Aven Colony İnceleme

Aven Colony İnceleme

Uzayda kolonileşmenin planlarının yapıldığı şu sıralarda şehir kurma simulasyonu türünü uzaya taşıyan Aven Colony nasıl bir oyun olmuş?

Şehir kurma simülasyonlarının bendeki yeri ayrıdır. Bunun nedeni bir strateji oyuncusu olarak içindeki strateji unsurları barındırması kadar; 2003 yılının sonlarına doğru sahip olduğum ilk bilgisayarımla beraber gelen ilk bilgisayar oyunumun yine bir şehir kurma simülasyonu olan Simcity 4 olmasıdır. Tabi daha sonra oyun dünyasının içine bir daha çıkmamak üzere dalıp çeşit çeşit oyunlar oynasam da her şehir kurma simülasyonu beni geçmişimde uzun bir yolculuğa çıkarır. Özene bezene, her bir detayına dikkat ederken sıkılıp dev robotlarla, UFO’larla yahut meteor saldırılarıyla onca saatlik emeğimi kendi ellerimle heba ederdim. Hey gidi günler hey…

Aven Colony duyurulduğunda da diğer tüm şehir kurma simülasyonlarının duyurusunda olduğu gibi çok heyecanlanmıştım. Üstelik bu sefer işin içine uzayın girmesi heyecanımı kat be kat arttırmıştı. Betasında umut vaat eden bir yapım olarak gördüğüm Aven Colony nihayet çıkışını yaptı. Mothership Entertainment tarafından geliştirilen ve Team17 tarafından dağıtılan uzaydaki ilk koloni yerleşimlerinin valiliğini yaptığımız Aven Colony’ye daha yakından bakalım.

Aven Colony, insanoğlunun kirleteceği ve yavaş yavaş yok edeceği yeni kurban pardon gezegenler araması fikrinden hareket eden, anlayacağınız bir bilim-kurgu arka plan hikayesine sahip. Başlangıçta çok az sayıda ‘’kolonist’’ ile, Amerika’dan sonra bir kez daha, ‘’yeni dünyalar’’ keşfettiğimiz Aven Colony’de nispeten yaşanabilir gezegenler üzerine insanoğlunun yeni yaşam alanlarının temellerini biz atıyoruz. Aven Colony diğer şehir kurma simülasyonların neredeyse hepsinde olduğunun aksine oyuncularına sadece ‘’sandbox’’ oynanış sunmuyor, ilk ikisi oyunun temel mekaniklerinin anlatıldığı ‘’başlangıç eğitimi’’ olan toplamda 11 senaryo sunuyor. Her birinde farklı hikayelerin döndüğü bu senaryolarda aslında oynanış ne yazık ki tekrar ediyor. Her birinde başlangıçtaki küçük kolonimizi büyütmemiz, yeteri kadar büyüdükten sonra da istediği ‘’özel’’ binayı inşa etmemiz gerekiyor. Ancak burada her bir senaryonun farklı haritalarda geçmesi takdir edilecek bir tercih olmuş.

İster senaryolardan birinde ister sandbox modunda başlayın ilk yapmanız gereken koloninizin enerji ve su ihtiyacını gidermek olacak. Bunları hallettikten sonra kolonistlerinizin beslenmesi için tarlalar inşa etmeniz gerekecek. Ve elbette yeni kolonistler için yeni yaşam alanları da yapmanız lazım. Olur da bu en temel görevleri unutur yapmazsanız bunları ‘’görev’’ olarak oyun size hatırlatıyor. Açıkçası görev sisteminin, bu kadar basit olsa da, zaten yapmanız gereken işleri yapmanız karşılığında birtakım bonuslar vermesi ne kadar hoş olmuşsa sürekli aynı görevleri görmek de bir bu kadar can sıkıyor.

