durumdayken daha önce babamıza hizmet eden doctore’yi işe alıyoruz ve akabinde şampiyonaya gidiş yolundaki ilk müsabakaya elimizdeki en iyi gladyatör ile çıkış yapıyoruz. Olaylar bundan sonra daha bir şekilleniyor. Çünkü başarımız dikkat çekiyor ve imparatorluğun siyasi kanadından üst düzey bir yetkili (Magistratus) ludus’umuza geliyor. Bize köle sağlayabileceğini söylüyor. Bu şekilde nüfuzumuz artmış oluyor.

Bir müsabaka daha gerçekleşiyor. Akabinde ludus’umza biri daha geliyor. Üzerindekilere bakılacak olursa bu bir asker! Kendisini tanıtan adam bir ordu komutanı (legatus). O da Magistratus gibi bize öneride bulunuyor ancak çok daha iyi fakat iyi olduğu kadar da pahalı bir öneri… Direkt olarak bize gladyatör satabileceğini ama bunun bize pahalıya patlayacağını söylüyor. Elde ettiğimiz başarıdan dolayı imparatorluğun askeri ve siyasi kanadıyla bağlarımızı kurmuş oluyoruz. Her şey çok güzel ilerliyor, kayıplar da versek ludus’u bize miras bırakan babamıza karşı kendimizi kanıtlıyoruz. Nefesleri sayılı olan bu ihtiyar, bizi çağırtıyor. Şampiyona için bölgesel şampiyonalarda başarı elde etmemiz gerektiğini söylüyor. Böylece zenginlerin düzenledikleri müsabakaların yanı sıra şampiyona için asıl dönüm noktaları olan ve yenilmez şampiyonlar ile yüzleşeceğimiz zorlu arena dövüşlerinden geçmemiz gerektiğini öğreniyoruz.

Günler ilerlerken beklenmedik bir gelişme yaşanıyor. Magistratus’u öldürmemiz için bize bir haber ulaşıyor. Elbette bunu kabul etmiyoruz, çünkü o başarımızı takdir etmiş ve ludus’umuza katkı için önerileriyle gelmişti. Kendisini bu girişime karşı uyarıyoruz. Bundan çok memnun olduğunu iletiyor, aramız daha da iyileşiyor. Hatta Magistratus, İmparatorluk’ta çalışmaya başladığından beri ölüm tehditleri aldığını bize iletiyor. Fakat ilerleyen günlerde bizim yapmadığımız bu kötü girişimi başkasının yaptığını öğreniyoruz. Şehirde bir yemek esnasında zehirlenerek öldürüldüğü haberini duyuyoruz. Bu haber üzerine bir başka gelişme daha yaşanıyor. Daha önce arenada özgürlüğünü kazanan bir gladyatör, markette bir hırsızlık yapıyor. Yakalanınca bize getiriliyor çünkü hala derisinde bizim ludus’umuzun damgası var. Bu problemi çözmek için market sahibine 1 altın ödüyoruz. Ancak başıboş kalan evsiz gladyatör onu bu durumdan kurtardığımız için yeniden hizmete girmek istediğini iletiyor. Özgürlüğünü elde etmiş de olsa çulsuzun teki, ludus’taki birkaç tas su ve yemek hatta kalacak yer onun için bir rüyaya dönüşmüş durumda. 1 altına tecrübeli bir gladyatör, hiç de fena değil…

Evet, bu kadar edebi anlatım yeter. Kısmen hikaye tabanlı (AAR – after action report/review) denilen tarzda Domina’ya sizler için bir giriş yaptım. Pikselleri çok net sayılabilen, toplam boyutu 300MB etmeyen bu bağımsız bakın nasıl beni moda soktu. Adeta yaşıyorsunuz. Tabi bu yaşama kısmı oyuncu profiline göre değişebilir. Tarih severseniz yaşama hususu had safhaya ulaşıyor. Öyle ki, yemin ederim, yönetimi yapay zekaya bıraktığım tüm dövüşleri tezahürat tutarak izledim. Hatta beklenmedik sonuçlar yaşandığında suratım düştü, azım açık kaldı, neler neler…