Oyundaki zaman sistemi de bir hayli ilginç. Yeni bir dünya ile yeni bir zaman sistemini benimsemişiz gibi. Temel olarak mevsimlere ayrılan zaman sisteminde her bir mevsim 37 saat sürmekte. Mevsimler de ise bir farklılık yok; ilkbahar, yaz, sonbahar ve kış olmak üzere 4 mevsim bulunuyor. Kış hariç diğer mevsimlerin oynanışa bir etkisi yok. Ancak kış dünyadakine oranla daha sert geçiyor. Sert geçen kış süresince enerji elde etmek için kullandığımız binalardan güneş panelleri daha verimsiz hale geliyor. Yapabileceğimiz tarım alanlarından olan tarlalardan hiç verim alınamıyor. Ancak bu olumsuzluklara karşı söylediğim binaların alternatifleri de oyun bize sunmuş. Örneğin enerjinizi jeotermal enerjiden elde edebilirsiniz. Fakat jeotermal enerji santralini ancak yeraltındaki enerjinin çıktığı delikler üzerine inşa edebiliyorsunuz. Ya da rüzgâr gülleri inşa etmeyi tercih edebilirsiniz, fakat bunlar da harcadığınız kaynağa oranla az miktarda enerji üretiyorlar. Yine tarlalar yerine daha fazla kaynak ve enerji harcayarak, tarlaya oranla daha az verimli olan, seralar inşa edebilirsiniz. Özetle kışlar oyunun oyuncularını stratejik karar vermeye yönelten bir dinamik olmuş.

Aven Colony’de yer alan diğer binalar ise muadillerinden çok farklı değil. Temel olarak aynı hizmetleri görseler de oyunun atmosferine uygun olarak sunulmuşlar. Mesela insanın olduğu yerde suç da işlenir, haliyle emniyeti sağlamak gerekir: Aven Colony’de asayişi ‘’polis drone’’lar sağlıyor. İnşaatlar da aynı şekilde ‘’drone’’lara teslim edilmiş. Aynı şekilde kolonistlerimiz ulaşımlarını kolonileştirmeye başladığımızdan gezegenin yüzeyiyle doğrudan temas ettirmeyen inşa ettiğimiz korunaklı tüneller aracılığı ile sağlıyorlar. Dünya ortamından çok farklı bir ortamda olduğumuzu hissettirmesi açısından bu detaylar açıkçası hoşuma gitti.

Aven Colony’nin mekan tasarımları da bir başka artısı olmuş. Uzayda daha yaşamış olmadığımdan, mekân tasarımlarının ne kadar gerçekçi olup olmadığını tartışacak değilim. Uzayı konu alan diğer tüm oyunlar ve hatta sinema filmlerin de olduğu gibi burada da yapımcıların hayalindeki uzayı ve gezegen ortamları görüyoruz. Fakat burada çevre ile etkileşiminin ve çevrenin oynanışa etkisinin yeterli olduğunu söyleyemem. Mesela buzullarla kaplı haritada çevrenin etkisinin sadece tarım yapamamakla sınırlı kalması, soğuğun ve karın başka bir etkisi olmaması, ya da çöl barındıran haritada devasa solucanın her ne hikmetse daha önce açtığı delikler haricinde inşaya açık alanlardan hiçbir zaman fırlayıvermemesi bence çok anlamsız olmuş. Aynı şekilde örneğin güneş panellerinin buzullarla kaplı harita da çöllerle kaplı harita da aynı verimliliğe sahip olması garip olmuş.

Harita çeşitliliği de oyunun eksik yönlerinden biri olmuş. Oyunda her ne kadar oynanabilir 9 harita varmış gibi gözükse de aslında haritaların büyük bir kısmı birbirleri ile benzer nitelikte. Bu benzerleri saymazsak oyunda 3 farklı haritanın olduğunu söyleyebilirim. Hatta daha önce bahsettiğim çevrenin etkisinin azlığını da hesaba katarsak neredeyse her harita diğerinin aynısı bile diyebilirim.