Dinamiklerimizi anlatmaya başlayayım. Savaşçı eğitiminin gerçekleştiği bir okulu işletiyorsunuz. Öncelikle bir para lazım değil mi? Başlangıçta miras edindiğiniz için biraz paranız var. Sonra da hayati ihtiyaçlar yeme içme geliyor. E bunun için de biraz stoğunuz var. Ancak gün aşırı hayati ihtiyaçlar azalıyor. Bunun için de arayüzdeki markete erişim sekmesinden alım satım yapabiliyorsunuz. Alım satım işlemini gerçekleştirirken market sekmesinde “pit fight” yani kuralsız dövüşler düzenleyebileceğinizi ve yeni işçiler alabileceğinizi görüyorsunuz. Paranıza ve okul anlayışınıza göre alabileceğiniz bir sürü işçi sınıfı mevcut. Doktor, ajan, mühendis, demirci, eğitimci, tüccar, kara büyücü (Heruspex), çiftçi, içki tüccarı, din adamı ve şair arasından doctore’yi saymazsak aynı anda çalıştırabileceğiniz 3 meslek erbabını ludus’unuza alıyorsunuz.

Bir kereye mahsus para harcayarak aldığınız bu işçiler, her gün belli miktarda yiyecek içecek tüketiyor. Ek olarak kendilerine yapmalarını söylediğiniz her iş için de yine belli kaynakları ve geçen zamanı gözden çıkarmanız lazım. Misal ben doktor alıp ağrı kesici teknolojisini uygulamaya başlayalım dediğimde belli bir harcama yapmanın yanı sıra günün de geçmesini bekledim. Bu esnada yaralanan gladyatörlerimin iyileşmesine doktor odaklanamadığı için 1 altın harcayarak harici şekilde iyileşmelerini sağladım. Eğitimciye savaşçılarımın mücadeleye daha iyi odaklanması için bu alanda bir çalışma yapması emirini verdim. Aynı anda doctore’ye de kılıç kontrolünü artıracak eğitimi vermesi için ödeme yaptım. Her işçinin o kadar güzel faydaları var ki, yaz yaz bitmez. Bir örnek daha vereyim. Kara büyücümüz Heruspex’e bir sonraki karşılaşmadaki rakip için büyü yaptırdım, böylece rakip savaşa hem can puanı düşük çıktı hem de gayet kötü savaştı. Bu büyü için her kaynaktan (altın, yemek, su, içki, zaman) 1 adet harcadım. Ancak sonraki müsabakanın rakibine büyü yapma fiyatı +7 değer artış gösterdi ki oyunun sonuna doğru bu değerler fırlar gider. Bu yüzden büyücüyü kovdum yerine başka işçi aldım. O ana kadar elde ettiğim başarı da yanıma kar kaldı.

Gladyatörlere değinelim. Hepsi bir isme ve profile sahip. Dünyanın farklı yerlerinden, birçok savaşçınız olabiliyor. Gladyatörler murmillo (iki elde kılıç), thraex (kılıç ve kalkan) ve retiarius (mızrak, kalkan, ağ) olmak üzere üç sınıfa ayrılıyor. Psikolojisini, canını, ağırlığını (yüklerinin ağırlını da), eğitim kategorilerini ve yetilerine kadar birçok detayı görebiliyorsunuz. Ek olarak gladyatörlere karşı ölümle cezalandırma, özgürlük verme, satma ve ödüllendirme gibi seçeneklerimiz de mevcut. Gladyatörleriniz gerek ludus’taki çalışmaları gerek dövüşlerde elde ettiği başarılarla ve işçilerinizin sağladıkları katkıları ile tam bir şampiyona dönüşebiliyor. Ek olarak sizin para harcayarak savaşçılarınız için satın alacağınız çeşitli teçhizatlar (gerçekten çeşitli) ile ortaya ölüm makineleri çıkıyor.