Oyunda ticaret de mevcut. ‘’Ticaret merkezi’’ denilen diğer koloni yerleşimlerinden gelen dost uzay gemilerinin iniş kalkış yaptığı bina aracılığı ile ticaret yapar hale geliyoruz. Ticaret oldukça basit, ticaret merkezine tıklayıp bizde olan gıda veya hammaddeleri ihraç edip karşılığında yine aynı şekilde gıda veya hammadde ithal ediyoruz. Fakat burada değinmek istediğim asıl mevzu, ticaretin oynanışa adeta hile gibi etki etmesi. Muhakkak her bir haritada fazlaca elde ettiğiniz bir ürün veya hammadde olacaktır. Dolayısıyla bunu ihraç edip ihtiyaç duyduğunuz maddeyi ‘’hiçbir sınırlamamaya tabi olmadan’’ ithal edebilirsiniz. Ticaretin bu kadar kolay olması oynanışı önemli ölçüde baltalamış.

Aynı şekilde kolay ve herhangi bir derinliği olmayan bir başka mekanik araştırmalar. Oyunda araştırma yapabildiğimizi gördüğümde açıkçası heyecanlanmıştım. Oynanışa farklılaştıracak çok önemli bir mekanik olabileceğini düşünmüştüm. Fakat dediği gibi gayet yüzeysel bir mekanik olmuş. İnşa ettiğimiz ‘’araştırma merkezi’’ne tıklayıp yapılabilen araştırmaları seçmek yeterli, hatta isterseniz tümünü bile seçebilirsiniz. Üstelik hiçbir araştırmanın diğerinden hemen hiçbir noktada farklılığı yok. Hemen hepsi yeni gıda maddeleri, hiç değilse yeni gıda maddelerinin üretiminde kullanacak bileşenler. Bu araştırmaları yapılırken hiçbir dahliniz yok.

Aven Colony’nin güdük kalan mekaniklerinden bir diğeri de kolonistler. Belli sayıda kolonistle başladığımız her oyunda önce ‘’göç merkezi’’ inşa edip ardından kolonistlerin yaşamını sürdürdüğü habitatların sayısını arttırıp yeni kolonistlerin kolonimize gelmesini sağlıyoruz. Kolonistlerin işlevi inşa ettiğiniz binalarda çalışmakla sınırlı, fakat istekleri çok daha fazla. Çok mutlu olan kolonistlerin bir anda her şeyden ve özellikle de valileri olarak sizden nefret eder hale geliyor. Böyle bir anda mutsuz olan bu kolonistleri tekrar mutlu etmek ise ne kadar çaba sarf ederseniz edin aynı şekilde kolay olmuyor. Mutsuz olan kolonistler protesto yapıp greve gidince binalar işlememeye başlıyor. Bu da yetmezmiş gibi sizin de belirleyebildiğiniz belli aralıkla yapılan seçimlerde mutluluk oranı yüzde ellinin altına düşerse oyunu kaybetmiş oluyorsunuz. Herhalde yapımcıların oynanışı farklılaştırma çabasının bir sonucu olan bu durum gerçekten çok can sıkıcı hale gelebiliyor. Burada bir dengesizliğin olduğu aşikar.

Aven Colony’nin bir zaman tekrara bağlayan, bir diğerinden farklı olmayan oynanışını renklendiren ve muadillerinden ayrıştıran mekaniği ‘’seferler (expeditions)’’ olmuş. ‘’Sefer merkezi’’ adındaki binayı çok fazla nanitten ve enerjiden fedakarlık ederek inşa ettikten sonra bu bina aracılığı ile üzerinde bulunduğumuz gezegen üzerindeki noktaları keşfetmek veya analiz etmek üzere seçmek yeterli. Bu aşamadan sonra bu seferler üzerinde başka herhangi bir dahlimizin olmaması eleştiriye açık olsa da zaman zaman gelen olay metinlerini okumak yine de eğlenceli. Ancak burada da ciddi bir potansiyelin iyi değerlendirilmediğini ne yazık ki ifade etmek zorundayım.

Aven Colony’nin grafiklerine geldiğimizde genel olarak başarılı olduğunu söyleyebilirim. Ancak burada inşa ettiğimiz tüm binaların aynı gri tonundaki renge sahip olması göze çok da hoş gelmediği gibi binaların birbirinden ayırt edilmesini neredeyse imkânsız hale getirmiş. Kış mevsimi geldiğinde devreye giren animasyonları özellikle çok beğendimi söylemek isterim. Özetle Aven Colony en azından ortalama üstü grafikleri ile yüz güldürüyor.