Peki ya dövüşler? Oyunda şampiyonalar, devlet adamlarının özel müsabakaları ve kuralsız dövüşler olmak üzere üç mücadele alanı var. Müsabaka zamanı geldiğinde yeni bir pencere açılıyor. Bu pencerede her detaya ulaşabiliyorsunuz. Kim organize ediyor, ödül ne, harcama lazım mı, gladyatör yenilirse hayatta kalma şansı tanınıyor mu ve kaç gladyatör hangi şartlarda savaşacak gibi bilgiler bu ekranda yer alıyor. Eğer devlet adamlarının düzenledikleri müsabakaları geri çevirirseniz bağlarınız kötüleşiyor. Kötüleşince ödüller ve düşmanın gücü (tespit ettiğim kadarıyla) artıyor. Yani sizin önünüzü kesmeye çalışıyorlar. Olumsuz tutumlarını rüşvet vererek düzeltebilirsiniz. Bazen öyle maçlar talep ediyorlar ki tam donanımlı 4 gladyatöre karşı benden 4 gladyatör istiyorlar, o an bende adam gibi 2 tane var, ne yapacağım? Ya geri çeviriyor ya da 1 tanesini kendim yönetecek şekilde kabul ediyorum.

Evet, yapay zekanın dövüşmesinin yanı sıra siz de bu piksellerden oluşan savaşçıları yönetebiliyorsunuz (doctore’nin mind control özelliğini açmalısınız). Ancak gerçekten zor. Sadece X düzleminde olsa sıkıntı yok, hemen aklınıza Apoteon gelsin, ancak Y düzlemi işin içine giriyor. Savaşçınızı siz yönettiğinizde pixelli ve boyutu kısıtlı bu savaş alanında gerçekten zor durumlara düşebiliyorsunuz. Yani siz For Honor, Chivalry: Medieval Warfare veya Mount & Blade’de efsane bir dövüşçü olabilirsiniz. Ancak burada dinamikler gereği eliniz ayağınıza dolaşabiliyor. En iyi ve güçlü savaşçınızı yapacağınız bir hata yüzünden kaybetme riskiniz çok ama çok yüksek. Yapay zeka size nazaran daha başarılı ve talih faktörü ciddi anlamda yüksek olduğundan izlemesi çok daha eğlenceli. Bence siz menajerliğe devam edin. Menajerlik ile oyunu bitirince hem dominus hem gladyatör rolünü üstleneceğiniz yeni bir oyuna başlayabilirsiniz.

Gladyatör denince akla zorlu şartlar barındıran arenalar da gelir. Oyunda kimi zaman gladyatörünüzün ayağı zincirle yere bağlı olacak kimi zaman da aslanlar arasında dövüşecekler. Zorlu şartları aşmanın güzel yanları var. Oyun size “perk” diyebileceğimiz bir özellik sunuyor. Oyunun başında ve bazı müsabaka sonlarında özellik “Jupiter blessing” adı altında özellik kartları kazanıyorsunuz. Bu kartlar gladyatörlerinizin yetilerini güçlendiriyor. Daha hızlı kılıç sallama, defans değerini artırma, savaş anında can yenilenmesi gibi bir sürü kart mevcut. Bir keresinde öyle bir gladyatör oluşturdum ki kendinden 4 kat daha güçlü olan bir şampiyonu hiç darbe almadan 3 vuruşta öldürmüştü. Sonraki müsabakada yanlış bir tıklama yapmışım, gladyatörü yapay zeka yerine ben yöneteceğim demişim. Tabi bunu bölgesel şampiyonanın baş gladyatörü, benim savaşçımın kellesini aldığında fark ettim. Saniyelik bir gecikme bir sürü zaman ve para harcadığım kahramanımın canına mal oldu. Elbette benim için oyun da orada bitti.

 

Oyunun rol yapma tarafı da başarılı. Sürekli bir mesaj geliyor, bir şeyler yaşanıyor, birçok seçeneği mevcut olan bu vakalara karşı verdiğiniz tepkilerin size geri dönüşleri oluyor. Çoğu zaman bu vakalar devletin askeri ve siyasi kanadı ile aranızdaki ilişkiyi etkiliyor. Elbette, gladyatörlerinizi etkileyen olaylar da yaşanabiliyor. Bir keresinde aslan yakaladım. Eğit seçeneği vardı ancak eğitemedik ve kaçtı, talih durumu söz konusu, başka oyunda yine yakaladım bu sefer ludus’a koyabildim. Birden çok gladyatör seçenekli savaşlarda, örneğin 3vs3, bu aslanı kullandım. 2 gladyatör 1 aslanı turnuvaya sürdüm ancak kazanamadık. Bir başka rol yapma dinamiği de gladyatörlerinizin yetilerini hangi oranda artıracağını seçebiliyor oluşumuz. Murmillo sınıfı çok hızlı olmalı, kalkan kullanmıyor, rakipleri genelde yavaş olacağı için bu sınıf gladyatörlerinizin agility dediğimiz (çevik) yönde daha fazla kendini geliştirmesini ayarlayabilirsiniz.

280 MB’lık bir oyun için çok uzun bir yazı oldu. Fakat gerçekten içimden yazmak geldi. Oyun gerçekten eğlenceli. Peki bu kadar övdük, izah ettik hiç mi olumsuz bir yanı yok? Var, hem de birkaç tane. Öncelikle zaman akışını, şampiyonanın geleceği tarihe doğru hızla ilerliyoruz. Zamanı yavaşlatma ya da duraklatma gibi bir seçenek yok. Savaşlar da birkaç saniye içerisinde sonlanıyor. Yani oyunun pek de uzun soluklu olduğunu söyleyemem ama yeniden oynatma (Bkz The Binding of Isaac) konusunda çok başarılı. Zaten oyunu başarılı şekilde sonlandırmak da hiç kolay değil. Bu yüzden birçok kez baştan başlayacaksınız. Ek olarak kayıt yapma yok (save), Total War’lardaki legendary veya Europa Universalis’teki ironmode gibi sadece oyundan çıktığınızda kaldığınız yerden devam edebiliyorsunuz, geriden başlama diye bir şey yok. Bir de tenik bir hata var ki o da ilerleyen saatlerde canınızı sıkıyor. Oyun içerisinde günler geçtikçe ve ludus alanı gladyatörler ile doldukça farenizi hareket ettirdiğiniz anlarda anlık FPS düşüşleri ve lag’lar oluşuyor. Bu problemler bildirilmiş durumda, geliştirici her şeyden haberdar, çok sık olmasa da 2-3 güne bir güncelleme geliyor.

Son sözlerimi söylemeden önce müziklere ve gif desteğine değinmek istiyorum. Ekibin başını çeken ve bir türlü gerçek adını öğrenemediğim Bignic takma adını kullanan arkadaşın elinden her iş geliyor. Beste, tasarım, kod gibi birçok hususta başarılı. Özellikle oyunun müzikleri harika. Eğer müzikleri beğenirseniz ayrıca satılan soundtrack paketini alabilirsiniz, içerisinde bir sürü parça mevcut. Sadece Domina değil, başka oyunları oynarken bile dinleyebilirsiniz, o derece sevdim ben. Gif ise, evet, bildiğiniz gif. Bu formatta çıktı alabiliyoruz. Ama neyin çıktısını? Gladyatör dövüşlerinin son saniyelerini dövüş bitiminden sonra Facebook ve Twitter profilinizde paylaşabiliyorsunuz. Yazının aralarına birkaç tanesini gördünüz, işte bu gif’leri oyunun sağladığı özellik ile alabildim.