Özetle Aven Colony  ‘’seferler, araştırmalar’’ gibi benzerlerinden kendisini ayrıştıran mekaniklerini iyi değerlendiremeyerek çok büyük olan potansiyelini iyi değerlendiremese de en azından mevcut mekaniklerini büyük çoğunlukla iyi işleterek benden ortalamanın üstünde bir puan almayı başarıyor. Siz de benim gibi şehir kurma simülasyonlarını seviyorsanız Aven Colony oyun kıtlığının yaşandığı şu sıralar yaz tatilinizde sizleri eğlendirebilecek bir yapım olmuş. Ha uzun süreler oynatır mı, sanmıyorum.

Harika!
Harika! Bayıldım Asfdsaf:D Şoktayım! Yapma Bunu! Bu Ne Şimdi!
352
Bu yazıyı paylaş :
Genel Ortalama 75

Uzayda kolonileşmenin planlarının yapıldığı şu sıralarda şehir kurma simulasyonu türünü uzaya taşıyan Aven Colony nasıl bir oyun olmuş? Şehir kurma simülasyonlarının bendeki yeri ayrıdır. Bunun nedeni bir strateji oyuncusu olarak içindeki strateji unsurları barındırması kadar; 2003 yılının sonlarına doğru sahip olduğum ilk bilgisayarımla beraber gelen ilk bilgisayar oyunumun yine bir şehir kurma simülasyonu olan Simcity ..

Sonuç OFD: 75.0% 75 İyi
Özetle Aven Colony  ‘’seferler, araştırmalar’’ gibi benzerlerinden kendisini ayrıştıran mekaniklerini iyi değerlendiremeyerek çok büyük olan potansiyelini iyi değerlendiremese de en azından mevcut mekaniklerini büyük çoğunlukla iyi işleterek benden ortalamanın üstünde bir puan almayı başarıyor. Siz de benim gibi şehir kurma simülasyonlarını seviyorsanız Aven Colony oyun kıtlığının yaşandığı şu sıralar yaz tatilinizde sizleri eğlendirebilecek bir yapım olmuş. Ha uzun süreler oynatır mı, sanmıyorum.

Oyunun Steam linki:
http://store.steampowered.com/app/484900/

Benzer Yazılar

Electronic Arts Mali İşler Müdürü Battlefront 2 İçin Konuştu

Electronic Arts Mali İşler Müdürü Battlefront 2 İçin Konuştu


Electronic Arts Mali İşler Müdürü Battlefront 2 İçin Konuştu

Electronic Arts Mali İşler Müdürü Blake Jorgensen son zamanlarda çok tartışılan Star Wars Battlefront II için açıklamalarda bulundu. Star Wars Battlefront II, Electronic Arts'ın izlediği politikalar sebebiyle bugünlerde bolca konuşuluyor ve eleştiriliyor. Başlıca şans kutularının ve mikro...

Football Manager 2018 İnceleme

Football Manager 2018 İnceleme


OFD: 80.0%

Football Manager 2018 İnceleme

OFD: 80.0%

Yılların eskitemediği seri Football Manager'in yeni üyesi Football Manager 2018 bu sene neler vaat ediyor? Football Manager serisinin pek çok oyuncu için ayrı bir anlam taşıdığını söylemek mümkün. Uykusuz geçen geceler, saatlerce kafa yorulan taktikler ve transferler, istenmeyen maç sonuçları...

Playstore’un Yıl Sonu Kampanyaları Başladı

Playstore'un Yıl Sonu Kampanyaları Başladı


Playstore'un Yıl Sonu Kampanyaları Başladı

2017 yılının sonlarına yaklaştığımız bu günlerde Playstore yıl sonu kampanyaları adıyla sevilen pek çok oyunu indirimli fiyatlarla kullanıcılara sunuyor. Ülkemizin önde gelen dijital oyun platformlarından Playstore'da yıl sonuna yaklaşmamızla birlikte yeni kampanyalar başladı. Oyun dünyasının...

Kimler Neler Demiş?

İlk Yorum Hakkı Senin!

Bildir
avatar
wpDiscuz