Domina, birkaç gün önce sizlere tanıttığım indie’ler gibi, bu senenin başarılı bağımsız oyunlarından bir tanesi. Yine diğerleri gibi Domina’nın fiyatı da gerçekten cebe çok uygun hatta daha ucuz. Yahu 18 TL. Bir iskender menüsünden çok daha ucuz. Ve böyle bir oyun bana bu kadar dil döktürdü… Gözünüz kapalı edinebilirsiniz, ben bizzat öneriyorum. Öyle ki bu yazı bittikten sonra oyunu başarılı bir şekilde bitirmek için uğraşmaya devam edeceğim. Hatta yeter, ben kaçtım… :)

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
561
Bu yazıyı paylaş :
Genel Ortalama 80

Yeter futbol menajerlik oyunları oynadığınız. Domina ile biraz da gladyatör eğitin, “Lanista” olun, “Dominus” olun. Bağımsız oyun geliştiricileri PC oyunculuğunu kurtardılar. Türkiye’deki Global Game Jam faaliyetinde birçok kez jürilik yapmış biri olarak istekli ekiplerin bırakın 48 saati 24 saatte bile harika işler ortaya koyabileceğini gördüm. Steam’i de unutmamak lazım. Steam sayesinde PC oyunculu kesinlikle büyük bir ..

Sonuç OFD: 80.0% 80 Harika
Gladyatör okulu yöneticiliğinin yanı sıra size bir gladyatör olma imkanı da sunuyor. Görsel tasarımda piksel piksel olduğuna bakıp olumsuz bir yargıya kapılmak kesinlikle büyük bir hata olur. Birçok AAA kalitedeki yapıma nazaran daha çok eğlence ve yeniden oynanabilirlik sunan içeriği senenin parmakla gösterilen oyunlarından olmasına yetiyor. Kütüphanenize ekleyebileceğiniz başarılı bir yapım daha!

Oyunun Steam sayfası:
http://store.steampowered.com/app/535230

Benzer Yazılar

Expeditions: Viking İnceleme

Expeditions: Viking İnceleme


OFD: 80.0%

Expeditions: Viking İnceleme

OFD: 80.0%

Expeditions ailesinin yeni üyesi Expeditions: Viking'e mercek tutuyoruz. Vikingler! Tarihe hiç de hoş olmayan şekikde kayıtlarla geçmiş bir kavim. Avrupa tarihinde hep korkuyla bahsedilen, yaptıkları meşhur akınlarla Avrupa şehirlerinde tabiri caizse taş üstünde taş, baş üstünde baş koymayan...

Football Manager 2017’ye Özel İndirim

Football Manager 2017'ye Özel İndirim


Football Manager 2017'ye Özel İndirim

Türk Telekom Playstore, efsane menajerlik simülasyonu "Football Manager 2017"ye özel indirimini başlattı. Playstore, FM17'yi 25 - 28 Mayıs 2017 tarihleri arasında 45 TL'lik özel indirimle oyunseverlerle buluşturuyor. Türk Telekom'un oyunseverlere 4 bine yakın seçenek sunan dijital oyun...

Aral 2017 Yaz İndirimlerini Başlattı

Aral 2017 Yaz İndirimlerini Başlattı


Aral 2017 Yaz İndirimlerini Başlattı

Aralgame, sevilen oyunlarda indirimler yaparak yaz tatiliniz şenlendiriyor. Bu yaz tatilini keyifle geçireceğiniz oyun kampanyası başladı! Oyuncuların yüzünü güldürecek her türden oyunda başlayan indirimler, 22 Mayıs – 2 Temmuz 2017 arasında devam edecek. İster aksiyon ister yarış tutkunu...

Kimler Neler Demiş?

İlk Yorum Hakkı Senin!

Bildir
avatar
wpDiscuz